• Helen C

BF November,2010 DEL 2

Hej tjejer....
    Nu har vi kommit en bit på vägen av denna Graviditet. På en del syns magarna, en del börjar känna av bebisen, en del mår bra och del mår fortfarande dåligt.....

Nu börjar sommaren närma sig och då får vi hoppas att alla mår bra och kan njuta av bebisen och dom första sparkarna....

Nu är de bara att tjöta på i tråden som aldrig förr fram till Okt/Nov....

{#lang_emotions_cool}{#lang_emotions_sunny}

BF-LISTAN

www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52310905.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-16 18:49
    KÖN
    www.familjeliv.se/Forum-11-221/m52561078.html

• Svar på tråden BF November,2010 DEL 2
  • Hedi

Jag tänkte plugga fram till 1 Nov ungefär

• Hedi

Ja just det nu har jag känt bebisen tydligt i tva dagar, som sma buffar nästan .

• Kinne79
    Hedi skrev 2010-06-02 16:26:49 följande:
    Jag fattar ingenting av det svenska systemet. Känns som att man kan dra ut pa det i all evighet.
    Här far man 14 manader om pappan är hemma minst 2 manader, annars är det tolv som gäller.
    Pappan för ledigt 1 dag i samband med födselen generöst va . Man far 69% av netto lönen och max 1800 euro. Eftersom jag pluggar sa gar det inte att min man är hemma.
    Fram till 1 års dagen får man vara hemma utan att ta ut ersättningsdagar (Fp)  och ändå behålla Sgi (Sjukgrundande inkomst, den som bestämmer vad man får när man tex blir sjuk eller arbetslös plus när barnet blir sjukt.)

Efter 1 års dagen måste man vara sysselsatt 5 dagar/v för att få behålla Sgi. (Man kan ta Fp, plugga, jobba m.m)

Man har rätt att vara ledig 18 månader utan att jobbet får lägga sig i, efter 18 mån kan jobbet kräva att man tar ut ersättningdagar.

Man får 390 dagar med sgi och 90 dagar med lägstanivå (180kr) Varje förälder har 60 dagar av dessa som man inte kan ge till den andra, annars får man göra som man vill med dagarna.

Såvida man inte slår i taket ( 42 000kr) så får man 80% av sin lön.

Man får ta ut dagarna tills barnets 8 års dag eller till barnet slutar årskurs 1.

Såhär har jag fattat det iallafall. Ni som redan har barn vet förmodligen bättre.
  • mzetterblad

Jag har en termin kvar på min undersköterkse utb när bebisen kommer.
    Så jag kommer inte ta ut nån föräldra ledigheten förän sommaren 2011, tänkte plugga klart sista terminen. Jag pluggar ju ändå på distans så det ska nog gå hoppas jag :)

♥ (¯`°?.¸ ♥ William & Pyret ♥¸.?°´¯) ♥
  • Sassa82

Vart kan man läsa om vad jobbet bidrar med när man är fl ledig eller vet någon här? jag jobbar komunalt och jag tror jag har rätt till någon form av ersättning.

• Kinne79
    Sassa82 skrev 2010-06-02 19:11:56 följande:
    Vart kan man läsa om vad jobbet bidrar med när man är fl ledig eller vet någon här? jag jobbar komunalt och jag tror jag har rätt till någon form av ersättning.
    Enligt kommunals hemsida så har de flesta avtal rätt til extra ersättning, men det står att man ska ta kontakt med fackrepresentanten på arbetsplatsen för att få reda på vad som gäller på just sin arbetsplats.

Där min man jobbar har de nyss förlängt perioden från 3 månader till 6, perfekt!
  • Bunny81

Oj, oj, oj vad ni skriver här!!! Helt otroligt Glad Ser att många har varit/ska på RUL i dagarna! Kul! Vi ska på RUL tisdag om två veckor! Ska bli såå spännande! Jag har inte känt av bebis än - är i v 17 nu. Hoppas att man känner nåt snaaart! Det är så himla kul, för jag har 3 nära kompisar som åxå är gravida nu - antingen några veckor före, eller efter mig! Ser verkligen fram emot att vara mammaledig samtidigt som dem!
    Det här med föräldrapenning, om både tjejen och killen har en "normal" inkomst, hur många dagar behöver man då ta ut ersättning per vecka? Är så dålig på det här med FK - verkar jättejobbigt att sätta sig in i alla regler hit och dit!

• Sassa82
    Kinne79 skrev 2010-06-02 19:36:08 följande:
    Enligt kommunals hemsida så har de flesta avtal rätt til extra ersättning, men det står att man ska ta kontakt med fackrepresentanten på arbetsplatsen för att få reda på vad som gäller på just sin arbetsplats.

Där min man jobbar har de nyss förlängt perioden från 3 månader till 6, perfekt!
    Ok tack. Men måste man va med i facket för att få ta del av ersättningen? försökte hitta någor på kummunals hemsida men såg inget.
  • Kinne79
    Sassa82 skrev 2010-06-02 20:49:19 följande:
    Ok tack. Men måste man va med i facket för att få ta del av ersättningen? försökte hitta någor på kummunals hemsida men såg inget.
    Vet faktiskt inte varken jag eller mannen är med i kommunal. Fråga fack-personen på ditt jobb. Men visst borde det vara så att man ska vara medlem.
  • MissCh
    kicki08 skrev 2010-06-01 21:11:51 följande:
    Hörni tjejer, ni som väntar 2:a och tredje barnet. Hur är era sambos mot er om man jämför med första gången? Min var väldigt omtänksam och tänkte hela tiden på att jag orkade mindre än vanligt mm första gången.
    Men den här gången är det som om han inte kommer ihåg att jag är gravid ens ibland.
    det liksom räknas inte längre. Nu har jag varit själv med båda barnen två dagar i rad och lagt båda och inte fått en sekund för mig själv. Ikväll när han stod och lagade mat åt sig själv och jag precis hade lagt Theo så konstaterade jag att jag hade läggning av stora grabben kvar plus att jag måsta handla. och kl var 19.30. Så sa jag att jag inte får en sekund för mig själv,
    Då fräser han "Det får väl inte jag heller!!".
    Och så är tjaffset igång. och jag känner att jag inte orkar..... För varför ska jag behöva stå och säga att jag är jättetrött och inte orkar lika mycket när han VET att jag är gravid. Jag har burit och burit hela dagen och bara ätit frukost och middag på hela dagen. Nu sitter han som om ingenting hade hänt och jag känner mig bara så jävla ledsen......
    Är det såhär andra gången?
    Hej kicki08! Det är iofs några sidor bak sen du skrev detta, det har skrivits så mycket så jag försökte läsa lite bakåt.
    Jag tycker också att det skillnad, jag väntar tredje. Jag satt just igår kväll och berättade för min partner att jag inte tycker att han tänker på det och tar hänsyn till det, att jag är gravid alltså, och att det är mindre kul att behöva säga "hallå där, men jag är faktiskt gravid!" Han tyckte det var synd att jag kände så och skulle försöka tänka på det.
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2