• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-06-22 21:54:14 följande:
    Hehehe, så är det här med ibland. Blir lite tokigt när dom hamnar i ofas och dom sover i skift, då får man inget gjort.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
    Precis
    När killarna sover brukar ju jag försöka hinna städa, vika tvätt, laga mat, leka med Felicia....ja listan kan ju göras lång
    Men som sagt, idag blev det inte så...hahahaha...
  • Mammat3

Hur mycket äter era små när de gäller ersättning?? Mina som är snart 5 mån äter ganska lite tycker jag kan bli mellan 140-180 ml per mål som blir var 4 timma. Liam har börjat böka en hel del när det gäller sin mat är jätte svårt att få honom att äta överhuvudtaget.. Vet inte om det är smaken på ersättningen som inte duger längre måste ju smaka väldigt äckligt för den luktar verkligen hemskt (mjölkfri). men han älskar att äta olika pure och sin gröt avgudar han..

• frökenmumin
    Mammat3 skrev 2010-06-23 20:20:05 följande:
    Hur mycket äter era små när de gäller ersättning?? Mina som är snart 5 mån äter ganska lite tycker jag kan bli mellan 140-180 ml per mål som blir var 4 timma. Liam har börjat böka en hel del när det gäller sin mat är jätte svårt att få honom att äta överhuvudtaget.. Vet inte om det är smaken på ersättningen som inte duger längre måste ju smaka väldigt äckligt för den luktar verkligen hemskt (mjölkfri). men han älskar att äta olika pure och sin gröt avgudar han..
    Mina killar är ju 5,5 månad gamla och dom äter mellan 150-200 ml, men sen finns det tillfällen när dom bara äter 100 ml. Jag brukar försöka några gånger extra men visar dom tydligt att dom inte vill ha så trugar jag inte. För oftast så äter dom desto mer vid nästa mål
    Sen så har jag märkt på mina killar att dom har det lite svårare att komma till ro och äta ur flaska nu förtiden. Det är precis som att det finns lite för mycket annat att titta på

Mina killar gillar också sina pureer . Du kanske ska ge honom mer pureer om han nu visar att han gillar det. Hur ofta och hur mycket riktigt mat ger du honom?
  • bananflugan82

Våra killar är 5 månader och äter 160ml varannan timme ungefär. Vissa mål äter dom allt, vissa äter dom mindre. Men då äter dom mer vid nästa mål igen istället. Dom ät "matfria" från 19-20 på kvällen till 05 ungefär, då dom äter runt 240ml och somnar om igen. Har börjat ge gröt vid ett mål nu, och ersättning. Ska ta bort ersättningen helt så fort dom äter ett helt mål gröt.
    Säger som frökenmumin, kan du inte ge mer puré, eller gröt? Dom är ju ändå så stora nu att man kan börja så smått att fasa ut. Det finns ju t.o.m. mat från 5-6 månader, det kanske han tycker bättre om?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • hanide

Testa att ge välling! Mina killar började också rata ersättningen vid 5-6 månader. Nu vid 6, 5 månader så ser deras matchema ut så här:

06-07 välling
    09 gröt
    12 mat+frukpuré
    14.30 mellanmål (vanligtvis päron och bananyoughurt)
    16 gröt
    19-19.30 välling

Maten lagar jag själv för de är såna matvrak så jag har inte råd att köpa burkmaten haha

• Euphoria85

hanide - vad är det för yoghurt?
    står den bland barnmaten eller det är "vuxenmat" i mejeridisken?

och var hittar man majskrokar?

är inne och läser men har inte hunnit skriva,
    vi har haft/har fullt upp här hemma
    med sjukdomar, visningar på huset
    och förhoppningsvis om allt går som det ska
    flyttar vi i början av augusti!

M&M's gungor ser helt fantastiska ut!
    det var nog ett smart drag av er att köpa dom!

Fröken fajans - testa lägga dom i sängen och buffa lite i rumpan!
    det kan funka! äter dom ersättning kan ni ju testa att låta dom äta sista målet innan läggning liggandes i sina sängar!

Edwin ligger inte still mer, han kasar framåt dock lyfter han inte huvudet utan det trycker han ner i golvet samtidigt som han puttar för kung och fosterland med fötterna Skrattande
    Melwin ligger inte långt efter men har halkat bakom nu när han varit så dålig!

och eftersom klockan är efter 24 så kan jag berätta
    att idag den 24 juni blir M&E 7 månader (korrigerat 5)

nä nu måste jag sova
    det är ju somsagt snart ljust igen :)

• hanide

Grattis M & E

Youghurten finns bland barnmaten. Nestlés banan och päronyoughurt. Hipps har också youghurt, äpple och päron. Majskrokar har jag köpt i mataffären. Här ligger de vid disken. Jag har hört att det finns på Apoteket med

• frökenmumin
    Euphoria85 skrev 2010-06-24 00:39:18 följande:
    hanide - vad är det för yoghurt?
    står den bland barnmaten eller det är "vuxenmat" i mejeridisken?

och var hittar man majskrokar?

är inne och läser men har inte hunnit skriva,
    vi har haft/har fullt upp här hemma
    med sjukdomar, visningar på huset
    och förhoppningsvis om allt går som det ska
    flyttar vi i början av augusti!

M&M's gungor ser helt fantastiska ut!
    det var nog ett smart drag av er att köpa dom!

Fröken fajans - testa lägga dom i sängen och buffa lite i rumpan!
    det kan funka! äter dom ersättning kan ni ju testa att låta dom äta sista målet innan läggning liggandes i sina sängar!

Edwin ligger inte still mer, han kasar framåt dock lyfter han inte huvudet utan det trycker han ner i golvet samtidigt som han puttar för kung och fosterland med fötterna Skrattande
    Melwin ligger inte långt efter men har halkat bakom nu när han varit så dålig!

och eftersom klockan är efter 24 så kan jag berätta
    att idag den 24 juni blir M&E 7 månader (korrigerat 5)

nä nu måste jag sova
    det är ju somsagt snart ljust igen :)
    Majskrokar finns (här iallafall) både på Ica och Willys. På ICA ligger majskrokarna bland barnmaten och på Willys låg dom bland chips och sånt. Tydligen lite olika det där

Grattis till M&E!!
  • nillan82
    Mammat3 skrev 2010-06-23 20:20:05 följande:
    Hej!

Nu har jag inte varit inne på ett tag. Vi har tagit med killarna ner till mina föräldrar, 45 mil bort. Bilresan gick hur bra som helst. Vi åkte vid 19 som är deras normala "läggningstid", så sov de hela resan. Det var inget problem att sova vidare när vi flyttade över dem till säng väl framme. Så att åka kvällstid kan jag rekommendera för er som ska ut på lite längre turer. Solig

På tal om mat...
    Vi har precis tagit bort en måltid, eftersom vi märkte att de åt så olika. Vissa gånger bara 100ml, och sedan började de spotta ut flaskan och fick kväljningar när vi försökte ge mer... då blev den som bara åt 100ml hungrig mycket tidigare än den andra killen (om han åt upp...)

Så nu ser vårt matschema ut så här:
    ca 06.30 "Frukost"-ersättning i sängen
    11.00 Ersättning (ska även börja ge gröt här om ett par veckor har jag tänkt)
    15.00 Ersättning + smakis
    18.30 "Kvällsmat"-Ersättning

Vi blandar till ungefär 250ml (färdig vätska) per gång och de äter upp nästan varje mål. Ibland vill de till och med ha mer. En måltid åt Erik 350 ml (!!). 

När började ni/tänker ni börja med gröt? Vad är det för gröt man ska starta upp med? Bara havre?

Killarna svälter inte i alla fall...... vid fem-månaders kontrollen var deras mått:

Erik: 64,5cm och 7752gram
    Isak: 65,5cm och 7768gram

Mina små knubbisar :)

Hoppas att ni alla får en härlig första midsommar med era små!
  • bananflugan82
    nillan82 skrev 2010-06-24 20:53:45 följande:
    Hej!

Nu har jag inte varit inne på ett tag. Vi har tagit med killarna ner till mina föräldrar, 45 mil bort. Bilresan gick hur bra som helst. Vi åkte vid 19 som är deras normala "läggningstid", så sov de hela resan. Det var inget problem att sova vidare när vi flyttade över dem till säng väl framme. Så att åka kvällstid kan jag rekommendera för er som ska ut på lite längre turer. Solig

På tal om mat...
    Vi har precis tagit bort en måltid, eftersom vi märkte att de åt så olika. Vissa gånger bara 100ml, och sedan började de spotta ut flaskan och fick kväljningar när vi försökte ge mer... då blev den som bara åt 100ml hungrig mycket tidigare än den andra killen (om han åt upp...)

Så nu ser vårt matschema ut så här:
    ca 06.30 "Frukost"-ersättning i sängen
    11.00 Ersättning (ska även börja ge gröt här om ett par veckor har jag tänkt)
    15.00 Ersättning + smakis
    18.30 "Kvällsmat"-Ersättning

Vi blandar till ungefär 250ml (färdig vätska) per gång och de äter upp nästan varje mål. Ibland vill de till och med ha mer. En måltid åt Erik 350 ml (!!). 

När började ni/tänker ni börja med gröt? Vad är det för gröt man ska starta upp med? Bara havre?

Killarna svälter inte i alla fall...... vid fem-månaders kontrollen var deras mått:

Erik: 64,5cm och 7752gram
    Isak: 65,5cm och 7768gram

Mina små knubbisar :)

Hoppas att ni alla får en härlig första midsommar med era små!
    Vi har börjat med gröt nu, ska snart utesluta ett mål ersättning. Vi provade Sempers milda gröt, den gick inte hem. Banangröten däremot gillar dom! Båda är från 4 månader. Sen har jag fruktpuré i också. Så igår fick dom dela på en smakportion, och idag fick dom varsin smakportion som dom åt upp, det är nästan 1dl vatten och 3msk pulver. Så jag ska öka nu, och se hur mycket dom orkar äta.
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010