Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
Malme: Kul att få någonting annat än räkningar i posten
Tinzi: ringde du till Sopihahemmet eller försöker du att gå ner allt iallafall?
Malme: Kul att få någonting annat än räkningar i posten
Tinzi: ringde du till Sopihahemmet eller försöker du att gå ner allt iallafall?
Tinzi: vet du vem av läkarna som ska göra just din operation?
Jag tycker också att du gör rätt som ger dig själv lite bättre förutsättningar och då menar jag främst mentalt.
Jonadav: om du ska göra en operation alls så ska du ha haft ett BMI på 35 även om du gör den privat.
Jag opererades privat med ett BMI på +33 men blev godkänd för att jag har haft ett på +35.
Playfull: Åh vad jag känner igen mig, livet var skit de första veckorna (typ 8) men nu 3 månader senare så faller pusselbitarna på plats och jag äger mitt liv igen.
Ring och prata med din dietist om vikten. Hon(?) kan säkert hjälpa dig med att fundera ut om det är din kropp som är i chock eller om det är något annat som felar.
Jag är säker på att även du kommer att sitta vid rodret i ditt liv snart.
Kram!
Tinzi: man flyter alltid innan op på Carlanderska och vanligtvis i två veckor innan, men inget viktkrav.
Du kommer att få väga in dig samtidigt som du åker dit för provtagning och sedan vägning igen innan du sövs.
Om du har funderingar på mat och flyt så kan du ringa och prata med dietisterna Hanna eller Anna 0772-002980, supergulliga tjejer som har fått många "löjligafrågor" som de glatt svarar på.
Självklart kan något ha ändrats sen jag opererades men så var rutinerna när jag var där.
lowen: jag gjorde min privat på Carlanderska till en kostnad av 120 000:- värt vart enda öre
Mli: vicken pingla
Jag har ett lite större intresse än Kajo vad gäller alkohol och då i synnerhet vin så jag provade att sippa lite vin redan efter 2-3 veckor som då förövrigt smakade skit.
Nu har jag övat mer och tycker att det är lika gott som innan förutom rödvin som jag tycker smakar metall, vilket tydligen inte gjorde något igår då det vita vinet tog slut.
De fall som jag känner till (två) har den ena dött av ett misstag där kroppspulsådern blev av skuren och den andra av bukhinneinflamation.
Hittabritta: men hade operationen något med hans död att göra?
Att man dör i hjärtfel är inget ovanligt i sig och kanske skulle han ha dött ännu tidigare utan sin operation.
Det är också helt normal och sunt att känna oro inför en livsförändring men det finns flera sätt man kan använda sig av för att ta kontroll över resultatet av sin operation redan innan.
Om du röker sluta, då är sövningen och uppvaket lättare för narkospersonalen och din sårläkning blir bättre.
Börja att röra mera på dig efter din förmåga, då får du en bättre blodgenomströmning och ett bättre syreupptag.
Fundera på varför just du har blivit tjock och använd dig av den kunskapen efter operationen.
Ta reda på hur operationen går till rent tekniskt så att du vet vad som händer när du sover, då kan det kännas lättare att släppa kontrollen.
Sök dig till ett sjukhus där du känner att du blir sedd och har förtroende inför personalen.
Om man har andra psykiska besvär kan det vara värt att fundera på om just nu är rätta tillfället för operation, kanske har man lite annat som man behöver bena i först.
Omge dig med människor som stöttar och välj bort de som ifrågasätter ditt val.
Var stolt över att du har återtagit kontrollen över ditt liv och din vikt.
Det finns många olika filmer som visar hur operationen går till nu kunde jag tyvärr inte hitta den jag sökte där man får se ca 20st olika operations situationer beroende på om man har haft en VLCD-diet innan eller inte, men här kommer en annan som också visar skillanden och kanske till och med motivera lite.
mms://wwwv1.orebroll.se/kir/opvlcd_01.wmv
(vi får se om jag lyckades).
BridgetJones: min svägerska är narkossyrra på Norrtäljesjukhus och kanske är med och söver dig och med lite tur så är det min lillebror som tar hand om dig då du vaknat för han är uska på den avdleningen.
Cilla och Jonas heter de och om ni träffas så får du gärna hälsa
Prickelina: så får man då inte bete sig
Gick inte, ska se om jag kan trixa fram den på annat vis.