Vi som hade Bf januari/februari 2010
Våra killar är inte platta, vad jag kan se. På BVC påpekade dom att Ludvig var lite, lite platt på höger sida, men det går knappt att se om man inte tittar väldigt noga. Men dom har också favoritsidor, så man får väl försöka få dom att variera på nåt sätt!
Platt bakhuvud ska man väl "passa sig" för att dom ska få, för det kan dom ha sen långt upp i åldrarna tydligen. Och sen är det väl det att har dom en favoritsida så kan dom bli stela och så, på andra sidan, har väl med musklerna i nacken o göra.. det finns så mycket med det där om att dom blir platta i huvudet, osv.
Jag hittade n hemsida på en blogg om tvillingar, och just "prematurskallar". för prematurer har tydligen lättare för att bli platta och skeva, det är väl för att deras huvud är ännu mjukare och "ofärdiga" när dom kommer ut.
http://torticollis.dinstudio.se/gallery2_38.html
Men gå inte in o läs där om du inte vill leta "fel"..
Men sjukgymnast låter bra! Ju tidigare man får hjälp desto bättre.
Dom ringde från ögonkliniken idag och vi fick en tid redan nu på onsdag för att kolla killarnas ögon! Vår läkare på BVC hade ringt och frågat om vi kunde få en tidigare tid, då det är bättre att få det gjort, så dom kunde klämma in oss redan nu. Känns skönt, även om det genast blev mer nervöst. Redan på onsdag får vi veta om något är fel, känns läskigt.
Nu har vi varit på babymassage, Oliver stortjöt och sov sen igenom alltihop, Ludvig tyckte det var jättemysigt. Blev vägda och mätta också, är nu 4½ månad (3 månader korrigerat) Oliver väger 7100 och Ludvig 6800, båda är 64 långa. ![]()
Våra killar gillar musik. Vi har en skiva med musik till några barnlåtar på, så får man sjunga texten själv. Det räcker att jag sätter på skivan nu så skiner dom upp.
Dom ligger och jollrar i takt med att jag sjunger. Likaså om man läser för dom, och har dom i knät så dom kan titta i boken. Supermysigt! Såklart är det inte boken i sig dom gillar, utan det är ju alla färger och att höra rösten när man läser för dom, men det är så himla roligt att dom börjar reagera på sånt nu, och tycker saker o ting är roligt.
Nu har killarna börjat att rata ersättningen. Så här ser det ut nu för oss:
06.00-06.30 ersättning (får snart bytas den med)
09-10 gröt
12-13 mat + fruktpuré
14-15 banan
16-17 gröt
19-20 välling
Måste försöka få slut på ersättningen så att det bara blir välling. Men det är inte säkert att det går.....
En sak till.. ni som börjat ha era kids i matstolar, när kunde ni göra det, hur gamla var dom? Och hur stadiga måste dom vara, vet ni det? Våra killar blir 5 månader om 9 dagar och jag provade med Oliver idag, det gick över förväntan! Men han sitter ju som en hösäck ibland o det antar jag att dom gör i början, o det kan ju inte vara bra för ryggen.
Men han blev så GLAD! Vad roligt det var att få komma upp på det sättet. ![]()
Nån mer som nu tycker att tvillingar är självklart? För mig har det blivit lite så. Dt är liksom som att... får folk bara ett barn? ![]()