• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • glasvas

Ja, jösses, igår var en mardröm. Men sen när jag hade landat lite, (och sambon kommit hem med tårta) så tänkte jag på vilken tur man haft ändå, inget av barnen har haft kolik och då hade vi ju haft det så i flera månader om det hade varit illa. Och dagen har iaf börjat bättre med en Viktor på strålande humör, utom när han inte fattar att man måste vända sig MOT bröstet för att kunna få mat, nu sover han som en prins

Jag funderar också lite på det där med lagad mat, som det är nu får de två mål per dag, lunchpuré och sen gröt vid 18-tiden. Oftast äter de mer än en portion gröt på kvällen, och sen sover de hela natten. David äter ju inte så mycket matpuré på lunchen utan han får lite ersättning först och sen puré. Men man får väl börja fasa in maten och vällingen lite smått, skulle egentligen vilja ge gröt som morgonmat och välling som kvällsmat, men vill inte störa vår rutin för mycket just nu. Vi tar det lite lugnt.

Har ni märkt att era barn har roligt tillsammans än, eller är de fortfarande på utforskarstadiet? Mina norpar mest leksaker från varandra men nu när vi plockat ur mjukliftarna ur vagnen och de sitter tillsammans brukar de somna hand i hand. Då smälter modershjärtat...

• Euphoria85

vi har börjat ge vid 17 antingen ca en halv burk vars :)
    dock inte varje dag än!
    vid  lunch varsin hel ca i mängd.
    M&E får blandat hemmagjord och köpt.

nus er det ut ungefär såhär hos oss:

06 - Välling
    09 - Gröt
    12 - Lunch
    15 - Mellis
    17 - Lite middag
    19 - Välling

Mellis brukar vara frukt, frukt puree, dom har fått testa yoghurten nu med, dom gillade sådär första gången andra gick det snabbt ner :)
    dom tyckte bättre om hipps röda bär och äpple yoghurt, men den var dyrare.
    jaja
    majskrokarna är en hitt, dessvärre tycker hunden det med ;)

Orsino: hoppas denna dagen blir helt fantastisk och underbar så du kan ta igen för igår!!

nån som börjat tänka på nästa strl bilstol?
    vi ska nog ut och titta lite idag, det är grått ute!

• hanide
    frökenmumin skrev 2010-06-30 08:30:04 följande:

Mina får lagad med 2-3 gånger varje dag. Frukost - gröt, lunch - någon typ av matpure, middag - oftast matpure ibland ersättning. Resten av dagen ersättning

Jag ger gröt kl 9, matpuré + fruktpuré kl 12, fruktyoughurt kl 14.30 och gröt kl 16.
    jag funderar på att göra så här:

9 gröt
    12 mat
    15 mellanmål (eller gröt??)
    17 mat

sen får de välling när de vaknar och lägger sig.

Vad tror ni om det upplägget? Jag tycker bara att det är lite jobbigt att det går åt så mycket mat då....... jobbigt att laga hela tiden..... även om jag gör mycket åt gången och fryser in så tar det sin lilla tid.

Sansad: Vi köpte nya bilbarnstolar för länge sen när de hade drive men vi har inte bytt än. Men det är absolut dax snart!
  • hanide

Glömde ju skriva att det var otroligt sött det dina killar gör Orsino! Blev alldeles varm när jag läste det <3

Mina upptäcker varandra mer och mer. Häromdagen "pussades" dem. De tittar gärna på varandra och pratar och skrattar. Att ta varandras leksaker är kul oxå

Jag glömde även skriva att vi brukar sjunga, göra ramsor och läsa böcker. Det är populärt!

• frökenmumin

En fråga till er vars bebbar har fått tänder

Hur betedde sig barnet dagarna innan tand tittade fram? Max som vanligtvis alltid är på strålande humör har varit väldig kinkig idag och särskilt då vid matning och det känns jättekonstigt. För så brukar han inte alls vara, han äääälskar nämligen mat

Men idag har MAx skrikit hysteriskt så fort jag har försökt ge honom skedenm, sen så har han händerna konstant instoppade i munnen och liksom kör fingret fram och tillbaka över tandköttet (ser det ut som iaf).

Så jag gav upp försöktet att ge honom riktigt mat och gav honom ersättning istället och det har gått hur bra som helst.....

• glasvas

En bra dag!! Skönt, alla rutiner har funkat, och David har ätit en hel portion puré till lunch Mamma är glad! Trots vissa kräkincidenter...

Vi läser också böcker och sjunger ramsor, tyvärr är jag usel på att komma ihåg ramsorna, och så är det ju så många som man aldrig hört i böckerna, men jag chansar. De skrattar lika gott till Timo Räisinen och Leonard Cohen som till Mors lilla Olle Och så är det vansinnigt roligt när jag dansar, hmm...

De är supergulliga i vagnen, ligger och klappar på varandra, och som sagt somnar hand i hand. De pratar och skrattar också mot varandra, och igår när Viktor var så ledsen så märkte David av det, och dels var han extra lugn och när de låg bredvid varandra på golvet så låg han vänd mot honom och liksom klappade på honom.

Mina har inte fått tänder ännu så där har jag ingen aning, tycker att det borde vara på gång, men eftersom jag ammar nån gång om dagen så är jag glad om det dröjer lite till...

• Euphoria85
    frökenmumin skrev 2010-06-30 19:16:07 följande:
    En fråga till er vars bebbar har fått tänder

Hur betedde sig barnet dagarna innan tand tittade fram? Max som vanligtvis alltid är på strålande humör har varit väldig kinkig idag och särskilt då vid matning och det känns jättekonstigt. För så brukar han inte alls vara, han äääälskar nämligen mat

Men idag har MAx skrikit hysteriskt så fort jag har försökt ge honom skedenm, sen så har han händerna konstant instoppade i munnen och liksom kör fingret fram och tillbaka över tandköttet (ser det ut som iaf).

Så jag gav upp försöktet att ge honom riktigt mat och gav honom ersättning istället och det har gått hur bra som helst.....
    jo det kan nog kasnke vara tänder på g!
    Precis innan det tittat upp tänder här
    har det varit fullt i munnarna hela tiden :)
    lite mer gnäll har det också varit, men det är nog inte så jätteskönt att få tänder så det förstår man ju!

Börjar mistänka att M är på g att få någon till,
    har fått hålla i händerna när det har varit matdax
    idag, för annars åkte dom in direkt,
    han blev så förbannad för att han alri fick nån mat
    när fingrarna vart i munnen :)

sen nu ikväll har han haft tungan ute konstant
    det tyckte han var jättekul :)
  • bananflugan82

Oliver håller på med sin tunga hela tiden ibland, har han gjort sen har var ganska liten. Igår stack han ut den jättelångt och bara låg så en lång stund, såg så himla roligt ut! Superlång tunga har han, han såg ut som en liten hund.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • TvåTill

Här kommer en tvillingmamma från Maj tråden in med en liten fråga om det är ok?

Jag undrar lite om det är någon som har sina tvillingar i eget rum?
    Mina små delar ff säng men det går inte längre då dom stör varandra något otroligt. Jag har hört så mycket om att dom ska ha sån nytta av varandra och känna trygghet osv, osv, men det stämmer inte in på mina =) Det är lite jobbigt när man har kämpat med att få tvåan att somna, lägger ner och så vaknar ettan, ja ni vet säket hur det är  
    Saken är den att det inte får plats 2 st spjälsängar i vårat lilla sovrum så alternativet är att dom får flytta in på sitt rum. Jag hade tänkt ha dom skavfötters ett par månader till ( dom är nu 2 månader ) men det verkar inte gå.
    Hur har ni gjort?

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010