BF November,2010 DEL 2
men jag kan bli GRYMT irriterad på alla som säger att de inte har råd att låta mannen vara hemma där de är i liknande situationer som vi. jag känner att när man kommer över en viss lönenivå så är det faktiskt bullshit att skylla på ekonomin. visst, vi märker också skillnad på om det är jag eller min man som är hemma, men vi har såpass marginaler att vi har möjlighet att snåla in för att kompensera och kommer man över en viss lönenivå så skulle jag faktiskt våga påstå att det stora flertalet (av de över en viss lönenivå alltså) har den möjligheten. när man sedan räknar in lönekompensation från företaget (vilket ändå är relativt vanligt) och jämställdhetsbonusen så är skillnaden marginell. då kan jag bli så less på att folk bara drar till med ekonomin utan att faktiskt RÄKNA på det. det blir liksom en så lätt ursäkt för att bara köra på i gamla invanda mönster. (vill återigen poängtera att det här ju gäller en viss del av föräldralediga)
och undvika vissa kostnader. Däremot är det svart att sänka t.ex. boendekostnaden. Sen sa är det ju skillnad
att bo i Sverige där far man väl ca 80 % av nettolönenen? I Tyskland far man 67% av netto eller max 1800 euro och vi skulle verkligen inte klara oss pa det. Sen om jag hade jobbat sa hade jag förmodligen ocksa fatt max och da hade det ju saklart inte spelat sa stor roll vem det är som är hemma