Barnen är mitt liv skrev 2010-11-14 17:57:02 följande:
Libra, vilken bedårande gulleplutt :)
Usch är på hemskt humör, har ätit ärtsoppa med knäckebröd vad gott det kan vara ibland, så jäkla irriterande bara när varje matstund ska vara fylld av skrik och gap, bråk och bus och en massa jävelskap hela tiden. Aldrig att man får en lugn stund!
Och alla barnen äter allt med god aptit är aldrig kräsna utan provar det mesta men bonussonen ogillar spenat, pannkakor, fläsk, ugnspannkaka, fiskbullar, lök, championer, våfflor, resturang mat, kinamat, plättar, risgrynsgröt, mannagrynsgröt, havregrynsgröt m.mm.m.m.m....... Åh är så sjukt frustrerande när man måste göra specialkost till honom bara för att han inte gillar maten som lagas! Har mycket att göra med att han får mycket pizza, hamburgare och gottigotti hos sin mamma och när han kommer hit får han väl ingen lyx mat och då blir varje måltid ett jäkla pusslande.. Helt plötsligt gillar han nu inte heller ärtsoppa och har nu suttit i köket med sin minimala tallrik och det är snart en halvtimme!!
Och så här är det varje gång, okej om han inte tål och har en allergi då gör jag mer än gärna annan mat men när flickorna och vi är sugna på tex spenat eller något annat då måste man göra ett extra mål mat till en enda människa just för att någon är kräsen....
Ge honom inte annan mat! har samma problem med mina barn, de är kräsna men jag ger dem mkt sällan annan mat, har pratat med BVC om detta många ggr och man gör dom ju bara en björntjänst då.
Skillnad är om det bara är några maträtter som ratas då kan man ju göra annat.
Men rådet jag fått av BVC och som jag tycker är helt klar och bra är: Laga den maten du planerat, äter dom så är det ju bra, låte dom smaka, men tvinga och krusa inte, äter dom inte så får det vara... inget tjat! sen får dom vänta till nästa mål mat, ingen macka eller så för att kompencera, och inget extra mellanmål.
Sen sa hon att man alltid kan göra kvällsmat, som tex smörgås, mjölk och fil, varje kväll och inte bara då de ätit dåligt för då kommer dom ju på det. men sen ska de inte vräka i sig massa smörgåsar kl 19 utan normalt en-två.
Hoppas det löser sig!