• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • Euphoria85

Orsino : man får ta och gratulera! det kommer gå jättebra ska du se, även fast jag kan tänka mig att det känns väldans skrämande.

Här har det börjats packas inför flytten!
    Edwin reser sig på allt, och klättrar på allt och är snabb som en vessla!
    Melwin ligger mest och gungar och försöker, ibland lyckas han tillåme!!

Igår var jag och killarnas mormor på café med killarna, oh vad dom älskade det, dom fick ju sitta med vi d bordet och oh var dom gillade, här hemma har vi inget köksbord (än)
    så dom får ju alltid sitta och äta i sina stolar med mig framför bara, men nu kom när vi satt tillsammmans alla fyra där så ohh ja doom var så glada :) 
    och pratade med alla gjorde dom haha jag bara trivdes!

• glasvas

Tack alla! Jo, vi är ju självklart överlyckliga! Trodde bara inte att det skulle gå så fort, jag är ju ändå 35... Men vi ville ju ha fler barn, så det är väl ingen fara egentligen. Jag är mest orolig för om jag ska räcka till som mamma och ge det absolut bästa till alla barnen. Jag är rädd för att killarna ska känna sig undanskuffade. Särskilt när jag börjar bli större samtidigt som de börjar gå och inte kan röra mig efter dem som kanske behövs. Å andra sidan har de ju aldrig varit ensambarn och vet inget annat än att man måste dela på uppmärksamheten. Men jag är livrädd och överlycklig samtidigt. Nu ska det bara hålla i sig till senare halvan av mars också... Och så ska jag släppa bomben på jobbet, som jag fick under föräldraledigheten, tjänsten som skapades för mig, så pinsamt! Tack förresten för blogtips, ska leta efter den!

Idag har vi varit på husjakt, jag känner att vi måste dra igång det där för att jag ska få nån slags möjlighet till mental frid. Lite roligt, jag kan ju inget om områdena här i stan eftersom jag aldrig bott här, och inte gör det nu heller. Så det blir lite udda, höggravid, ettåriga tvillingar, husägare och en ny stad. Ni förstår att jag har lite svårt att sova på nätterna med det scenariot under hösten!

Vad roligt det är att läsa om allas framsteg! Att det kan vara så lika men ändå så olika! Är det förresten någon som har några bra recept på barnmat? Gärna nåt med trevlig färg, kalvmoset jag gjorde igår var inte så upphetsande på den fronten.

• Mysan31

Orison: Tyvärr tillhör den "lata" mamman vad gäller mat :-/ FÅr man fråga när bebis kommer??
    Ja du har en del att stå i nu med hus o magen o allt. Du ska se att det kommer gå galant!

Sansad: Du har en del att stå i... Vill oxå flytta! Inte det lättaste att hitta eller få tag i en fyra här där vi bor suck
    Så din ena har redan börjat stödja sig mot saker... Känns som att det är långt dit för mina... Men som sakt allt kan hända över en natt känns det som hahaha

• Euphoria85

Angående hemmalagad barnmat.

jag brukar bara slänga ihop utan några direkta mängder.
    när jag gör köttfärs till dom brukar det bi att jag smör seker lite lök och vitlök (ibland även lite svamp)
    sen brukar jag slå på lite vatten och i med färs, sen får det koka till färsen är klar.
    sen kryddar jag med allt möjligt, brukar skifta lite, allt från vitpeppar, curry, basilika :)
    sen kan man slå i lite krossad tomat, lite rivna morötter, ja en vanlig köttfärssås som är lite snällare mot magen :)
    sen kör jag det i mixern med pasta, mums tycker killarna :)
    brukar tillsätta lite olja i slutet när jag mixar, då kvittar det vilken rätt det är :)
    sen har jag nångång kokt kotlett till dom, kokt i dragon och vitpeppar och kokt litet rotfrukter och potatis vid sidan av
    och sen mixat med lite majs, det var också mums :)
    och fisk med kokt morot och potatis och lite citronsaft och ärter och lök och varför inte lite blomkål och ner med det i mixern :)

som sagt är jag en ihopa slängare :)

• Euphoria85

ser att min stavning blev mycket värre än vanligt, hoppas det anses läsbart iaf :)

Mysan31 : jodå Edwin är det fullfart på :)
    han klättrar på allt tillomed sin bror (vilket inte är uppskattat:))
    och det gick verkligen över en natt, vi trodde Melwin skulle vara först men icke :)

• hanide

Jag lagar oxå den mesta maten själv. Det var ett bra tips med köttfässåsen Sansad! Jag kokar alltid den men nu ska jag testa så som du gör . Här är köttfärssås och pasta oxå favoriten.
    Jag lagar även lax och kyckling. Laxen gör jag i ugnen och slår på matlagningsgrädde. jag köper Euroshoppers blandgrönsaker och kokar. En del av spadet har jag när jag mixar.
    Jag kokar även kyckling med morötter, sötpotats och palsternacka. Jag kryddar med vitpeppar, lagerblad och basilika. Ett tips är att lägga hela kryddor i en tesil. Jag serverar med poatismos som jag har gjort och har i kylen. Jag har testat ris och bulgur men det bara fastnar i gommen på dom.
    Jag har gjort sjömansbiff som också är populärt.
    Kokt torsk men äggsås är inte så dumt heller. Ja, lättlagad mat som jag fryser in

• nillan82

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, har varit iväg ganska mycket nu i sommar, så det har inte blivit så mycket tid vid datorn. Dock har jag varit inne här då och då och läst :)

Grattis Orsino :) Förstår att det är en skräckblandad förtjusning... :) Det kommer nog att gå superbra, som du sa så är ju barnen redan vana vid att dela på uppmärksamheten. Tänk vad kul alla syskonen kommer få under uppväxten när de är så jämngamla!

Tack för inspiration av recept, nu ska jag bli duktig och laga lite mer mat till killarna. Visserligen äter de bara smakisar ännu, men kan vara bra med lite mer "egen" mat och mindre burkmat! De är inte jätteförtjusta i burkmaten, kanske gillar de hemmalagat bättre? :) Jag tar det lugnt med maten än så länge i alla fall. Välling gillar de inte heller, tokvägrar att dricka när det är välling i flaskan! Varken havrevälling eller majsvälling funkar, och inte heller om jag blandar 50/50 med ersättningen. Kanske är de inte vällingbarn... Gröt däremot är JÄTTEGOTT! (Banangröt är favoriten) ...och fruktpuré förstås :)

Vid sexmånaderskontrollen förra veckan (6.5 månader) så vägde Erik 9 kilo och Isak 8,9 kilo. Båda var 69cm långa. Ingen av dem sitter utan stöd, men de kan sitta i sina matstolar utan problem i alla fall. De rullar från mage till rygg men inte tvärtom. Isak kan stå om man håller i honom men Erik viker bara benen under sig, han vill hellre sitta :)

Båda har även fått varsin tand! Har sett ett par dagar att det har varit på g, och idag så sprack tanden igenom på dem båda. Visst är det sjukt att det sker på samma dag! :) Dock var det inte "samma" tand. Vänster tand på underkäken på Isak och höger tand på underkäken på Erik. Har inte märkt att de har haft ont utav det, de har varit lika glada som vanligt och sovit bättre än någonsin :)

Någon som frågade om sömn på dagen tidigare. Mina killar sover två pass på dagen. Ett pass vid 11.30 - 12.00 och ett pass vid 15.00 - 15.30, så det är inte så mycket. Däremot så sover de lång nattsömn. Först 19.00-06.30 då de äter, sedan somnar de om och sover till nio ungefär. I morse sov de till halv tio båda två, så då fick jag till och med väcka dem! Hihi...

Hoppas att allt är bra med er allihop!
    Kramar

Isak till vänster och Erik till höger
  • bananflugan82

Här är hemmalagad mat populär hos killarna! Dom älskar allt med pasta. Köttfärsås och lasagne är gott! Biff stroganoff fick dom idag och det gick också hem, första rätten utan pasta som dom faktiskt gillade ordentligt.

Jag lagar samma mat till dom som vi äter, men med mindre kryddor och helt utan salt såklart. Tycker itne det är speciellt krångligt! Kokar morötter eller frysta blandade grönsaker och gör puré så dom får extra grönsaker. Blandar i extra smör eller olja.

Här är det väl sådär med dagsömnen. Dom är vakna 2 timmar, sover 30 minuter ungefär. Så fortsätter det hela dagen. Somnar vid 20 tiden och sover till 05 nånting, får en slurk mat och sover vidare till runt 08.

Killarna har båda fått två tänder nu, har gått utan några problem! Skönt för oss alla.
    Det är sån skillnad i personlighet mellan killarna! Oliver har ett jäkla humör, blir mer och mer tydligt. Är det n¨got som inte duger så gallskriker han, och inte för att han är ledsen utan för att han är arg. Han vill ha mycket stimulans och uppmärksamhet, medans Ludvig är lugn och ligger mest och filosoferar och är nöjd som det är. Båda rullar hej vilt åt båda hållen, ibland krockar dom och då blir det livat.. sitter fortfarande bara korta stunde i matstolarna, innan dom säckar ihop. Men det kommer väl!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-08-04 22:59:41 följande:
    Här är hemmalagad mat populär hos killarna! Dom älskar allt med pasta. Köttfärsås och lasagne är gott! Biff stroganoff fick dom idag och det gick också hem, första rätten utan pasta som dom faktiskt gillade ordentligt.

Jag lagar samma mat till dom som vi äter, men med mindre kryddor och helt utan salt såklart. Tycker itne det är speciellt krångligt! Kokar morötter eller frysta blandade grönsaker och gör puré så dom får extra grönsaker. Blandar i extra smör eller olja.

Här är det väl sådär med dagsömnen. Dom är vakna 2 timmar, sover 30 minuter ungefär. Så fortsätter det hela dagen. Somnar vid 20 tiden och sover till 05 nånting, får en slurk mat och sover vidare till runt 08.

Killarna har båda fått två tänder nu, har gått utan några problem! Skönt för oss alla.
    Det är sån skillnad i personlighet mellan killarna! Oliver har ett jäkla humör, blir mer och mer tydligt. Är det n¨got som inte duger så gallskriker han, och inte för att han är ledsen utan för att han är arg. Han vill ha mycket stimulans och uppmärksamhet, medans Ludvig är lugn och ligger mest och filosoferar och är nöjd som det är. Båda rullar hej vilt åt båda hållen, ibland krockar dom och då blir det livat.. sitter fortfarande bara korta stunde i matstolarna, innan dom säckar ihop. Men det kommer väl!
    Hahaha....det där med olika personlighet känner mycket väl igen. Det låter verklgien som du beskriver mina två små monster . Melvin har också ett sjuhelsikes humör och Max är bara lugn
    Tänk så det kan vara
  • frökenmumin
    nillan82 skrev 2010-08-04 22:22:43 följande:
    Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här, har varit iväg ganska mycket nu i sommar, så det har inte blivit så mycket tid vid datorn. Dock har jag varit inne här då och då och läst :)

Grattis Orsino :) Förstår att det är en skräckblandad förtjusning... :) Det kommer nog att gå superbra, som du sa så är ju barnen redan vana vid att dela på uppmärksamheten. Tänk vad kul alla syskonen kommer få under uppväxten när de är så jämngamla!

Tack för inspiration av recept, nu ska jag bli duktig och laga lite mer mat till killarna. Visserligen äter de bara smakisar ännu, men kan vara bra med lite mer "egen" mat och mindre burkmat! De är inte jätteförtjusta i burkmaten, kanske gillar de hemmalagat bättre? :) Jag tar det lugnt med maten än så länge i alla fall. Välling gillar de inte heller, tokvägrar att dricka när det är välling i flaskan! Varken havrevälling eller majsvälling funkar, och inte heller om jag blandar 50/50 med ersättningen. Kanske är de inte vällingbarn... Gröt däremot är JÄTTEGOTT! (Banangröt är favoriten) ...och fruktpuré förstås :)

Vid sexmånaderskontrollen förra veckan (6.5 månader) så vägde Erik 9 kilo och Isak 8,9 kilo. Båda var 69cm långa. Ingen av dem sitter utan stöd, men de kan sitta i sina matstolar utan problem i alla fall. De rullar från mage till rygg men inte tvärtom. Isak kan stå om man håller i honom men Erik viker bara benen under sig, han vill hellre sitta :)

Båda har även fått varsin tand! Har sett ett par dagar att det har varit på g, och idag så sprack tanden igenom på dem båda. Visst är det sjukt att det sker på samma dag! :) Dock var det inte "samma" tand. Vänster tand på underkäken på Isak och höger tand på underkäken på Erik. Har inte märkt att de har haft ont utav det, de har varit lika glada som vanligt och sovit bättre än någonsin :)

Någon som frågade om sömn på dagen tidigare. Mina killar sover två pass på dagen. Ett pass vid 11.30 - 12.00 och ett pass vid 15.00 - 15.30, så det är inte så mycket. Däremot så sover de lång nattsömn. Först 19.00-06.30 då de äter, sedan somnar de om och sover till nio ungefär. I morse sov de till halv tio båda två, så då fick jag till och med väcka dem! Hihi...

Hoppas att allt är bra med er allihop!
    Kramar

Isak till vänster och Erik till höger
    Men herregud vad söta dom är! Riktiga gullungar
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010