• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

lisalove skrev 2010-05-05 15:32:50 följande:
    Om detta med tunga lyft så sa kirurgen (dr Secher, Ersta) att jag skulle kunna lyfta tungt redan dagen efter op, och att det var inte anledningen till sjukskrivningen utan främst att man skulle lära sig äta, vila och återhämta sig. Men jag får inte i hop det när majoriteten säger tvärtom.
    Han sa likadant till mig, med tillägget att kroppen själv säger ifrån när det blir för tungt. Lyft som vanligt tills det gör ont, då får du sluta. Typ Jag frågade noga eftersom jag bär mkt på barnen som väger 20kg, har hästar och massa andra djur som också kräver en del lyft.

När de gör en titthålsop så skadas väl inte musklerna, de går väl ner emellan dem?
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-06 08:00:38 följande:
    Vårdgatintin kan man ju ändå använda sig av du man flyytar en remiss till något sjukhus. Men som sagt kan ju tro att de är svårt nu innan sommare att få opertionen.
    Enligt den info jag har fått står man utanför vårdgarantin om man flyttar sin remiss. Skånes vårdgaranti gäller inte för mig när jag är flyttad till Ersta och Sthlms läns vårdgaranti gäller inte heller eftersom jag är utomläns.
  • Mli79

Jag pratade just med planeringsenheten på Ersta och de har fortfarande inte bokat in mig på ett exakt datum. Jag står som nr tre för att få en tid, men eftersom de har varit kort om personal så har de inte bokat in något nytt. Kan ju vara bra för er som väntar på tider från Ersta att veta. Min mamma har erbjudit sig att ta semester och ta hand om barnen de dagar jag OPas, och hon behövde lämna in semesteransökan senast imorgon..
    Detta konstanta pusslande med tider för att få allt att gå ihop, ibland skulle jag vilja anställa en samordnare för att få allt att flyta här hemma.

• Mli79
    vänat skrev 2010-05-06 09:13:26 följande:
    Efter beslut om behandling ska denna kunna erbjudas inom högst 90 dagar. Den akuta vården berörs inte av vårdgarantin. Blir du akut sjuk eller skadad får du vård så fort som möjligt, precis som tidigare.   I de fall som hemlandstinget inte klarar att ge dig vård i rätt tid, kan vårdgarantin innebära att du får åka till en vårdgivare utanför länet. Du kan dock avstå från vårdgarantin om du hellre vill få vård i ditt hemlandsting.   Det är respektive klinik som handlägger vårdgarantin. Om du vill ha besked eller göra en överenskommelse om vårdgaranti, ringer du det telefonnummer som står på remissbekräftelsen eller kallelsen.  
    vänat skrev 2010-05-06 09:10:45 följande:
    Mycket märkligt!! För flytta remiissen de till annat sjukhus oavett vart i landet eller inom norden samt inom EU är vad vårdgatin är. Men som sagt verkar vara god´tycklig hur de olika sjukhusen resonera.
    Njae, vårdgarantin är att du kan bli placerad på ett annat sjukhus för att få en tid inom garantin. Där har man som patient ingen möjlighet att påverka valet. Men om man väljer valfrihet så väljer man ju själv ett annat sjukhus i ett annat landsting. Det är ju en stor skillnad. Jag menar, om jag väljer att OPas på ett sjukhus jag vet har tre års väntetid istället för att vänta kvar i hemlandstingets kö så är det ju orimligt att jag kan tro att vårdgarantin fortfarande gäller.
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-06 09:27:30 följande:
    Men de håller fast vid att du ska få en tid v24? Nu är jag ju helt oinsatt, men i min naiva lilla värld fattar jag inte vad som är så svårt. Det är väl bara att bestämma en dag och en tid den veckan som är ledig?
    Hon jag pratade med kunde inte ens säga att det skulle bli v24. Bara att de hade börjat boka in i början på juni nu. Min mamma kan inte ta ut hela veckan som semester, bara de tre dagar jag är borta från barnen. De har just nu väldigt svårt att täcka upp för hennes pass bara under de tre dagarna.
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-06 09:21:52 följande:
    www.vantetider.se/vad-aer-vaardgarantin/vad-a...
    Om man läser under Vård på annat håll så står det typ att om man inte kan tänka sig få vård där man blir placerad ingår man inte i vårdgarantin. Antar att det är det som de har vänt på då, att om man vill välja själv så "kan du avstå från den möjlighet som vårdgarantin ger."
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-06 10:02:52 följande:
    Pateinet har vist möjlighet att påverkar de beslutte genom at stå på sig jag vet de av egen erfenhet!! och andra med mig och sde var de ljust de ja menarde att om de egna sjukhuset inte klara av att ge vården behandligen inom 90 dgara ska man skickas vidre till ett sjukhus som klara vårdgartin!!!  Vårdgartin ska man välja ett sjukhus som har korte vänte tid en 90 dgar eller korter vänte tid en  de egna. Varför välja operas på ett annt sjukhus om du måste vänta längre än hemm sjukhsuet. LÖåter mer som du blandat i hop vårdgartin och valfriheten i vården.
    Jag tycker snarare att det är du som har blandat ihop saker och ting. Läs länken som du postade.
    Vårdgarantin åberopar du till den instans som din läkare har skickat remissen till, och sen är tanken att inom 90+90 dagar har du en operation på något sjukhus, vilket sjukhus kan du inte bestämma själv.
    Valfrihet inom vården är att du ber att få din remimss flyttad med en betalningsförbindelse. Där väljer du sjukhus själv - antingen för att de har kortare väntetider eller för att du helt enkelt vill ha just det sjukhuset -  och tappar därför möjligheten att åberopa vårdgarantin.

Att du har haft tur med din vårdgaranti, dvs du har åberopat den och sedan per automatik fått en OP inom 6 månader är ju toppen. Men du kan väl ärligt inte säga att det verkar funka så i allmänhet? Menar du att det är patienternas fel att vårdgarantin inte funkar, att om de hade tjatat mer så hade det trollats fram platser från ingen stans? Långsiktigt är ju det ju bra om patienter ställer krav, men det händer ju inte mkt på ett halvår..
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-06 09:52:05 följande:
    Men shit.. Hoppas det löser sig för dig!!
    Det går alltid att lösa. I värsta fall så åker jag till sthlm och blir OPad och lämnar barnen hemma med mannen. Men han har en av sina värsta tider på jobbet i juni (jobbar på gymnasieskola) så det hade inneburit att barnen hade fått vara på dagis från 06:30 till 18:00 dessa dagar. Bättre hade ju varit om min mamma hade kunnat vara i Skåne och ha dem hemma alt hämta/lämna på bättre tider.
  • Mli79
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-06 12:32:08 följande:
    Jag tycker också det är hemskt med alla fördomar som finns i sjukvården, gu vad många jag har stött på genom åren. kramar
    Det är en av sakerna jag verkligen ser fram emot, att bli bemött som en människa inom vården. Jag är trött på alla läkare som knappt vill ta i en. En gång hade jag njurbäckeninflammation, men läkaren menade på att jag inte hade ont över njurarna. Kan vara för att han petade på mig med pekfingrarna (med ett äcklat ansiktsuttryck) så hårt att han knappt kom igenom de översta hudlagrena. En annan tyckte att min kramp i gallvägarna bara var sura uppstötningar för att jag var överviktig.
    När jag var på Ersta och mötte dr Secher och han klämde mig på magen vart jag riktigt glad. När jag sa till min man sen att det var så skönt att äntligen bli ordentligt klämd på magen fick jag en väldigt konstig blick
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)