Inlägg från: Malleballebuse |Visa alla inlägg
  • Malleballebuse

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Visst krävs det tid för planering av mat, motion och annat som hörtill, men det gjorde det ju innan också.

Jag har alltid lagt väldigt mycket tid på att planera min mat, det har minskat nu.
    Jag har alltid planerat mycket för min träning, nu planerar jag lika mycket men tränar mindre.
    Förut fick jag alltid tänka en gång extra om jag verkligen ville ha det jag skulle stoppa i munnen för att inte gåupp i vikt. (jag höll min vikt på 88kg benhårt i 8 år), nu funderar jag på om gobiten får mig att må bra eller dåligt.
    Tiden som jag lägger på mitt ätande är nog totalt något mindre men den stora vinsten är att jag aldrig längre har ångest över vad jag ätit.
    Så i nuläget så glider jag på viktnedgångens räkmacka och njuter av det.

Lillabus: jag nojjade över allt tänkbart och otänkbart men var aldrig orolig för själva operationen eller sövningen.

• Malleballebuse

På den tiden så åt jag nyttigt men ofta och för mycket vilket gjorde att jag inte gick ner i vikt.
    Jag äter precis samma sorts mat nu som då, fast oftare godis nu.  Förr åt jag "aldrig" godis och snacks.
    Dricker mindre vin  men har fått smak för detta livetssaft igen vilket glädjer mig.

• Malleballebuse

Zoiac: jag kan bara gå på det minne jag har som smal och nöjd och då var 65-68 toppen.
    Nu får vi väl se vad koppen och själen säger

• Malleballebuse

Mina fisar är under ljudligkontroll men lukten kan döda en hel blomsteravdelning.
    Förstoppning är inte heller något problem, jag måste vara den enda person i Svedala som får rallymage av järntabletter.
    Sen rapar jag attackrapar sisådär 100 gånger om dagen.
    Härligt charmigt !!!

Nu ska jag upp till Stockholm och bo på hotell i en vecka, alla måltider kommer att ätas ute på resturang med tillhörande vin och såklart hotellfrukosten.
    Undra så flundra hur det här ska sluta  

• Malleballebuse

Med risk för att få huvudet avhugget nu
    Att operera personer med kraftig övervikt eller fetma/sjuklig fetma är en större risk än att operera normalviktiga och då är det främst sövningen och uppvaket som är det stora problemet.
    Så om man har fått en viktrekommendation innan sin operation så tycker jag att man för sin egen säkerhet ska ta den på största allvar.
    På Norrtäljesjukhus så vet jag att det ställs in operationer när patienten inte har gått ned tillräckligt och då är det oftast narkosläkaren som backar, vilket innerbär att det är vid operationsbordet som beslutet tas.
    Norrtälje är precis lika interesserade av utomlänspengar som vilket privatsjukhus som helst är då dessa operationer är av ekonomiskvikt för att kunna driva ett akutsjukhus.
    Sen är jag helt övertygad om att även om det är ett helprivatsjukhus så är det främsta målet att patienten ska överleva, må bra och få ett gott resultat.
    De har liksom råd att neka operationer då det finns fler tjockisar som står på kö och tyvärr tror jag inte att vi blir färre som behöver operera oss.

Sorry om det lät lite hårt så här på morgonkvisten

• Malleballebuse

VPE: Min fundering efter som så många på Sophia inte blir vägda innan operation är om det inte är en inbyggd våg i sängen, för narkospersonalen behöver fortfarande veta vikten på patienten när denne sövs.

Jag hade heller inget viktkrav på mig men dock ett flytkrav och då låg jag på samma vikt som dig.
    På Carlanderska  får man flyta olika länge innan operationen beroende på vilket BMI man startar på men dock inga antal kg.

Jag var på återbesök igår och det var rackarns kul att träffa de som opererades samtidigt.
    Tyvärr så får jag nog säga att jag var den som mådde bäst av alla, men så kom min stora vändning för tre veckor sedan innan mådde jag väl lite si och så.
    Nu väger jag 74,5kg och kan nästan inte ha några av mina gamla kläder vilket känns bra och dyrt.

Pratade lite om platåer och fick till svar att man kan stå stilla på en platå så långt som i upp till 1-2 månader om man inte börjar gå ner i vikt igen efter den tiden så får man ta sig en rejäl funderare på hur och vad man äter.
    Lite spännande att kroppen kan dra i handbromsen så pass länge.
    Tyvärr så fick jag svar på frågan om hur länge till jag kommer att tappa hår, tills jag slutar att gå ner i vikt
    Tur att jag har/hade mycket från början.

• Malleballebuse

PandaPanda: visst kan jag svara på dina frågor men då vill jag nog veta lite mer om dig först och varför du undrar.

• Malleballebuse

PandaPanda: Vad är det för träff du/ni bjuder in till och vilka är ni????

VPE: jag har inte haft något stort problem socker innan och därför tillåter jag mig äta godis när jag känner för det. Blir någon godis då och då i synnerhet när blodsockret är lite för lågt och måste snabbhöjjas.
     Som igår då jag mådde illa hela tiden och inte kunde äta då tog jag lite choklad (3 rutor) för att inte gå i väggen totalt. Och vips så försvan illamåendet och jag kunde peta i mig lite mat.
    Men om jag hade haft problem med socker innan så skulle jag vara betydligt försiktigare och försöka låta bli så länge det går.

Jag mår också sämst av fett och inte av socker.

• Malleballebuse

Mli: du är helt störtskön

Och nej tack jag vill inte heller gå!

• Malleballebuse

1638: grattis och bra jobbat

Zodiac: mina gamla hemtrakter, saknar Haga väldigt mycket på våren och hösten men brukar trösta mig med en lunch på Sjöbaren tillsammans med maken ibland.
    När öppnar du din butik så jag kan smita in och kolla?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)