• Euphoria85

Vi som hade Bf januari/februari 2010

då fortsätter vi här då!!

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 18:27
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-12 09:23
    Sansad: 24/11 Melwin och Edwin , Enäggs, v31+1
    maammas: 28/11 Saga och Selma, tvåäggs, v29+6
    Hanide: 8/12 Lukas och Simon, tvåäggs, v 36+1
    Mumindalen: 12/12 Darko och Nikola, enäggs, v 35+0
    Fröken Fajans: 1/1 Lukas och Oskar, enäggs, v 34+3
    Orsino: 9/1 Viktor och David, tvåäggs, v39+4
    Frokenmumin 10/1, Max och Melvin, Enäggs, v31+4
    Bananflugan82: 13/1 Oliver och Ludvig, enäggs, 32+5
    Nillan82: 14/1 Erik och Isak, enäggs, v 34+5
    Mysan31: 23/1 Sandra och Alicia , tvåäggs, 37+0
    Verymuch, 30/1 Saga och Liam tvåäggs, 38+0
    Happyme666; 6/2 Benjamin och Saga, tvåäggs, 39+6
  • Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010
  • Mysan31

Hej allihop o välkommna alla nya! Bara kul om fler är med.

Här flyter allt på. Längtar lite tills våra kan börja sitta själva. Dom är i dag 6½ mån. Sandra rör sig runt i hela lgh med gåstol. Alicia har inte riktigt greppat hur man gör ännu hihihi
    Dom är två matglada tjejer peppar peppar så länge de håller.

Ser att ni diskuterar lite hur relationen o hur det är när gubben går tillbaka till jobbet. Jag har då turen att gubben arbetar hemifrån. Fast jag har det största ansvaret för flickorna. Kan säga att första tre mån knaka de i förhållandet men nu har vi det mkt bättre. Tjejerna är ju större o enklare att ta hand om. Dom somnar själva i sängen. Vaken stunder är dom sällan gnälliga. Så länge dom är mätta o utvilade. Missar man att se trötthets signalerna då kan det bli mkt gnäll. Sedan jag börja med gröt 2 gånger dag så sover dom mkt bättre under natten.  Alicia är lite bökigare nu tror det är tänder på gång. Sandra var ju den vi hade jätte jobbigt med från början. Hon är den lätta nu. Så det kan ändras. Tur att dom inte är så samtidigt

O äntligen nästa vecka så börjar skola o dagis för det andra barnen. Dom längtar till o med själva nu. Blir det rutiner o vardag igen. Sen så kommer min moster på besök från Island nästa vecka. Hon har sagt att vi ska planera nått jag o gubben för att få egen tid så tar hon barnen. Vi funderar på att åka bort över en helg. För er som inte vet så har inte vi någon avlastning alls från fam. Så vuxen tid har det inte funnits sedan tjejerna föddes.

• frökenmumin

Hej och välkommen Sofie 87!

Här har regnet bara öst ner sedan tidig morgon....suck...så tråkigt! Hela familjen skulle behöva ta sig ut i den friska luften men det känns verkligen inte aktuellt med tanke på vädret...

Annars rullar dagarn på här, som jag nämnde tidigare har Melvin varit rejält kinkig dom senaste dagarna. Jag funderade ju då vad det kunde tänkas vara och det var precis som Bananflugan82 misstänkte. Det var tänder, för på bara 4 dagar så tittade det upp två tänder på dom vadera och nu är mina killar som förbytta.
    Båda är på strålande humör, massor med skratt och bus. Helt underbart!

• bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-08-09 16:12:40 följande:
    Hej och välkommen Sofie 87!

Här har regnet bara öst ner sedan tidig morgon....suck...så tråkigt! Hela familjen skulle behöva ta sig ut i den friska luften men det känns verkligen inte aktuellt med tanke på vädret...

Annars rullar dagarn på här, som jag nämnde tidigare har Melvin varit rejält kinkig dom senaste dagarna. Jag funderade ju då vad det kunde tänkas vara och det var precis som Bananflugan82 misstänkte. Det var tänder, för på bara 4 dagar så tittade det upp två tänder på dom vadera och nu är mina killar som förbytta.
    Båda är på strålande humör, massor med skratt och bus. Helt underbart!
    Oj vad det ploppar upp tänder! Men vad skönt att det blivit bättre. Det lät väldigt likt mina killar, så jag misstänkte att det var tänder som irriterade hos dina också.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • twin76

Hej å hå i luckan Glad
    Benjamin fick sina 2 första  tänder idag..... å tänka sig vad hans mamma blev glad - det ä ju sååå sött hihihi ;)

Å vi har precis varit ute & gått en skön kvällspromenad i sittvagnen och sambon har samtidigt  tränat upp sin tös att cykla...
    Ha en skön afton å välkommen Sofie hit till tråden,,, fina tjejer har du me. Jämna gamla som med  min lilla prins &  prinsessa Hjärta

• bananflugan82

Här rullar tiden på och killarna blir 7 månader om några dagar. 7 månader! Det är inte klokt.

Min man jobbade första dagen efter sin semester idag. Har varit iväg nästan hela dagen med min mamma idag så har fått mycket hjälp och sällskap ändå. Det kommer känns tråkigt att vara ensam hemma igen. Men nu när dom blir större och klarar sig mer och mer själva, så funkar allt bättre också.

Nattningen har blivit så mycket enklare! Nu får dom välling i sina sängar runt 19, vi buffar dom i rumpan tills dom somnar och sen sover dom för natten. Inget mer springnade fram och tillbaks i deras rum för att dom vaknar hela tiden på kvällen. ÄNTLIGEN har vi hittat en rutin som funkar! Dagtid vet jag dock inte hur vi ska göra snart. Dom sover i sin vagn och på mage även där, men det börjar bli alldeles för trångt i magläge. Måste "träna" dom på att sova på rygg tyvärr...

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • frökenmumin
    bananflugan82 skrev 2010-08-09 20:39:36 följande:
    Här rullar tiden på och killarna blir 7 månader om några dagar. 7 månader! Det är inte klokt.

Min man jobbade första dagen efter sin semester idag. Har varit iväg nästan hela dagen med min mamma idag så har fått mycket hjälp och sällskap ändå. Det kommer känns tråkigt att vara ensam hemma igen. Men nu när dom blir större och klarar sig mer och mer själva, så funkar allt bättre också.

Nattningen har blivit så mycket enklare! Nu får dom välling i sina sängar runt 19, vi buffar dom i rumpan tills dom somnar och sen sover dom för natten. Inget mer springnade fram och tillbaks i deras rum för att dom vaknar hela tiden på kvällen. ÄNTLIGEN har vi hittat en rutin som funkar! Dagtid vet jag dock inte hur vi ska göra snart. Dom sover i sin vagn och på mage även där, men det börjar bli alldeles för trångt i magläge. Måste "träna" dom på att sova på rygg tyvärr...
    Vad skönt å höra att kvällsrutinerna äntligen börjar falla på plats, på de sätt som du/ni vill ha det. Träning ger färdighet som det så fint heter brukar i dessa lägen stämma rätt bra

När det gäller sovningen på dagtid så löser det sig säkert också snart, du har inte funderat på att ha dom sovandes i sängen även på dagen?
    Jag har oftast mina sovandes i sängen även på dagtid, men då är jag noga med att låta täcken och sånt vara bäddade och så lägger jag killarna liksom uppe på. För att på så sätt ändå markera att det inte är nattning vi pratar om. Det fungerar väldigt bra för mina killar, kanske kan vara något?!
  • Euphoria85

hejhej allesammans!!

Sofie välkommen till oss!!

Igår kom min pappa på besök

killarna började skrika helt hysteriskt, första gången dom verkligen visar sig "främmade"

efter ett tag blev det bättre , men dom var inte sig själva.

tänder har vi här med, E har två nere och två mini riskorn uppe,M har två nere och ett mini riskorn uppe :)
    Annars har vi full rulle här hemma, killarna är precis över allt , E reser sig dessutom precis hela tiden mot precis allting...
    så nu är det gott om tårar, tur det går över snabbt :)

K har varit tillbaka på jobb ett tag nu, nån större skillnad mot när han hade semster tycker jag inte det är, hanj gjorde inte så mycket med barnen då.
    Men han tycker dom är mycket roligare nu näör dom börjar bli små pojkar :)

Jag behöver verkligen snart en natt/morgon utan att bli störd, mitt humör är i botten, hunden är skit jobbig och killarna bara gnäller.
    visst så farligt är det väll inte men det är jobbigt att bli irreterad för minsta lilla.
    har inte sovit en hel natt sen 11 november då sjukhusvistelsen började....
    Har bett K att ta killarna flera gånger men han hör inte dom....

hmm men det känns jättejobbigt att behöva be någon annan "tahand" om mina barn.
    Sen skulle jag nog sakna dom massvis.

nä nu e det dax för lunch här!
    fick skrivit av mig lite iaf. 

(: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
  • glasvas

Hej! Vad mycket det händer, och fler blir vi också, vad roligt!

Här är det inga tänder ännu. Tycker att killarna varit kinkiga ett tag nu, dreglat och känts lite varma, men fortfarande inga tänder i sikte. Men idag tyckte jag nog att David verkade lite röd i tandköttet.

Jag tycker nog att det mesta fungerar rätt bra, sovning dagtid sker i deras sängar, de är vakna knappt tre timmar sen sover de lite olika länge. Mat får de ungerfär var 3-4e timma och då är det mest puré som gäller. Ett mål ersättning är det på morgonkvisten innan jag riktigt vaknat till, det brukar min sambo ordna. Om jag sen har tur så somnar de om, men inte alltid. Vår relation är bra, han är mycket engagerad i killarna, och noga med att jag inte ska stressa för mycket heller. Det enda jag tycker är lite störande är att jag gör allt 'tänket' kring barnen om vi ska nånstans och sen kan han komma på att han kanske skulle engagera sig i det, och ställer en massa frågor om vi fått med det eller det och då känner jag mig som om han inte litar på mig trots att jag vet att han gör det. Och ibland är han helt blind, kan fråga efter nåt som ligger precis framför honom... Men det är lite gulligt med

Vi är just nu på besök hos svärmor och svärfar, där även sambons syster med familj kommit på besök, de bor utomlands annars. Killarna har två kusiner som är snart tre och snart sju, och helt sjövilda. De slåss och sparkar och är oerhört svartsjuka på varandra, och även på våra barn då de ju också får uppmärksamhet. Det märks att killarna tycker att det är rörigt för de har sovit dåligt hela veckan, och nu är vi ensamma hemma och de sover kanon! Annars kanske de känner av hur jag känner mig också för jag tycker att det är sjukt jobbigt! Konstant skrik och gapande. Jag får jämt skydda barnen och känner hur jag drar mig undan hela tiden, trist för jag gillar ju egentligen föräldrarna och det är ju inte barnens fel att de är som de är. Tycker dock att det är lite frustrerande att två barn ska passas av fyra vuxna (som iofs även står för den mesta markservicen) och jag ensam tar hand om tvillingarna. Märkligt. Och energikrävande. Ok, nu har jag spytt ur mig den gallan

I övrigt är det bra, har fortfarande inte smält graviditeten, mår illa på kvällarna som sist, och har redan börjat känna av foglossningsont! Det hade nog inte läkt helt sen sist... Är beräknad till mitten/slutet av mars. Om allt går så långt ska jag nog ta erbjudandet om att få prata med en aurorabarnmorska. Min förlossningsbarnmorska ringde mig och frågade om jag behövde terapi! Hon hade läst min förlossningsenkät... Och jag har ju lite minnesluckor så det kanske är bra.

Ok, uppsatsen avslutad. Dags att plocka upp David som tydligen sovit klart, sen kanske jag skulle borsta tänderna. Ha det gott så länge!

• frökenmumin
    glasvas skrev 2010-08-10 12:08:54 följande:
    Hej! Vad mycket det händer, och fler blir vi också, vad roligt!

Här är det inga tänder ännu. Tycker att killarna varit kinkiga ett tag nu, dreglat och känts lite varma, men fortfarande inga tänder i sikte. Men idag tyckte jag nog att David verkade lite röd i tandköttet.

Jag tycker nog att det mesta fungerar rätt bra, sovning dagtid sker i deras sängar, de är vakna knappt tre timmar sen sover de lite olika länge. Mat får de ungerfär var 3-4e timma och då är det mest puré som gäller. Ett mål ersättning är det på morgonkvisten innan jag riktigt vaknat till, det brukar min sambo ordna. Om jag sen har tur så somnar de om, men inte alltid. Vår relation är bra, han är mycket engagerad i killarna, och noga med att jag inte ska stressa för mycket heller. Det enda jag tycker är lite störande är att jag gör allt 'tänket' kring barnen om vi ska nånstans och sen kan han komma på att han kanske skulle engagera sig i det, och ställer en massa frågor om vi fått med det eller det och då känner jag mig som om han inte litar på mig trots att jag vet att han gör det. Och ibland är han helt blind, kan fråga efter nåt som ligger precis framför honom... Men det är lite gulligt med

Vi är just nu på besök hos svärmor och svärfar, där även sambons syster med familj kommit på besök, de bor utomlands annars. Killarna har två kusiner som är snart tre och snart sju, och helt sjövilda. De slåss och sparkar och är oerhört svartsjuka på varandra, och även på våra barn då de ju också får uppmärksamhet. Det märks att killarna tycker att det är rörigt för de har sovit dåligt hela veckan, och nu är vi ensamma hemma och de sover kanon! Annars kanske de känner av hur jag känner mig också för jag tycker att det är sjukt jobbigt! Konstant skrik och gapande. Jag får jämt skydda barnen och känner hur jag drar mig undan hela tiden, trist för jag gillar ju egentligen föräldrarna och det är ju inte barnens fel att de är som de är. Tycker dock att det är lite frustrerande att två barn ska passas av fyra vuxna (som iofs även står för den mesta markservicen) och jag ensam tar hand om tvillingarna. Märkligt. Och energikrävande. Ok, nu har jag spytt ur mig den gallan

I övrigt är det bra, har fortfarande inte smält graviditeten, mår illa på kvällarna som sist, och har redan börjat känna av foglossningsont! Det hade nog inte läkt helt sen sist... Är beräknad till mitten/slutet av mars. Om allt går så långt ska jag nog ta erbjudandet om att få prata med en aurorabarnmorska. Min förlossningsbarnmorska ringde mig och frågade om jag behövde terapi! Hon hade läst min förlossningsenkät... Och jag har ju lite minnesluckor så det kanske är bra.

Ok, uppsatsen avslutad. Dags att plocka upp David som tydligen sovit klart, sen kanske jag skulle borsta tänderna. Ha det gott så länge!
    Jag börjar antagligen bli senil eller nåt för jag minns inte riktigt (eller om jag helt enkelt har missat det) hade du en jobbig förlossning, med tanke på minnesluckorna?
    Segt med foglossning redan, jag håller tummarna för att det dröjer ett tag till innan det blir allt för besvärligt. Lätt att säga kanske, inte lätt för dig att ta det lugnt direkt

Förstår att du blir lite irriterad på situationen hemma hos dina svärföräldrar. Jag kan inte annat än instämma att det är lite märkligt att 4 vuxna måste ta hand om två barn. utöver det så får du ta hand två småttingar plus att du har en i magen, så i praktiken tar du hand om 3
  • hanide

Det verkar som att mina killar är sist med tänder . Men nu har det börjat ploppa upp en på Lukas! 8 månader är dom nu.

Vi har haft det lite jobbigt på kvällarna den sista tiden med mycket skrik om vi inte ligger bredvid, speciellt Simon. Men i förrgår hände det nåt. De sov middag i 1,5-2 timmar och vaknade 13.30-14. När klockan var runt 17 var de så gnälliga att vi la dem en stund. Men icke! De ville inte sova . Då bestämde vi oss för att ha dem uppe till läggdags. Vi la dem 18.30 (tidigare än vad vi brukar), de fick välling och stenslockna! De sov fram till 5.30. Igår var det samma sak men de var vakna till strax efter 19 och så var det även ikväll. Inget gnäll utan de somnar med en gång!

Orsion: jag förstår dig. Gud så jobbigt med ungar som är högt och lågt. Hoppas man lyckas att få sina barn någorlunda lugna.....

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010