Inlägg från: Bebis050810 |Visa alla inlägg
  • Bebis050810

BF November,2010 DEL 2

Helt klart föredrar jag nyförlöst!!! sista månaden är ju inte kul.... bara en lång väntan och stor klumpig mage!

Jag ska börja adventspynta på fredag, sätta upp gardiner i kök och tvrum, stakar och stjärnor, röda dukar och röda krukor.
    Köpte blommor igår till köksfönstret, röda adventsstjärnor, sååå fint! ska köpa några till tv-rummet imorn med.

Tomtarna sätter jag upp några dagar innan julafton, då hugger vi även en gran och sätter upp den dagen innan julafton.

Sen måste man ju julhandla oxå, och då måste jag ju ta med mig Linnea eftersom vi har 9 mil till stan, kan ju inte lämna henne hemma en hel dag lixom!! svårt det där.... men man måste ju handla lite julklappar. Vi kommer åka hela familjen en dag, antagligen nästa vecka. ska passa på att  ta kort till tidningen oxå!

(¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810

Har sån huvudvärk idag!! började lite smått igår men släppte efter 2 panodil, kom tillbaka igår kväll och trots 2 panodil idag på tidig morgon, sen vid 12 och nu en pronaxen o kaffe så har jag så ont!
    Är det sömnbristen och stressen över allt nytt mån tro??

• Bebis050810

Hur mkt ammar resp. sover era? nu och när de va nyfödda?

• Bebis050810

Håller tummarna för er som väntar på förlossning och bebis!!!

• Bebis050810
    Jojo 85 skrev 2010-11-25 10:07:27 följande:
    v.40 idag då.. nu kan jag inte jämföra några bilder längre eftersom J kom på v.38+6

Vilken fin mage du har!!
  • Bebis050810

Tänkte skriva en liten förlossningsberättelse medans Linnea sover.

Värkarna började lite smått på natten mellan tor-fre, jag vaknade vid kl 2 av att jag kände värk som ett "band" kring magen och ryggen, gick upp och var på toa några ggr, satt sen vid tv:n fram till kl 4 men kände inte mer värk direkt, somnade om men sov oroligt och vaknade av en värk igen och så höll det på tills jag gick upp. Kände iaf att nåt va på g, det var nåt annorlunda. Värkarna kom och gick, nån då och då men inte särskilt ont utan mer obehagligt så jag bakade med barnen på fm för att få nåt annat att tänka på och göra nåt kul med dom inte förrens framåt 14-tiden kändes värkarna lite mer och kom lite oftare men inget som jag inte kunde klara av utan jag andades bra igenom värkarna och gick runt och småplockade här hemma, dammade av lite och så...... varje gång jag böjde mig ner så kom det en värk som kändes och jag andades på.

Vid 15.30 åkte våra hantverkare hem så då passade jag på att köra lite med dammsugaren och damma av efter dom i badrummet, då kändes värkarna mer och mer sen fixade jag mat till barnen men då vid halv 5 började det göra mer ont och värkarna kom tätare så jag ringde in till förlossningen vid 16.45 för att rådfråga dom och hon sa att jag kunde komma in med tanke på det snabba förloppet förra ggn. så jag pratade med samon och vi kom överrens om att jag skulle ta ambulansen  och han skulle köra efter med bilen eftersom han måste köra hem sen igen. Vid 17  kom ambulansen och jag pussade Evelina och Alicia hejdå. Hela resan in på nästan 1 timme hade jag 5 min mellan värkarna och dom satt i en minut, fast jag andades jättebra igenom dom, lugnt och stilla och blundade, klarade mig utan lustgasen hela vägen.

Väl inne vid 18.10 fick jag stå upp vid RA-bord som jag ville och så köra en CTG-kurva, bm läste mitt förlossningsbrev noga och kom och pratade med mig och va så gullig så!! där skulle jag stå i 20 min sa hon sen skulle hon undersöka mig hur öppen jag var, jag fick lustgas!!! underbart! men efter 5 min kom en jävulsk värk och så splash gick vattnet!! en fors med vatten kom ur mig och så kände jag direkt hur huvudet på bäbisen skönk ner i mitt becken! med huvudet mellan benen så det var bara att lägga sig på sängen, krysta 3-4 ggr och så var hon ute 18.31
    Så det gick supersnabbt även denna ggn!!!! jag hade gjort i stort sätt allt värkarbete hemma och knapp utan att känna nåt hade jag öppnat mig helt, 10 cm. Känns helt otroligt att man kan öppna sig så och inte ha så himla ont iaf.
    Allt gick jättebra och hon ammade från start :)
    Hon ammade länge och väl på båda brösten, sen fick vi Grattisbrickan, sååå gott!!! sen blev det vägning och mätning av liten, 3585 gram och 50 cm lång. Sen badades hon och jag fick duscha innan det bar av till BB. Sambon åkte hem och jag fick njuta av vårt underverk, amma och amma och sov inte mkt den natten, men så är det ju!
    Stannade på BB i 2 nätter och hade det skönt, min bror kom och hälsade på dagen efter med blommor o födelsedagspresent på min 32-årsdag sen kom mamma, sambo o barnen med tårta, paketer och så firade vi bebis födelse och min födelsedag! Helt underbart!

Har nu varit hemma i 4 dagar och börjar väl landa liiite.... lite upp och lite ner.....
    Liten ammar, sover och bajsar och är hur go och lugn som helst!
    Har 2 mkt stolta tjejer här hemma som vill pussa och gosa med Linnea hela tiden!! sen är det en mkt stolt mamma och pappa oxå såklart ;)

• Bebis050810

Ja det va verkligen en drömförlossning!!!
    När jag kom in där med värkarna så sa jag "varför utsätter jag mig för detta igen???" "det gör ju så j-la ont!!" och sen sa jag "aldrig mer" till sambon.
    Men sen efteråt så va det ju inte så farligt.
    Kanske det blir en fyra om sisådär 5 år....? om jag inte känner att jag är för gammal då.... då är jag 37. näää som det känns nu så är detta nog och alldeles lagom!

• Bebis050810
    Jojo 85 skrev 2010-11-25 13:19:17 följande:
    Bebis: Tur du tog plinplong taxi n till FL.
    ja
  • Bebis050810
    Sassa- Vad kul att läsa din förl. berättelse! GRATTIS igen! och vad mkt hår hon har, mer än min lilla ser det ut som.

Rosen- Jobbigt med alla finnar, vad trist. men vad beror det på? kan du inte få nån medicin mot det som du kan ta även att du ammar, det borde det ju finnas! får du kolla upp.

Trulsa- det går nog upp och ner det där med tuttarna, såhär i början är de ju mkt hårda och så innan allt stabiliserat sig. Linnea är nu 6 dagar gammal och jag har massor av mjölk!! går det mer än typ 4 h mellan amningarna är tuttarna sprängfyllda!! så då får jag lov att väcka henne för att de ska tömmas. Jag ammar på båda brösten varje gång i stort sätt.

Linnea har sovit i stort sätt hela dagen nu, men det är väl okey?? har ju två barn sen innan men man glömmer ju så fort......!
    Hon ammade på morgonen vid 8 på båda brösten, sen sov hon till kl 10 och ammade då igen och sov sen till kl. 15 och då fick jag lov att väcka henne för att amma stooora tuttar! sen sov hon igen och jag ammade henne vid 16-tiden sen har hon sovit till 19, ammat 2 ggr och var vaken ca 30 min efter det och nu sover hon igen. Får väl amma henne nu när jag ska lägga mig och sova.
    Är detta normalt eller? men det är det va, de sover ju mkt första tiden. man blir ju så nojjig....
  • Bebis050810
    Rosen- Fy din stackare! det ser inte kul ut alls. Hoppas det inte blir så denna ggn och att du kan fortsätta amma! :)

Annizsj- Nu är det nog på g för dig!! Lycka till

Ja då är nog Linnea normal då hihi Ikväll blir hon 1 veckan, fasen va tiden går!
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2