• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • frökenmumin

Det är ju väldigt olika det där, vissa älskar att vara föräldralediga och andra inte. Jag tycker visserligen att det går bra däremot gick det ännu bättre förra gången för då var min bästa vänn också föräldraledig

Med min dotter började jag jobba när hon var 8 månader och då var min man hemma med henne i 4 månader. Sen skolade vi in henne på dagis. När hon började på dagis jobbade jag 2 dagar/hemma 3 dagar. Det fungerade jättebra för oss.

Till dig Bananflugan82 kan jag bara säga att det här med sovning, vagnsåkning oftast blir bättre allt eftersom barnen blir äldre. När min dotter var sådär 6-7 månader hade hon börjat sova "middag" tydliga tider, alltså en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Och då tyckte jag det blev mycket lättare eftersom man själv fick en paus i tillvaron (om ni förstår hur jag menar ). Och det här med vagnen vart som natt och dag för min dotter när vi tog bort liggdelen. Hon hatade verkligen att åka vagn när hon låg ner, men när hon väl fick sitta blev hon som förbytt. Jag hoppas att även dina killar gillar det

• glasvas

Jag kan faktiskt inte bestämma mig för om jag älskar att vara föräldraledig eller inte. Ibland kan jag känna mig totalt övergiven när sambon går till jobbet ohc jag är kvar hemma med 'allt'. Särskilt känner jag så på måndagar när man varit två hela helgen. Det känns också lite märkligt och jobbigt att vara hemma men ändå inte hinna med så mycket. Att det ser ut som kriget när man varit 'ledig' hela dagen. Samtidigt älskar jag att vara hemma med dem, de gör ju massor med framsteg och är så grymt roliga. Och så är det lite halvskönt att slippa jobbet och alla 'småsaker' som jag tycker blir onödigt stora konflikter ibland. Av någon anledning är det mycket prestige på min arbetsplats.

Vi har haft lite kontrastvecka denna veckan, första halvan ute på landet-landet med en flock kor som närmsta granne, sen åkte vi till Stockholm och trängdes med en halv miljon människor. Killarna var med ute i vagnen och det gick kanon! De var också med ute på restaurang, och det funkade rätt bra, ända till David bestämde sig för att han var övertrött och bara gallskrek så tårarna sprutade, vi satt ute så det var inga problem att gå en sväng och söva honom. I övrigt hade de hörselkåpor för barn när JASen flög över och sen fick Viktor sitta på morfars axel och charma små tanter

Inga tänder på G här ännu, men de börjar rata bröstet lite På morgonen går det bra, men i övrigt är det väl inte så hemskt intressant. Ersättning, puré och gröt är det som gäller, och en och annan majskrok.

• Fröken Fajans

Hej. Jag har fortfarande problem med läggning. Funderar på om man kan låta dem skrika lite, lite i sängarna. Kan det vara så att de stör varandra så att de aldrig får en chans att somna om det alltid är en som skriker? Tror att de sover bäst i sina egna sängar, men de vaknar alltid om vi försöker flytta dem efer att ha sövt dem i mjukliftarna eller vid bröstet. Börjar också kännas osäkert att ha dem i stora sängen nu när de börjar röra på sig.

Jag ska börja jobba halvtid efter nyår, känns lagom. Men jag märker ju att sambon inte alls har koll på någonting, mat, sömnn etc.

Mina ammar mest fortfarande, lite smakportioner bara. Tänkte försöka få i dem lite mer gröt inför natten. Risgröt med banansmak.

Funderar på om jag också ska byta från ligga i vagn till att sitta i vagn, får väl testa så småningom.

• Mammat3
    frökenmumin skrev 2010-06-18 12:45:32 följande:
    Det är ju väldigt olika det där, vissa älskar att vara föräldralediga och andra inte. Jag tycker visserligen att det går bra däremot gick det ännu bättre förra gången för då var min bästa vänn också föräldraledig

Med min dotter började jag jobba när hon var 8 månader och då var min man hemma med henne i 4 månader. Sen skolade vi in henne på dagis. När hon började på dagis jobbade jag 2 dagar/hemma 3 dagar. Det fungerade jättebra för oss.

Till dig Bananflugan82 kan jag bara säga att det här med sovning, vagnsåkning oftast blir bättre allt eftersom barnen blir äldre. När min dotter var sådär 6-7 månader hade hon börjat sova "middag" tydliga tider, alltså en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Och då tyckte jag det blev mycket lättare eftersom man själv fick en paus i tillvaron (om ni förstår hur jag menar ). Och det här med vagnen vart som natt och dag för min dotter när vi tog bort liggdelen. Hon hatade verkligen att åka vagn när hon låg ner, men när hon väl fick sitta blev hon som förbytt. Jag hoppas att även dina killar gillar det
    Våra är precis likadana vid läggning men vi testade och la Liam uppe i sin säng och Saga fick ligga i sängen i vardagsrummet och sova och det funkar jätte bra.. Vissligen är det innan kvällsmålet så det sista ger vi ju uppe i rummet så hon får sova i sin säng med.. Det har funkat för oss iallafall och det är ganska skönt för man vbehöver ju va lite för sig själv på kvällen och återhämta sig Flört

Nätterna är ganska jobbiga hos oss.. Jag vet inte vad det är men Liam skriker nästan varje natt och vi har testat allt känns det som.. Oftast lugnar han ner sig när han får somna om brevid oss men jag känner m ej inte trygg med att ha honom i sängen och plus att han blir ju alltid störd av att man vänder på sig och tar hand om Saga.. Usch det har gått nästan två månader nu och det verkar inte bli någon förbättring Rynkar på näsan men an nars rullar det på väldigt bra här och snart är det dags för 5 mån kontroll ska bli spännande och se hur långa dom harblivit nu id 4 mån såg det ut så här
    Liam 6040g 64,5 cm
    Saga 6200g 60,5cm

Brukar säga att dom är min lilla middag där Liam är den långa spagettin och Saga den lilla köttbullen Skrattande dom är så söta men gud vad olika dom är Saga jollrar otroligt mycket men skrattar sellan medan Liam skrattar hela tiden och rullar hela tiden också för den delen Tungan ute men på dagarna äör do m som två små solstrålar båda två och det underlättar ju en hel del när nätterna kan vara riktigt jobbiga
  • frökenmumin

Här går nattningen kanon (pepper peppar.... ). Jag lägger killarna i sängen, ger dom sista ersättningen direkt i sängen alltså. Detta gör jag vid sex-sju, efter att dom ätit färdigt somnar dom oftast direkt. Ibland kan det ta 5-10 minuter (och då är det nästan alltid Melvin som grejar ). Sen somnar dom snällt.
    Jag har iofs varit rätt hård med att inte ta upp dom när jag väl har lagt dom i sängen. så i början fick vi springa rätt mycket mellan vardagsrummet och sovrummet och det har som sagt (kanske inte ska säga för mycket..hahaha) gett resultat.

Däremot är sömnen på dagarna fortfarande inte i tydliga faser, sker lite närsom och hur som helst. Men man kan ju inte få allt

Igår var vi och köpte Acta Gracos babysitters/gungor till killarna. Vilken grej, älskar den verkligen! Den gungar liksom av sig själv, vilket killarna älskar. Så nu slipper jag sitta och guppa på babysittrarna frenetiskt varje gång dom börjar bli trötta. Nu behöver jag bara trycka på knappen

• bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-06-21 18:49:00 följande:
    Här går nattningen kanon (pepper peppar.... ). Jag lägger killarna i sängen, ger dom sista ersättningen direkt i sängen alltså. Detta gör jag vid sex-sju, efter att dom ätit färdigt somnar dom oftast direkt. Ibland kan det ta 5-10 minuter (och då är det nästan alltid Melvin som grejar ). Sen somnar dom snällt.
    Jag har iofs varit rätt hård med att inte ta upp dom när jag väl har lagt dom i sängen. så i början fick vi springa rätt mycket mellan vardagsrummet och sovrummet och det har som sagt (kanske inte ska säga för mycket..hahaha) gett resultat.

Däremot är sömnen på dagarna fortfarande inte i tydliga faser, sker lite närsom och hur som helst. Men man kan ju inte få allt

Igår var vi och köpte Acta Gracos babysitters/gungor till killarna. Vilken grej, älskar den verkligen! Den gungar liksom av sig själv, vilket killarna älskar. Så nu slipper jag sitta och guppa på babysittrarna frenetiskt varje gång dom börjar bli trötta. Nu behöver jag bara trycka på knappen
    Jag läste det i din blogg och blev så inspirerad att jag har beställt två stycken! Så nu ska dom gungas till sömns.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-06-21 19:56:18 följande:
    Jag läste det i din blogg och blev så inspirerad att jag har beställt två stycken! Så nu ska dom gungas till sömns.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
    Hahaha...ååå då hoppas jag verkligen att dom fungerar även för er
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-06-21 21:07:37 följande:
    Hahaha...ååå då hoppas jag verkligen att dom fungerar även för er
    Jag hoppas det med. Ska bli skönt om det gör det! Att kunna äta utan gnäll hade varit trevligt.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-06-22 16:50:04 följande:
    Jag hoppas det med. Ska bli skönt om det gör det! Att kunna äta utan gnäll hade varit trevligt.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
    Idag lyckades jag filma en härlig men rätt typisk situation för oss tvillingföräldar (antar jag iallafall ). Det är det här med synkade/osynkade sömnrutiner. Oftast sover mina killar rätt så lika på dagarna men inte just idag.
    Jag lyckades filma Melvin när han kämpar med att inte somna i sin nya gunga, samtidigt har jag Max i knäet som är hur pigg som helst

Om ni vill se så har jag lagt upp ett filmklipp på min blogg
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-06-22 21:46:07 följande:
    Idag lyckades jag filma en härlig men rätt typisk situation för oss tvillingföräldar (antar jag iallafall ). Det är det här med synkade/osynkade sömnrutiner. Oftast sover mina killar rätt så lika på dagarna men inte just idag.
    Jag lyckades filma Melvin när han kämpar med att inte somna i sin nya gunga, samtidigt har jag Max i knäet som är hur pigg som helst

Om ni vill se så har jag lagt upp ett filmklipp på min blogg
    Hehehe, så är det här med ibland. Blir lite tokigt när dom hamnar i ofas och dom sover i skift, då får man inget gjort.
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010