• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • litenkisse

Opererades i tisdags, eller de har ju åtminstone gjort fem hål i magen, det syns ju och det gör lite ont. Inte farligt alls. Men jag undrar om de glömde dela magsäcken?? Jag har inga som helst problem att få i mej flytande, har enkelt druckit mina 1 1/2 liter idag, känner inte att det tar emot/tar stopp alls. Så ska det väl inte vara? Är ju givetvis glad över att jag mår så pass bra, men undrar om det inte kommer att funka på mej. Hur har det varit för er andra?

• 74an1
    litenkisse skrev 2010-05-06 21:18:55 följande:
    Opererades i tisdags, eller de har ju åtminstone gjort fem hål i magen, det syns ju och det gör lite ont. Inte farligt alls. Men jag undrar om de glömde dela magsäcken?? Jag har inga som helst problem att få i mej flytande, har enkelt druckit mina 1 1/2 liter idag, känner inte att det tar emot/tar stopp alls. Så ska det väl inte vara? Är ju givetvis glad över att jag mår så pass bra, men undrar om det inte kommer att funka på mej. Hur har det varit för er andra?
    Precis sådär gick mina tankar oxå{#lang_emotions_wink}. Hittills har jag inte stött på några problem Kanske kommer framöver. Dryga två veckor sedan jag opades. Jag hinner absolut bli hungrig mellan målen, och det verkar jag vara ganska ensam om. Skönt att höra om någon mer som mig!
  • babytime

Hejs.
    Har idag kommit hem från sjuksängen, opererades i tisdags o de går ganska bra, men va lite nyfiken på va ni andra "stoppar" i er för flytande o hur kan en dag me flyt se ut för er??

• gurkazz
    Karra skrev 2010-05-03 15:40:47 följande:
    RINGA och ligga på, det gjorde jag. Annars hade det nog dröjt ytterligare några månader. Lycka Till!
    Min remiss har varit i värnamo och i fredags fick ja papper från värnamo att dom vidarebefodrat min remiss till eksjö.. Min remiss skrevs den 5/3 till värnamo...
    Så ja har tänkt ringa till eksjö och fråga dom hur de kommer att gå...
  • ChokladMoshin
    litenkisse skrev 2010-05-06 21:18:55 följande:
    Har varit op:Ad ca 2 veckor och jag kommer ihåg att flytet på sjukhuset var jobbigast, vatten gick ok och lunchsoppan.
    Men yoghurt, juice och saftsoppor tog tvärstopp och gör det fortf.
    Dels tycker jag allt är för sött sen tar det liksom emot, får obehagskänsla.
    Har inte kännt hunger sedan morgonen på min op-dag.
    Blir inte direkt mätt heller som innan utan känne mer en behag känsla att det räcker.
    Mäter upp mina 2 dl och äter väldigt sällan upp det, blir ca 1,5-1,75dl.
    Men sen är det ju jätteolika för alla.
    Har tex. tappat sötsuget helt vilket är såååå skönt.

Mamma frågade mig igår vad jag saknar mest efter min op.
    Att sova på mage sa jag och då började hon asgarva, hon var säker jag skulle svara på choklad.

Lycka till, kommer gå toppen ska du se!
  • ChokladMoshin
    babytime skrev 2010-05-06 22:46:09 följande:
    Hejs.Har idag kommit hem från sjuksängen, opererades i tisdags o de går ganska bra, men va lite nyfiken på va ni andra "stoppar" i er för flytande o hur kan en dag me flyt se ut för er??
    Så här kunde min dag se ut:
    07.30-08 ½ banan mixat med mjölk el. mannagrynsgröt med äppelmos
    10  Filmjölk
    12  Keldasoppa med typ fetaost, kalkon eller kyckling.
    14 Frysta hallon mixat med mjölk
    16 Filmjölk
    18 Keldasoppa eller hemgjord grönsakssoppa
    20 Mjölk mixat med nån frukt
  • cattis1234

Angående vilket BMI som krävs i stockholmsläns landsting hittade jag följande som är skrivet i vår. Dessutom nämns att sammarbete om riktlinjer pågår tillsammans med Skåne och Västra götaland.
    Dvs alla över BMI 35 kan bli aktuella för GBP.

www.sll.se/Handlingar/HSN/2010/%284%29%2027%20april/05%20Obesitas%20tjut.pdf

Det känns ju mer meningsfullt om man inte behöver anstränga sig för att ligga kvar på bmi kring 40 för att få sin operation. Strävan måste ju vara att kunna försöka gå ner. {#lang_emotions_wink}

• MissMissie

Jag var så glad att mitt sötsug hade fösrvunnit, tills igår då jag väntade lite för länge mellan 2 mål - då kom både hunger och sötsug som ett brev på posten. {#lang_emotions_frown}

Har varit opererad i 3½ vecka nu, och det är väl bara att inse att man måste hålla stenhårt på att äta varannan timme. Det sägs iofs att det tar minst 100 dagar innan man blir kvitt ett beroende, men jag vill inte känna sötsug så länge om jag inte sköter mina måltider. Det kommer att gå mig på nerverna. {#lang_emotions_smile}

• vänat
    MissMissie skrev 2010-05-07 09:21:28 följande:
    Jag var så glad att mitt sötsug hade fösrvunnit, tills igår då jag väntade lite för länge mellan 2 mål - då kom både hunger och sötsug som ett brev på posten. Har varit opererad i 3½ vecka nu, och det är väl bara att inse att man måste hålla stenhårt på att äta varannan timme. Det sägs iofs att det tar minst 100 dagar innan man blir kvitt ett beroende, men jag vill inte känna sötsug så länge om jag inte sköter mina måltider. Det kommer att gå mig på nerverna.
    men precis som du skriver är de så att väntar man får änge mellan måltiderna eler om man äter för lite blir man sötsugen.

De är de vanligaste orskaerna till söt sug inte så svårt egtligen att hålla måltiderna ha alltid med något du kan äta om du inte är hemma ställa mat klockan somskalman gör omdu har lätta att glömma bort går ju att ställa in påminserser i mobilen den har du förmodligen allid med dig.
  • Mli79
    cattis1234 skrev 2010-05-07 09:12:28 följande:
    Angående vilket BMI som krävs i stockholmsläns landsting hittade jag följande som är skrivet i vår. Dessutom nämns att sammarbete om riktlinjer pågår tillsammans med Skåne och Västra götaland. Dvs alla över BMI 35 kan bli aktuella för GBP. www.sll.se/Handlingar/HSN/2010/%284%29%2027%2... Det känns ju mer meningsfullt om man inte behöver anstränga sig för att ligga kvar på bmi kring 40 för att få sin operation. Strävan måste ju vara att kunna försöka gå ner.
    Jag tycker att det borde vara typ inskrivningsvikten på VC som räknas. Viktnedgång är ju oftast inte det största problemet, det är ju att hålla vikten som många av oss behöver hjälp med.

Jag låg på BMI 40, 5 när remissen skrevs. Jag vågade inte gå ned i vikt innan bedömningen utan släppte bara på allt, åt det jag kände för och tänkte att det är ju bättre att ligga på några kg + än att nekas OP. Jag har på detta sätt gått upp 4 kg sedan i januari. Inte kul alls.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)