Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Här blir killarna 6 månader idag! Nu rullar båda från rygg till mage. Mage till rygg går det trögt med. Dom vill väldigt gärna sitta upp och vara med. Att ligga och mysa i famnen är inte speciellt roligt längre. Någon annan som har det så? Det är roligt nu när dom blir större men jag saknar mina små bebisar som man kunde mysa med hur länge som helst.

Dom äter nu:
    ca 05 Ersättning
    09 Välling
    12 Lunch, matpuré och efterätt, fruktpuré
    Sen hinner dom med någon flaska ersättning på eftermiddagen
    18-19 Gröt
    21 Välling i sängen

Nästa vecka börjar makens semester på 3 veckor. Ska bli skönt! Det är det längsta vi varit hemma tillsammans sen killarna föddes, jag har ju dragit det stora lasset själv. Hoppas han ska lära känna dom bättre under den tiden. Här är det också jag som gör mest. Mycket pga att jag själv tar på mig det, tyvärr. Men jag känner ju dom också bäst, vet hur dom vill ha allt... som sagt, hoppas det blir annorlunda nu när han är hemma också!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

Hej!
    Äntligen är det lite svalare väder och killarna mår bättre av det! Behöver inte smälta bort.

Båda rullar nu åt båda hållen. Dom sover ju på magen, och både igår och idag på morgonen har vi hittat Ludvig arg i sängen för han har vänt sig till rygg och det gillas inte alls.

Oliver har fått två tänder! Bara ploppade upp sådär. Han har inte ont av det iaf, det är skönt för oss alla! Han har börjat sträcka sig och gripa efter saker nu också, när han ligger i babygymet och så. Det är väldigt positivt, eftersom vi inte vet hur bra dom ser!

Semester ska vi inte åka på. Blir för krångligt med allt som ska med, och dessutom hatar ju killarna att åka bil, så det känns som att vi gör bäst i att hoppa över det detta året. Vi har saker på gång ändå nu när maken har semester, har varit iväg på grejer i stort sett hela veckan!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • bananflugan82

‎6 månaders kontroll på BVC avklarat, korvarna fick ok stämpel i rumpan! Starka och busiga pojkar, enligt doktorn. Ludvig 8445 gram, Oliver 8830 gram, båda 69,5 cm långa! Ökat nästan 1½kg var och 4,5 cm på 1½ månad.

• bananflugan82

Frökenmumin: Jag känner ingen matkrånglet! Våra krånglar lite till och från, precis så som du beskriver, gnäller och piper och är inte alls nöjda. Är dom riktigt hungriga går det alltid bra. Sen vet jag inte om det har med tänderna att göra? Det började när tänderna började titta upp på Oliver. Nu håller Ludvig på att få två tänder samtidigt, och han är också kinkig vid maten. Vet inte om det kan göra ont när dom äter vanlig mat för dom "tuggar" ju nästan, även om dom inte har något att tugga liksom.. om  du förstår hur jag menar.

• bananflugan82

Idag har jag för övrigt fyndat! Två overaller till vintern för 199kr! Var tag 2 betala för 1 på rea. Sånt gillar man som tvillingmamma.

• bananflugan82

Här är hemmalagad mat populär hos killarna! Dom älskar allt med pasta. Köttfärsås och lasagne är gott! Biff stroganoff fick dom idag och det gick också hem, första rätten utan pasta som dom faktiskt gillade ordentligt.

Jag lagar samma mat till dom som vi äter, men med mindre kryddor och helt utan salt såklart. Tycker itne det är speciellt krångligt! Kokar morötter eller frysta blandade grönsaker och gör puré så dom får extra grönsaker. Blandar i extra smör eller olja.

Här är det väl sådär med dagsömnen. Dom är vakna 2 timmar, sover 30 minuter ungefär. Så fortsätter det hela dagen. Somnar vid 20 tiden och sover till 05 nånting, får en slurk mat och sover vidare till runt 08.

Killarna har båda fått två tänder nu, har gått utan några problem! Skönt för oss alla.
    Det är sån skillnad i personlighet mellan killarna! Oliver har ett jäkla humör, blir mer och mer tydligt. Är det n¨got som inte duger så gallskriker han, och inte för att han är ledsen utan för att han är arg. Han vill ha mycket stimulans och uppmärksamhet, medans Ludvig är lugn och ligger mest och filosoferar och är nöjd som det är. Båda rullar hej vilt åt båda hållen, ibland krockar dom och då blir det livat.. sitter fortfarande bara korta stunde i matstolarna, innan dom säckar ihop. Men det kommer väl!

• bananflugan82

Oliver har på bara två dagar blivit otroligt stark i benen! Han står upp själv om man håller honom i händerna. Det barnet kommer att gå innan han kryper.

• bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-08-09 16:12:40 följande:
    Hej och välkommen Sofie 87!

Här har regnet bara öst ner sedan tidig morgon....suck...så tråkigt! Hela familjen skulle behöva ta sig ut i den friska luften men det känns verkligen inte aktuellt med tanke på vädret...

Annars rullar dagarn på här, som jag nämnde tidigare har Melvin varit rejält kinkig dom senaste dagarna. Jag funderade ju då vad det kunde tänkas vara och det var precis som Bananflugan82 misstänkte. Det var tänder, för på bara 4 dagar så tittade det upp två tänder på dom vadera och nu är mina killar som förbytta.
    Båda är på strålande humör, massor med skratt och bus. Helt underbart!
    Oj vad det ploppar upp tänder! Men vad skönt att det blivit bättre. Det lät väldigt likt mina killar, så jag misstänkte att det var tänder som irriterade hos dina också.
  • bananflugan82

Här rullar tiden på och killarna blir 7 månader om några dagar. 7 månader! Det är inte klokt.

Min man jobbade första dagen efter sin semester idag. Har varit iväg nästan hela dagen med min mamma idag så har fått mycket hjälp och sällskap ändå. Det kommer känns tråkigt att vara ensam hemma igen. Men nu när dom blir större och klarar sig mer och mer själva, så funkar allt bättre också.

Nattningen har blivit så mycket enklare! Nu får dom välling i sina sängar runt 19, vi buffar dom i rumpan tills dom somnar och sen sover dom för natten. Inget mer springnade fram och tillbaks i deras rum för att dom vaknar hela tiden på kvällen. ÄNTLIGEN har vi hittat en rutin som funkar! Dagtid vet jag dock inte hur vi ska göra snart. Dom sover i sin vagn och på mage även där, men det börjar bli alldeles för trångt i magläge. Måste "träna" dom på att sova på rygg tyvärr...

Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010