• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • pluvdo

Nu har kanske någon redan ställt denna frågan, men tråden är så lång så jag orkar inte läsa igenom.

Är väntetiden alltid lika lång om man skall göra en gastric bypass-operation (inte privat) eller får man företräde om man är väldigt stor?

• Nala
    Jejja78 skrev 2011-01-05 19:01:43 följande:
    Stjärnan88: har varit opad snart en månad och än så länge inte tappat ett strå men det kan ju komma
    Vänta lite till......efter typ tre månader började jag tappa ....tror att de flesta brukar börja då
  • PetraD
    pluvdo skrev 2011-01-05 23:58:24 följande:
    Nu har kanske någon redan ställt denna frågan, men tråden är så lång så jag orkar inte läsa igenom.

Är väntetiden alltid lika lång om man skall göra en gastric bypass-operation (inte privat) eller får man företräde om man är väldigt stor?
    tror inte att det är företräde för att man är väldigt stor, men kan ju ta väldigt olika lång tid.. en del handlar det nog bara om ren tur, men beror ju mycket på vart man söker, hur långa köer de har beroende på "olika saker"
  • stora storken

Hej!
    Nu har jag fått göra min Gbp den 29/12 - landade hemma i helgen som var och allt har så här långt gått bra.

Första maten jag bjöds på efter op var kyckling /ris - det var inte så lyckat, fick lite dumping på riset.

♥♥♥Att vara en smula barn det är att vara verkligt vuxen♥♥♥
  • Philippa
    pluvdo skrev 2011-01-05 23:58:24 följande:

Det är lika lång väntetid för alla.......
  • pluvdo

Tack för era svar. :)

Måste man sövas under operationen eller fungerar det med någon form av lokalbedövning? Och hur lång väntetid var det för er?

• Jejja78

Pluvdo: ja man sövs är en ganska stor op även om det är titthål. Jag väntade ca 1 år från första dr.kontakt till op.

• Mli79
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-05 21:36:52 följande:
    Jag har varit opererad i 10 månader, och jag har tappat mer än hälften av mitt hår , skittrist, men det växer ut igen. Jag ser redan en massa strån sticka ut på skallen (= det börjar växa igen ).

Samma här, började tappa efter typ tre månader. Nu efter 7 månader så börjar det växa ut igen. Jag har ett ställe där jag tappar mer än på andra ställen, det var likadant vid graviditeterna. På vänster sida, vid tinningen och upp så det blir en "vik". Där är det tunnt, och det nya som växer ut blir som en lugg. Snyggt Men det känns inte så mycket ändå, jag har ju klippt håret från en längd som räckte till mitten på ryggen till kort page. Så det är stor omställning ändå.

• Marie78
    Stjärnan88 skrev 2011-01-05 18:48:22 följande:

Nu har jag varit rökfri i lte mer än en månad fy vad tufft det har varit med en massa tårar och hårt kämpande.
    och snart är det min tur  att få op det ska bli min tur i början på mars och jag är så lycklig, Den största rädslan jag har är att jag ska tappa allt mitt håår. :( Hur mycket hår tappar man egentligen?? Någon mer som ska op i Växjö eller har gjort det?

Grattis till ditt rökstopp... Jag har väldiga problem med att sluta.... Rynkar på näsan

Ska opas i Växjö...men vet inte när ännu.
    Hur lång tid har du stått i kö här?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)