Inlägg från: bananflugan82 |Visa alla inlägg
  • bananflugan82

Vi som hade Bf januari/februari 2010

Ni som börjat ge era mat, hur började ni? Vi har börjat så dom fått smaka spagetti o köttfärsås och biff stoganoff, som finns från 5-6 månader. Dom blir ju snart 5 månade.r Dom tycker att det är jättegott, men jag vet inte hur mycket man vågar öka? Har gett 3-4 teskedar/dag. Hur mycket ska man sen öka innan man vågar ge ett helt mål?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • bananflugan82

Hahaha, ja, den barnmorskan som gjorde vårt UL sa bara "vet ni om att det är två?" och jag o min man satt som frågetecken.. klart vi inte visste. Ja gud, den känslan när man fick veta.. det var så jäkla häftigt, även om det var skrämmande på samma gång. Vi hade skämtat om att det var två flera gånger innan UL, bara för att min man absolut inte ville ha tvillingar. Men dom säger att ofta skämtar dom som får tvillingar, om det, innan dom får veta det.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • bananflugan82
    glasvas skrev 2010-06-06 22:21:29 följande:
    Mysan: ja, det är spooky! Jag hade en känsla av att jag var gravid innan jag testade, och jag hade en känsla av att det var två, men jag hade en känsla av att det var en tjej och en kille och det var det ju inte, men två av tre är ju inte så illa...

Jag kommer nog aldrig att glömma beskedet om tvillingar, det kom den 1 juli när vi var på KUB ul i v 11. Vi var helt tysta i flera timmar, var och tittade på möbler och kunde inte fokusera på något alls, vi bara gick omkring i ett töcken... Men som någon sa, nu är det svårt att tänka sig att inte ha tvillingar, det är så självklart, jag kan knappt tänka mig att vara gravid med bara ett barn... Samtidigt är jag lite orolig att få tvillingar nästa graviditet, om det blir någon, även om det skulle vara otroligt roligt!

När det gäller matschema ser vårt ut så här:

0530-0600 Amning

0900-1000 Ersättning

1200-1300 Smakportioner av grönsaker och frukt och sen amning efter

1500-1600 Ersättning

1800-1900 Gröt, hel portion och sen amning

Vi har hållit på med smakportioner i snart en månad och det går bra, vet inte riktigt när vi ska gå upp till hela portioner, David får i sig maten jättefint, men Viktor äter med hela kroppen och har ju hälften i magen och hälften lite varstans! De har börjat slarva lite när de ammar, har varit lite svårt att få dem att fokusera på sista tiden. Dessutom kräks Viktor rätt mycket, särskilt efter ersättningen, inga kaskader, men det kommer mycket och ibland kan det komma nån timma efter maten, men ändå vara osmält mat som överskott typ. Jag vet inte vad vi ska göra, är lite less på att vara konstant nerspydd och alltid behöva byta kläder på honom, det är ju inte det bästa han vet... Han kräks inte efter gröt och puré, och väldigt lite efter amning, så jag antar att det är ersättningen som är boven i huvudsak, vi har provat BabySemp 2 och Nan 2 i tetra, verkar inte vara någon skillnad, och vissa dagar är mer än andra. Vet inte vad jag ska göra, vi rapar noga under matningen, håller inte på och lattjar runt med honom allt för mycket efter maten, ger lite mat ofta eller mycket mat sällan, han kräks på allt... Råd, någon?
    Om ni ger Babysemp, så prova Lemolac. Finns nu både i Babysemp 1 Lemolac och Babysemp 2 Lemolac. Det är den enda dom funkar för våra killar, annars kräks dom massor! Dessutom är den mycket snällare mot magen än vanlig Babysemp. Den är lite, lite tjockare i konsistensen, tror det är därför. Vi har sparat oss från mååånga kräkningar sen vi började med den. Dom kunde kräkas direkt efter maten, eller flera timmar efteråt, på nätterna, ja, hela tiden...
  • bananflugan82

Jag läste nånstans, eller hörde (från BVC?) att man kan blanda i lite, lite socker i vällingen för att det ska bli sötare. Ersättningen har sötare smak, likaså bröstmjölk, o då kan det bli att dom ratar vällingen. Sen tar man mindre o mindre socker, tills man till slut inte tar något alls! Kan ju vara värt ett försök.

• bananflugan82

Våra killar sover ju bara korta perioder dagtid, ca 30 minuter, sen vakna 1 timme, sen sova 30 minuter igen.. tjatigt, men nu söver jag dom i vagnen iaf, MYCKET smidigare än vad det var innan! Även frammåt kvällen blir det så, för annars blir dom övertrötta med en massa gråt och det går inte att lägga dom för tidigt för dom somnar inte helt enkelt, eller vaknar alldeles för tidigt.
    Som det är nu:
    Runt 18-19 får dom ersättning, vi lägger dom sen nånstans mellan 19-20. Dom somnar, sover ca 20-30 minuter, sen börjar springandet.. då får vi somna om dom, sen sover dom 5 minuter tills dom vaknar igen.. vissa kvällar händer det bara någon gång, vissa kvällar flera gånger och ibland vill dom ha lite mer mat ruint 21 nånting, om dom ätit dåligt målet innan.. så får vi hålla på till 21.30 nånting, sen sover dom för natten! Vaknar runt 04-05, får ersättning och somnar om med en gång, sover till runt 09. Har ökat mängden mat som dom får där tidigt på morgonen, vilket har gjort att dom sover längre! Så jag får sova ordentligt iaf, det är skönt.

Och våra leker också med flaskorna! Speciellt Oliver, han ska gärna ha händerna på den och drar bort den ibland. Vet inte om det är medvetet eller bara gör dom så ändå?

• bananflugan82
    glasvas skrev 2010-06-09 13:17:07 följande:
    Jag har bara en sak att säga: Lemolac!!! Viktor har fått två mål med det nu och det enda han har fått upp hittills är lite överskott! Håll tummarna att det håller i sig. Han har haft samma tröja på sig i flera timmar nu...

Sömnen är lite knepig, de vill inte gärna somna i vagnen längre, förut var det ett tvärsäkert sätt att få dem lugna och somna, men nu behöver de vara trötta och 'tajmade' för att somna i vagnen. Å andra sidan sover de ofta vidare även när man stannar vagnen och det är ju skönt.

På dagarna märker jag att de brukar orka vara vakna ca 2 timmar och sen sover de igen, allt från 30 till 90 minuter. Har börjat söva dem i sina sängar även på dagen för jag märker att de får mest ro där. På eftermiddagarna brukar de vara lite vaknare så när pappa kommer hem vid 17-1730 är de i full gas, men inte så uthålliga. Brukar bli gröt strax efter 18, sen oftast blir det helsanering av en eller båda för gröt är så gott att man gärna vill ha alla händer och kanske också en fot eller två i munnen samtidigt! De äter en hel portion gröt, och lite katrinplommon för VIktors mage. Igår var det så vansinnigt gott att det var en smärre katastrof för David när det var slut, stackarn för helt förstörd! Efter sanering och kanske lite mys med mamma och pappa så ammar jag i sängen och sen lägger vi dem. De tar nappen, filten och sover oftast inom fem minuter. Sen sover de till runt halv 6, jag ammar igen och oftast somnar de om nån timma till. Passar väl in i vårt schema rätt bra eftersom min sambo åker till jobbet vid 0645 så de är lite vakna när han är hemma även på morgonen. Han får ju kort tid med dem ändå.

Ang flaskan så gör mina så med, fast de blir arga när den inte är i munnen, men ut ska den! De har även fått börja hålla den själva lite mer och det är populärt, och smidigt när man ska mata båda samtidigt, det blir ju mindre skrik då.

Nu har David somnat, och Viktor tacklar av rätt rejält, jag ska lägga honom, och kanske krypa ner en sväng själv också, här ösregnar så promenaden hoppar vi nog över idag...
    jamen, du ser! Vad skönt, hoppas det håller i sig! För oss blev det verkligen räddningen.. det är superjobbigt med dessa spyor som kommer när som helst. Angående skummandet så blir det så för oss också. Men dom får inte riktigt i sig skummet ändå, det är kvar i flaskan sen. Det står på paketen varför lemolacen är sån, jag kommer inte ihåg varför..
  • bananflugan82

5 månaders vaccination idag och jag HATAR, HATAR, HATAR vaccinationsdags.. både jag och barnen grät. Dom började med O och jag bara kände hur tårarna steg i ögonen och till slut så kunde jag inte hålla mig. Fan vad ont det gör när dom skriker så hjärtskärande. Det är värre än alla skrik som finns. Det gör så ONT att inte kunna göra något, att inte kunna förklara varför dom måste ta sprutorna.. Nu är det långt kvar till nästa gång, som tur är.
    Så nu har jag en bebis som äter och en som fortfarande sover. Får se hur kvällen blir...

• bananflugan82

Läkarbesk gjort!
    Jaa.. dom fick droppar i ögonen och sen kollade läkaren efter 45 minuter nånting. Hon kunde inte se nånting avvikande. Dom har "brytningsfel" som vilken bebis som helst, och ögat såg ut som det ska egentligen vi den här åldern. Dom har nystagmus, som vi visste innan, att ögonen rör sig hela tiden och dom inte fokuserar. Det kan bli bättre med åldern, och oftast innebär det att man har något synfel, men det behöver inte betyda att det är allvarligt och att det kan fixas med glasögon. Dom hade dock mindre UV skydd (visste jag inte ens att vi har?) eller nåt, i ögonen, så vi ska bara vara lite försiktiga i solen, men det är man ju ändå!
    Återbesök om 3 månader, så får vi helt enkelt se hur det ser ut då. Vi tar det 3 månader i taget, typ. Då ska dom också försöka mäta hur bra/dåligt dom ser.
    Alltså bättre besked än vi väntat oss!

• bananflugan82

Jag kan villigt erkänna att vara mammaledig är inte någonting för mig! Jo, det är klart att det är mysigt och roligt att följa deras framsteg och när man får skratt och leenden för allt jobb man gör. Men samtidigt, att sitta hela dagarna med TVÅ bebisar, som aldrig är riktigt nöjda, som inte sover på dagarna och inte kan somna själva, som hatar att åka bil och kan åka vagn högst 1 timme, då dom sover.. om sen vädret dessutom är kasst, vilket det har varit hela förra veckan med regn OCH blåst, så går det inte att ta ut vagnen. Så då sitter jag fast hemma, skitkul..
    Nej, jag har börjat fundera på att också börja jobba till hösten någon dag i veckan plus kanske någon helg. Jag kommer att bli tokig om jag ska gå hemma heltid tills dom börjar på dagis.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • bananflugan82
    frökenmumin skrev 2010-06-21 18:49:00 följande:
    Här går nattningen kanon (pepper peppar.... ). Jag lägger killarna i sängen, ger dom sista ersättningen direkt i sängen alltså. Detta gör jag vid sex-sju, efter att dom ätit färdigt somnar dom oftast direkt. Ibland kan det ta 5-10 minuter (och då är det nästan alltid Melvin som grejar ). Sen somnar dom snällt.
    Jag har iofs varit rätt hård med att inte ta upp dom när jag väl har lagt dom i sängen. så i början fick vi springa rätt mycket mellan vardagsrummet och sovrummet och det har som sagt (kanske inte ska säga för mycket..hahaha) gett resultat.

Däremot är sömnen på dagarna fortfarande inte i tydliga faser, sker lite närsom och hur som helst. Men man kan ju inte få allt

Igår var vi och köpte Acta Gracos babysitters/gungor till killarna. Vilken grej, älskar den verkligen! Den gungar liksom av sig själv, vilket killarna älskar. Så nu slipper jag sitta och guppa på babysittrarna frenetiskt varje gång dom börjar bli trötta. Nu behöver jag bara trycka på knappen
    Jag läste det i din blogg och blev så inspirerad att jag har beställt två stycken! Så nu ska dom gungas till sömns.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
Svar på tråden Vi som hade Bf januari/februari 2010