Tänkte skriva en liten förlossningsberättelse medans Linnea sover.
Värkarna började lite smått på natten mellan tor-fre, jag vaknade vid kl 2 av att jag kände värk som ett "band" kring magen och ryggen, gick upp och var på toa några ggr, satt sen vid tv:n fram till kl 4 men kände inte mer värk direkt, somnade om men sov oroligt och vaknade av en värk igen och så höll det på tills jag gick upp. Kände iaf att nåt va på g, det var nåt annorlunda. Värkarna kom och gick, nån då och då men inte särskilt ont utan mer obehagligt så jag bakade med barnen på fm för att få nåt annat att tänka på och göra nåt kul med dom
inte förrens framåt 14-tiden kändes värkarna lite mer och kom lite oftare men inget som jag inte kunde klara av utan jag andades bra igenom värkarna och gick runt och småplockade här hemma, dammade av lite och så...... varje gång jag böjde mig ner så kom det en värk som kändes och jag andades på.
Vid 15.30 åkte våra hantverkare hem så då passade jag på att köra lite med dammsugaren och damma av efter dom i badrummet, då kändes värkarna mer och mer sen fixade jag mat till barnen men då vid halv 5 började det göra mer ont och värkarna kom tätare så jag ringde in till förlossningen vid 16.45 för att rådfråga dom och hon sa att jag kunde komma in med tanke på det snabba förloppet förra ggn. så jag pratade med samon och vi kom överrens om att jag skulle ta ambulansen och han skulle köra efter med bilen eftersom han måste köra hem sen igen. Vid 17 kom ambulansen och jag pussade Evelina och Alicia hejdå. Hela resan in på nästan 1 timme hade jag 5 min mellan värkarna och dom satt i en minut, fast jag andades jättebra igenom dom, lugnt och stilla och blundade, klarade mig utan lustgasen hela vägen.
Väl inne vid 18.10 fick jag stå upp vid RA-bord som jag ville och så köra en CTG-kurva, bm läste mitt förlossningsbrev noga och kom och pratade med mig och va så gullig så!! där skulle jag stå i 20 min sa hon sen skulle hon undersöka mig hur öppen jag var, jag fick lustgas!!! underbart!
men efter 5 min kom en jävulsk värk och så splash gick vattnet!! en fors med vatten kom ur mig och så kände jag direkt hur huvudet på bäbisen skönk ner i mitt becken! med huvudet mellan benen så det var bara att lägga sig på sängen, krysta 3-4 ggr och så var hon ute 18.31
Så det gick supersnabbt även denna ggn!!!! jag hade gjort i stort sätt allt värkarbete hemma och knapp utan att känna nåt hade jag öppnat mig helt, 10 cm. Känns helt otroligt att man kan öppna sig så och inte ha så himla ont iaf.
Allt gick jättebra och hon ammade från start :)
Hon ammade länge och väl på båda brösten, sen fick vi Grattisbrickan, sååå gott!!! sen blev det vägning och mätning av liten, 3585 gram och 50 cm lång. Sen badades hon och jag fick duscha innan det bar av till BB. Sambon åkte hem och jag fick njuta av vårt underverk, amma och amma och sov inte mkt den natten, men så är det ju!
Stannade på BB i 2 nätter och hade det skönt, min bror kom och hälsade på dagen efter med blommor o födelsedagspresent på min 32-årsdag
sen kom mamma, sambo o barnen med tårta, paketer och så firade vi bebis födelse och min födelsedag!
Helt underbart!
Har nu varit hemma i 4 dagar och börjar väl landa liiite.... lite upp och lite ner.....
Liten ammar, sover och bajsar och är hur go och lugn som helst!
Har 2 mkt stolta tjejer här hemma som vill pussa och gosa med Linnea hela tiden!! sen är det en mkt stolt mamma och pappa oxå såklart ;)