• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • J L86

Äntligen har jag nu fått skicka in en egen remiss till Blekingesjukhuset =) Nu hoppas man på att man får komma på bedömning och sedan kunna gå vidare med detta =)

Någon som opats i Karlshamn eller Karlskrona här???

Hur har eran hud och det blivit efter eran vikt op?? man är ju rädd att det ska se för j*vligt ut.... !!

• FiaLisa75
    FMEmbla skrev 2010-05-07 12:31:40 följande:
    Hej alla.. ny i tråden och jag är nyfiken på om alla har gjort GBP eller om ni gjort nån annan metod, som t ex sleeve?Hur beslutades vilken metod ni gjorde, vad det ni själva eller var det läkarna.Har ni några bra länkar där man kan läsa om olika metoder?Länkar till bra bloggar?Länkar till statistik på hur operationer har lyckats/misslyckats?Länkar till annan info som handlar om det här?(svenska helst, jag är lat :D)
    Jag funderar på att göra en sleeve. Ska på konsulation på CFTK på onsdag nästa vecka, få se vad dom har att säga.
    Kolla på www.cftk.se , där står det om båda varianterna. Om jag fattat allt rätt så är cftk en av, eller rent av den enda, kliniken i Sverige som gör sleeve.
    Har tyvärr ingen blogg....
  • FMEmbla

Tack för tips hittills, jag tar gärna emot fler!

Jag ska kolla länkarna ni lämnat..

• MissMissie
    ChokladMoshin skrev 2010-05-07 11:30:38 följande:

Jag äter varannan helt timme. Det är lättast för mig att komma ihåg. Vatten, kaffe och juice mellan.

Nu sitter jag och testar blodpudding. Har puré-period nu så jag märker väl om en stund om jag tok-dumpar eller inte. {#lang_emotions_smile}

Har fått för mig att det är bra med blodpudding emellanåt så att man får i sig en dos järn.

• gurkazz

Idag ringde jag till kirurgen i eksjö om min remiss... Den har ju varit och vänt i värnamo..Eksjö hade fått remissen så dom skulle kalla mig till hösten, bara någon timme efter mitt samtal ringde eksjö så nu ska jag in redan på måndag...

• ChokladMoshin
    MissMissie skrev 2010-05-07 17:41:26 följande:
    Jag tror det är så individuellt vad man kan/vill äta så det är bara å tuta och köra och prova sig fram.
    Jag har hittills inte dumpat på ngt än.
    Blodpudding är säkert bra.
  • ChokladMoshin
    gurkazz skrev 2010-05-07 17:43:02 följande:
    Idag ringde jag till kirurgen i eksjö om min remiss... Den har ju varit och vänt i värnamo..Eksjö hade fått remissen så dom skulle kalla mig till hösten, bara någon timme efter mitt samtal ringde eksjö så nu ska jag in redan på måndag...
    Härligt att det rullar på, hoppas du får tid för operation lika snabbt
  • gurkazz
    ChokladMoshin skrev 2010-05-07 17:48:44 följande:
    Härligt att det rullar på, hoppas du får tid för operation lika snabbt
    Ja de hoppas jag verkligen.. Ja har ju varit överviktig i flera år och nästan idiotförklarat mig själv för ja inte gått ner i vikt..
    Men för ett årsen fick ja reda på att jag har PCOS och ja fick svar på många av mina problem då...
  • LenaL
    gurkazz skrev 2010-05-07 17:52:44 följande:
    Ja de hoppas jag verkligen.. Ja har ju varit överviktig i flera år och nästan idiotförklarat mig själv för ja inte gått ner i vikt.. Men för ett årsen fick ja reda på att jag har PCOS och ja fick svar på många av mina problem då...
    Visst är det härligt på ett vis (tråkigt på ett annat) med beskedet PCOS. Denna diagnos gav mig också väldigt många svar, helt plötsligt förstod jag min kropp. Hyperfertil efter p-piller, annars nästan infertil. Kan inte gå ner i vikt. Mår superbra av p-piller, blir då av med alla finnar mm. 
  • gurkazz

Jag har oxå börjat förstå min kropp bättre efter beskedet, men tyvärr tål inte ja p-piller så dom kan inte hjälpa mig. Ja har fått finnar som blir till bölder efter ett tag sen har ja fått grym skäggväxt och de är hemskt.
    Ja rakar mig varje dag i ansiktet och min man hjälper mig med min rygg. Man känner sig allt annat än kvinnlig..

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)