• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-08-02 08:20:06 följande:
    Men jag har hört bla från min läkare att det är det första året som kräver minst ansträngning i viktminskningssyfte - om man äter enligt rekommendationerna kommer viktminskningen automatiskt. Efter ca ett år måste man tänka extra på vad man äter samt träna för att uppnå viktminskning, precis som alla andra måste göra. Men att vi OPade har det lättare eftersom vi inte kan äta så mkt.
    Så om du har fått kämpa från dag ett med att gå ned i vikt så måste det vara tråkigt för dig att känna så-
    Minst anstärngnin g men dock flyter inte vågen fr4am de fel att utrycka sig så tycker jag mentydligen vet de o opede eller ny opaede bättre än de som vart/ och är opad sedan ett tid tillbaka mycket märkligt.

Sen handlar de inte om att vi inte kan äta så mycket vi ska lite men ofta inte som många ofta gör fel inna en opertion mycket och sällan och de kan var en jätte omställning från att kanske ha ätige 1-3 måltider om den plötligt äta 6-8 gånger om dagen och  de kräver liks mer planering oavsett du år hemam helöa dagerna arbeter resor bort ska ut på stan etc men men. Säga att vågen flyter nej tack de krävs verkligen att man äter sina måltider dricker sin vätska och de flyttter som sagt var inte på av sig själv utan kräver palnering.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-08-02 09:40:28 följande:
    Det har kanske skett ett missförstånd (igen...)
    Jag tolkar inte "flyter på vågen" som själva vägvågen, utan mer att viktnedgången det första året sker mer eller mindre automatiskt.  Självklart kan det vara en ansträngning för många att lägga om sina rutiner, men om man följer rekommendationerna så är ju viktminskningen mer eller mindre automatisk den första perioden - typ upp till ett år. Hur länge det "flyter på" är ju säkerligen beroende på vilken vikt man startade med.

Alla fungerar vi olika, och allas åsikter och erfarenheter är värda att respektera. Om man har varit op:ad en längre tid innebär ju det bara att man har fått större erfarenhet om hur den egna kroppen fungerar, därför kan man inte förkasta andras påståenden som i detta fall faktiskt har en tillförlitlig källa (läkare).
    Jag har inte alls missförstått förstår att du och andra viktnedgången = flytet på vågen men hävdar dock fortfarnde att de inte alls sker atoumatiskt utan att måste arbetat på de planera sina måltider etc.
    Även jag har tillförlitliga källor läkare ,ditester & och övrig vårdperdpersonal.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-08-02 09:56:31 följande:
    Jag tolkade precis som du Mli79!
    Det är väldigt få icke opererade personer som lyckas gå ner ett par kilo i veckan med såpass miminmal ansträngning, där har vi ju ett enormt flyt.
    Jag har aldrig rasat i vikt så här snabbt tidigare, och jag har aldrig upplevt en viktnedgång så ansträngningsfri som den här gången. Jag behöver i princip inte göra någonting mer än att komma ihåg att äta, och ändå har jag gått ner över 20 kilo på bara två månader. Är inte det att betrakta som flyt?
    Har aldrig påstått att man inte går ner vikefter en opration men de kräves forfarnde planering av mat motion etc och sker alls inte automtiskt
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-08-02 18:44:39 följande:
    Kanske inte helt automatiskt, men jag hävdar nog tvärtom att man får jobba som ett djur för att INTE gå ner i vikt efter ett sånt här ingrepp. Om man ska kunna hålla vikten efter en gbp så gäller det väl i det närmaste att leva på grädde och majonäs, samt att äta dygnet runt.
    Hallo!! de var varken grädde majonäs jag pratade om och inte at äta hela tiden men ni gör uppenbarligen era egna tolkningar och förstår inte alls vad jag menar!

För niohundranitoelfte gången efter opertion krävs de planering av maten måltiderna dettaq sker alls inte med automatik de är de man måste jobba på själv. För man ska ju inte heller sluta äta utan välja nyttigt ätya ofta men lite 6-8 gånger om degen. Och de flesta inge oparde äter få måltider och mycket i stället vid varje måltide därför hävadar jag som sagt forftfarnde att kvävs en del planering och en viss om ställning vilket inte sker med automatik!
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-08-02 19:54:54 följande:
    Men om man bortser från den ansträngning som krävs för vissa att följa de rekommendationerna man har fått, så kan du väl ändå inte säga att själva viktminskningen är en kamp?
    Alltså: Att gå ned i vikt är lätt - att ändra sina rutiner är svårt.
    Har jag sagt att de svårt at gå ner i vikt nej de har jag inte utan enabrt at de kräver palnering. Att gå ner i vikt är ofats inte de svåra oavsettman går på pulverdiet,är med i viktväkatarna eller följer någon annan viktminskings program och de kräver även de planering men sen att bibehåla viktminskning oavsett hurt man gått ner är svårt där av krävs en livstilförändring detta OAVSETT OPERTION ELLER EJ OCH SOM ÖVVERVIKTIGA ÄTER DE FLESTA SÄLLLAN OCH MYCKET MEN DE DE REKOMDERAS OFTA OCH LITE OCH DE ÄR DE SOM ÄR EN STOR OM STÄÖLNING KRÄVER PLANINGER ETC DE GÅR INTE PER AUTOMATIK SÅ FÅR NI SÄGA VAD NI VILL.

sLUT DISKTERA FRÅN MIN SIDA
  • vänat

Förlåt mig kom åt fel tagent var inte menning att de skulle bli stor bokstäver

• vänat
    MaLiQe skrev 2010-08-03 13:47:38 följande:
    Hej!
    Ville bara kika in lite och peppa er!
    Jag vägde 130kg, opererades juni 2009 och väger nu sedan 7 månader tillbaka mellan 58-62 beroende på vad jag äter, toalettbesök och vilken tid i månaden det är!
    Har ett helt nytt liv och NJUUUTER  verkligen!!
    Härligt!! grattis til alla dina tappde kg
  • vänat
    Adalel skrev 2010-08-03 22:27:34 följande:
    Hm, helt ny här på FL och gör mitt första inlägg. Om jag nu vill använda mig av fritt vårdval. Hur går jag tillväga då?
    Hur vet jag vart det är kortast kö? Och att det är ett bra sjukhus samt att mitt landsting vill/kommer att betala?

Sen vill jag bara säga till alla er som vågat ta steget, gud vad ni är inspirerande:) tack ska ni ha. 
    man ska kunna se vilka som har kostat vänte tid på www.vantetiderivarden.se sen är de inte alla har uppdaret sig så väl märkte jag 2007- 2008 kanske har de blivigt bättre på de nu vet inte men du kan ju kolla på dena länk samt även ringa och kolla om deras vänte tider stämmer.

Lycka till
  • vänat
    monixxx skrev 2010-08-04 09:50:59 följande:

Suck, denna vecka har jag GÅTT UPP 1 kg,,,????, 1 månad sedan min GBP... Har haft lite ont i vänster sida inatt och lite nu med, hugger lite.

Hoppas det vänder till det positiva igen!

aj låter inte kul att ha ont! hopas de släpper och blir bättre annrs får du hör av dig till sjukvården. Lycka till
  • vänat
    Adalel skrev 2010-08-04 19:07:40 följande:
    Gör man alltid en bedömning först och vad gör man då? Jag har ett BMI på 44 så nog e man berättigad en op men finns det andra saker som kan göra att man inte får nån? Då tänker jag inte på deras restriktioner om ex psykiska sjukdomar eller alkolism.

Sedan funderar jag på en sak som säkert låter knäppt men var ska jag fråga om inte på detta forum. Jag har ju läst att man inte ska svälja för stora tuggor när man äter för att man kan bli dålig men hur fungerar det om man måste ta tabletter? Och även skölja ner dem?
    Ja de görs alltid en bedömning först de kolla vikt längd ställer frågor om man har följd sjukdommar eller om de finns i släktenn följd sjukdommar på grund av övervikt sen tas de även lite blod prover.

kirguen frågade mig vad  jag vist om själva operatione och undra om jag hade några frågor. Sen information kring kosten av dietse så väl inna som efter opertionen. Sen bedömniung säkert se lite olika ut på oliak sjukhus eftersom så mycket annat kring ljust denna operation variera så kan säkert även bedömningen varier gissar jag..

Har aldrig efter option haft problem att ta tabletter fick svälja jela alvedon redan på uppvakningen dock givet vis rekomnderas att man int tar för stor klung vattten. Sen vet jag att viss vå¨rdpersonl säger at tabletterna måste krossa första tiden medan anda säger att de inte behövs så var de alla fall på de sjukhus jag opades.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)