• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Fragile Angel skrev 2010-07-19 22:07:46 följande:
    Har haft några riktiga skitdagar (koperat från min status på Facebbook)...  "Jag är så jävla ledsen, sur, besviken och arg *gråter*... Jag har räknat totalt jävla fel. Jag har bara gått ner 27 kilo, ist för 37 kilo. Fan, jävla helvetes skit. *Gråter lite till i ren ilska*..."

Grattis till dina tappade kg du har ju trots allt inte vart opd så länge ännu eller?

Vad då bara 27kg är jujäte mycket och jag tycker du ska vara nöjd ochstolt över att du gått ner så mycket. bättre att du gått ner 27 kg än att du gått 37kg!

Sen ett tips är att man inte räkanar med att tappa mer 0,5kg i veckan och allt ut över de är bonus och då finns de också utrymme för evtuella platåer.
  • vänat
    flashieangel skrev 2010-07-20 23:13:50 följande:
    jag ställer frågan igen... I pappren jag fick från sjukhuset står det hur många påsar man ska äta per dag beroende på vilken diet man väljer att gå efter när man flyter... Jag har valt Cambridge, i sjukhusets papper står det 5 påsar per dag medans det i alla cambridge foldrar samt nätet att man ska äta 3 påsar per dag...

Hur kan det komma sig att det är så olika???

Nu skrev nån för att man ska ha mer energi så man orkar operationen...vad händer då när man äter bara 3 påsar per dag...man får ju i sig de man behöver...jag förstår inte riktigt...är det farligt att äta så pass lite innan op då?

Har svarat på din fråga men antingen duker inte svaretåt dig eller så har du missat svaret.

Men ännu en gång skriver jag att sjukhusen  räknara att man ska få i sig runt 800kcal där av deras rekomndetion på 5 påsar. ? att man kroppen ska få i sig alla de närings ämnen de behöver för att orka med operationen.

Som sagt äter du enbart 3påsar får kroppen inte i sig den näring enrgi som behövs inför operationen och de kan  vara så att man inte orkar med själva operationen.

Det är alls antelt laorier som styr + näringen hur mycket kroppen orkar där har de gjort en uträkning äter man minder kan kropen bli mer orkeslös risak för att man inte orkar genom gå oeprtione och man ställer in kroppenpå svält och till med kanske inte ens går ner i vikt.

Viktigt att följa sjukhusen rekomendatrioner men ring dietisen på de operade sjukhus får du höra. Detta är de svar jag fått och där av dela med mig de.

• vänat
    Ölandstokan skrev 2010-07-21 15:20:32 följande:
    Idag kom brevet

Jag ska på bedömning den 26/8 och i brevet stod det att en vecka innan,  ska jag gå till Vc för att ta prover samt lämna in ett rör som jag fick med för att ta avföringsprov....det lät ju inte så häftigt

Fick ni oxå lämna in ett avföringsprov? och hur många rör blod är det dom tar??

Är det inte konstigt att dom ska ta prover på mig innan jag äns vet om jg är godkänd för en op? eller är det så dom jobbar tro?

Åhh vad glad man blir när det är ett steg närmare till förhoppnignsvis en op? fast jg vet att det är låång tid till dietisten så om jag har tur så kanske miott slutmål är i mars /april nästa år men än då,  jag e glad
    Jag fick inte lämna något avförings prov. komer håg hur många rör blod de tog men de var inte så mycket tror de var max4-5 rör om ens så mycket.
  • vänat
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-22 07:40:43 följande:
    Hej
    Kan man lita på Aleris?
    Jag skulle egentligen gjort min gbp opration i maj, men avbokade för jag klarade inte det. Då sa dem i luren att ring eftersommaren, du hamnar inte sist i kön, du är godkänd för en opration. Vi vet annars inte vad vi ska göra med dina remisser.
    Nu vill jag verkligen göra min op, har gått ner 20 kg själv och är mer mental förberdd, men då är frågan kan man lita på att aleris har kvar mina remisser eller ???
    Vad tror ni? Är det någon som har varit i samma sist?
    MVH kramar mig
    Har inte varti den sisten men tycker attom de sagt som de gjort poch lovat dig är de det som bör gälla. enda sätta att verkligen vet är att du konkata Alris och ställer frågan fökrlar hur niprata om detta inna och säga att nu är jag bredd för en operation undrarnär de blir aktuellt.

Lycka till!
  • vänat
    V P E skrev 2010-07-23 22:24:06 följande:
    Nu jädrar har jag bullat upp inför operationen!

Descutan... Nutrilett, Allévo, Sophiakuren... Burksoppor, pulversoppor, barnmatsburkar.

Fem dar kvar innan VLCD...

Ja, Descutan har jag ju förstås inte tänkt att äta
    Nej låter inte som någon hit att äta Descutan! Då låter de andar någ betydligt mycket bättre även om man i bland kan käna sig lesss på ljust pulver dieten innan men de går och man klara men än man tror.

Lycka till!
  • vänat
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-24 17:15:55 följande:

Hej

jag undrar är det bara magen som det blir lös hud på eller är det på benen med om man har ca 40 kg övervikt?

kramar

beror på hur din övervikt sitter  för delat på kroppen samt hur gammal du är hur snabbt du tappar dina 40 kg. Ju sabbar man går ner dess större risk finns för att huden inte riktigt hinner med. Även persones ålder har betydelse exvis är man under 40 år är huden mer elstisk dra bättre i hop sig än om du är äldre. Sen om man är rökre på verkar de också hunden på ett negtft sätt eller om man solagt mycket osv osv
  • vänat
    Fröken Stålhand skrev 2010-07-24 22:15:44 följande:
    Funderar på vårdgarantin... Sa i mitten på juni att jag struntade i den pga av mitt arbete i sommar (dåligt med vikarier) men nu börjar jag ångra mig... OM jag yrkar på vårdgarantin ska jag vara OPad innan 10 september men är det kört eftersom jag sa tidigare att jag struntar i det???

Hur fungerar det? Måste jag själv ringa runt och hitta någon som OPar eller är det operationskordinatorn som gör det? Får jag resa och uppehälle betalt?
    ja du får resa och uppehälle betalt dock står du vanliga eneg av gifter för resorna och sjukhusevistelsen.
    Nej inte försent att ångra sig nu! Går att begär vårdgaratin när som helst ,men de räknas från den dag då begrärt vårdgaratin inte från dag  din remiss kom!
  • vänat
    BängtRagnhild skrev 2010-07-25 08:40:11 följande:
    Hej allihop.
    Skriver inte så ofta men läser dessto mer.
    Inget har hänt på op-fronten än, vilket har sin naturliga förklaring i sommaren. Men, igår plussade jag. (Vi vet inte om vi ska behålla ännu)

Är det någon här som haar varit gravid med stor övervikt? Bör man vänta tills man gjort operationen?
    Lite OT men det är mycket frågor som snurrar nu.
    Efter opertion rekmmendera dom inte att man blir gravid för de gått minst 1-1,5år år efteropertaionen detta dels för man får i sig små portioner viket ger lågt närings inatg och som gravid är de extra viktigt att få is isg näringen efter som både mamman och barnet behöver näringen.

Sen vist de är ju risk med garviditet om man har stor övrvikt men vet att det gått bra för alla jag känner med stor övervikt sen finsn ju inga gararatiner för någon om nått.

Men kan ju som sagt vara vara klokt att att ta sig en funderara på om du ska låta garvidtete forlöppa sen gör operationen. Men fundera vad är viktigast nu?  kan vänat kan barn vänta blir du gravid i gen?Har du barn sedan tidgare?

Har få hunnit få följdsjukdommar på grund av övervikten? Sådan frågaor skulle jag ställa mig om jag vore i din sists.

Lycka till med ditt beslut!
  • vänat
    BängtRagnhild skrev 2010-07-25 11:17:46 följande:
    Tack så mycket för ditt svar Vänat!

Jag har en son sen innan på ett år. Och jag är reumatiker men det är inte kopplat till övervikten (naturligtvis blir den värre av att vara så här stor).

Usch, det är svårt det här!

Tack så mycket igen!
    Förstår att de svårt beslut!! Men fundrera vrid och vänt från alla håll kanater innan du fattar ditt slutgiltiga beslut! 

Lycka till!!
  • vänat
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-25 16:58:46 följande:
    tack för alla svar :)
    Nu undrar jag:

hur hittar man och vad heter bra böcker om gbp?

Jag har redan beställt marie odins och jag har lagt bud på Hanne Kjöllers bok men finns det mer böcker.

Helst på svenska då min engelska är dålig.

kramar från mig!
    Ormen i pardiset och nyttt liv operation är två bra böcker
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)