• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Fragile Angel skrev 2010-08-09 22:32:26 följande:
    Jag har aldrig druckit mkt, drack lika lite innan operationen som efter, så jag lider inte .
    Kanske kan de visa sig senare även om du inte lider nu så kan de komam fram över. Och ofta gör många fel de dricker inte förän de är tötstiga och då har de redan vätske bist och efter en BP operation så är de ännu viktigare att få sig tiull räcklig mängd vätska eftersomäven de passsar kroppen snabbreinte enbart maten som passar snabbre.

Till alla er som mets dricker kaffe eller te kom i håg att de är vätske dirvadeoch de sägs att man ska dricka minst lika mycket vanlgt vatten eller gärna dubbel mängd vatten för vaje kopp mugg te kaffe man dricker.
  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-08-10 07:42:34 följande:
    Mm, ska tänka på det .
    Inte menat som någon pekpinne utan ville mest ge en information så jag hoppas ingen tagit illa vid sigNalle
  • vänat
    Fragile Angel skrev 2010-08-10 11:00:10 följande:

När jag stod i hissen på väg till centrum så kände jag mig så snygg, vilket inte har hänt på år och dagar. Jag måste ha utstrålat det också, för på apoteket så fick jag höra att jag blivit så smal, och att jag var så fin. På ICA så säger en tjej som jobbar där att hon sett mig några, eller många gånger, och att hon då tänkt "damn, vad snygg hon har blivit". Inte nog med det, när jag går förbi grillkiosken så springer en man ikapp mig och säger att jag blivit så vacker. Snacka om egoboost. *GLAD*

Härligt!! inte dumt alls
  • vänat
    1638 skrev 2010-08-10 12:38:02 följande:
    Häromdagen var det en kund i butiken som frågade när bebsien kommer???
    Den kom för 3 år sen, pucko... tänkte jag men jag svarade med ett leende att det inte var någon bebis...
    Och då har jag numera stl 42 i byxor/kjol o tappat 37 kg...  ( 73 kg o 175 lång) lite hud häng finns ju men HALLÅÅÅÅÅÅ, gravid???
    Där blev jag sårad o tog det mycket hårdare än alla år av blickar o frågor om bebismage, övervikt, ork o värk eller icke värk... då var det på någe vis ok men nu... naae jag blev förolämpad o ledsen
    Men om alla kvinnor med övvervikt är garvida vad beror då övervikten på hos männen?

Eller frågan man en kvinna om hon är gravid för att man tror de skulle vara mindre jobbigt sätt att säag att hon har övervikt?

alls jag har ingen anning utan enbart funderaingar då jag själv också fått frågan mer än en gång.
  • vänat
    sabina1983 skrev 2010-08-10 14:41:00 följande:
    Gu va roligt allt känns nu =) 2 månader sen ja opa mejj ca 2½ månad sen ja började me flyt.gått ner 23kg sammanlagt..å 76cm runt alla delar ha ja minskat...tycker de ha gått väldigt snabbt men de e väl så de ska vara? =)

FÖRE

IDAG! =)

Ha de gott alla..
    Grattis till dina tappade kg! vilken skilland de.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-08-11 07:22:58 följande:

Godmorgon allihop, hoppas ni får en bra dag!
    Har haft vägdag idag, tänk att man kan bli besviken för "bara" ett kg ner? Det är ju en perfekt hälsosam viktnedgång som man mår bra av.. men ändå. Räknade ihop minskade cm som 22 kgs minskning har givit:

"Midja" 16 cm Mage 20 cm Rumpa 14 cm Rygg 14 cm

Sammanlagd med alla andra mätställen blir det - 74 cm. En sak som jag ångrar att jag inte mätte är sjäva omfånget, alltså hur stor man är runtom inkl armarna. För det är där jag känner den största skillnaden, att jag har armarna närmare kroppen. Och en annan spännande upptäckt är var min midja är. Jag har höften betydligt högre än vad jag trott, så där jag nu mäter min midja ska den nog vara i fortsättningen också. Hej kroppskännedom!

Grattis till dina tappade cm!
  • vänat
    Ölandstokan skrev 2010-08-11 12:42:50 följande:
    Hej alla ...

Grattis till er alla som gått ner i vikt och ni med bilder ser kanon fina ut

Jo jag bara undrar en sak, ni som flyter eller har, ... får man dricka kaffe, tee under dessa veckorna? 

och när man blir opererad måste alla smycken av då? 

inte för att jag har kommit så långt än, har ju inte ens vart på bedömnigen men tankarna går ju.

bra att veta om man inte får ha ringarn på sig undr op för då har jag kanske tid på mig att försöka lirka bort dessa, sitter liksom fast efter X antal år samt X antal fler kg
    ja vi fick dricka kaffe te under flytt perioden utan socker och utan mjölk. samt ok också för ligth drycker men vet att de varier fråmn sjukhus till sjukhus.

Ja de brukara vara så att alla smycken och allt smisk ska av inna operationen detta då de annrs kan finns risk för exvis bakterier som fastnar på under smycket etc och på smiket
  • vänat
    V P E skrev 2010-08-11 20:42:18 följande:
    Live update från Sophiahemmet!

Opererad igår, kl. 13. Fick vänta från 9 till 13, men med lite krumelurpiller i kroppen så gick det fint
    Fick medicin IV mot oro nere i förrummet innan op, för då var jag rejält nervös...
    Men de var så snälla så, jag somnade gott och vaknade... och mådde riktigt, riktigt illa. Kräktes och såg i kors i flera timmar... fick alla möjliga medel mot illamående, men de hjälpte inte.
    Till sist blev det ändå bättre och jag fick åka tillbaka till avdelningen.

Idag har jag lyckats få i mig de 1500ml vätska och soppa som jag måste äta.
    Har rejält ont i magen och i ryggen (på grund av allt liggande) men det får man ju trevliga mediciner mot...

Åker hem i morgon, och jag är såå tacksam över att jag har tagit mig igenom operationen med livet i behåll

All personal här är fantastiskt bra, så jag kan rekommendera Sophiahemmet för den som inte valt var de ska opereras än...
    Skönt att höra att operationen gått bra!
  • vänat
    bzzzz skrev 2010-08-11 22:11:24 följande:
    Måste fråga en sak, är de fler än jag som har ont i magen under brösten och stiger och går upp i armarna och neråt i armarna.. Smärtan är 8 på en skala på 10 och går över efter en 15 minuter. De kommer runt 3-4 på natten.Har jag fått inbillningsjuka för vårdcentralen säger att jag ska ringa kirurgen/ dietist för de tror de har med operation att göra och kirurgen säger att jag ska ringa vårdcentralen. Hm hur löser man de dilemmat?

Är de fler än jag som har haft dessa problem och vad beror de på?
    Om de bara hänvisar till  vandrandra kirugen och vc tycker jag att du nästa gång åker in till sjukhusets akutmottagening när du har ont då kan de inte iggnorera dig oavsett osaken till dina smärtor. Måste någon kolla upp varför du har ont och om de normalt eller inte.
  • vänat
    bzzzz skrev 2010-08-11 23:00:58 följande:
    Tack de löser sig säkert imorgon.
    Bara stå på dig och får du inte hjälp via vc kontakat då akutmotning vid nästa tillo fälle du har ont detat oavestt du vet att de går över snabbt eller ej.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)