Inlägg från: helene306 |Visa alla inlägg
  • helene306

Aprilmammor 2010

Tokis: Alva är inte förtjust i morgongröten. Hon kniper igen med munnen, endast några tuggor går ner. Antar att hon är som maken och David: inte sugen på mat på morgonen. Äter först någon timme senare.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Madde01 skrev 2010-11-01 11:25:52 följande:
    Kan man ge dom små vanlig mjölk alltså? Fick höra att man inte ska ge så mycket laktos när dom är så små o att man ska erbjuda vatten till varje mål?
    Vatten är bäst. Mjölk ska de inte dricka "rent" före 1 års ålder. Mjölk i mindre mängd i maten är ok.
  • helene306

RosaNapp: Jag vet faktiskt inte hur man gör. Är lite i samma sits. Alva tar ju inte ens flaska eller jo, hon kan dricka vatten ur flaskan men kommer annat i den så tuggar hon och kör runt med den i munnen. Barn svälter ju inte till döds även om hungern är jobbig men får de inte brstet så måste de slutligen ta annat. Maken pratade med en jobbarkompis igår vars dotter är 9 månader, hon äter bara gröt eller välling. Inget annat, ingen ersättning, ingen mat. Hon bara kniper med munnen. Jag kommer inte ens ihåg hur vi gjorde med David för när han bara bet och flinade då slutade jag helt (endast morgonamningen var kvar) men hur han åt sen vet jag inte alls.

• helene306
    EowynAurora skrev 2010-11-02 20:48:47 följande:
    hej!

jag tittar in en snabbis efter helgens prövningar. och jag har:

lyckats sluta amma helt o hållet, fått harry att sova i egen säng och acceptera flaskan(och därmet välling och ersättning).
    MEN...
    i lördags så drog harry på sig en riktig dunderförkylning som heter duga, han har hostat o snorat o rosslat o gud vet vad. vilket har resulterat i minimalt med sömn för oss allihopa !! och igår var vi på vårdcentralen för o kolla om d behövde göras nåt åt harrys hosta som var riktigt illa (lät illa om inte annat). men väl där inne så bröt jag ihop o började gråta av utmattning, så när vi gick därifrån så var d harry som var friskförklarad o jag fick en tid till en kurator!!

fick en tid dit redan idag,så jag var där o pratade med en underbar kurator. jag fick även göra d där testet som många andra får göra på bvc,o mkt väntat fick jag skyhöga poäng kuratorn sa att det var ett under att jag ens stod upp o att jag klarat mig såhär långt.
    har fått en tid till fredag nästa vecka igen, sen får vi se vad som händer..

nu ska jag läsa ikapp igen lite...
    Kramar om! Hoppas kuratorn hjälper och krya på sig till Harry!
  • helene306
    Tokis skrev 2010-11-03 08:50:48 följande:
    Visst är det "roligt" att alla Bvc-sköterskor, läkare mm ger olika direktiv...
    Bäst vet man själv, innerst inne men ändå är man dum och öppnar munnen på bvc ....

Eowyn: Fast egentligen är det nog inet så konstigt, man vill ju inte gärna erkänna för sig själv att man inte mår bra utan tror att man kan tackla allt själv. Till slut går det inte och på sätt och vis var det jättebra att du bröt ihop där och då så andra såg dig!
  • helene306
    EowynAurora skrev 2010-11-03 09:56:21 följande:
    jo jag vet. o jag e lättad att d hände just då.
    o jag vet att om jag hade fått för mig att  be om hjälp själv tidigare så hade kuratorn inte trot på mig när jag väl kommit dit för att prata, för jag e (tyvärr) mästare på att klistar på ett leende o säga: "men det är igentligen inget fel, jag e bara lite trött"

1 år innan vi fick harry så drabbades jag av ett MA som slutade på akuten, o efter det bröt jag oxå ihop o fick träffa en kurator, men hon tyckte d räckte med en gång, sen fick jag inte komma tillbaka mer   men d berodde på at jag klistrade på ett leende och lyckades övertala henne om att d inte var nåt fel.

men den här gången så funkade inte ens det, så nu kommer jag garanterat få hjälp, o skönt e  d
    Känner igen det där, jag är likadan och la på en mask under Aurorasamtal och läkarbesök att "jomen viss, jag fixar att föda vaginalt" trota att jag var livrädd för vad som kan hända och att jag definitivt inte ville uppleva samma som med David. Det var ju därför allt blev så tokigt under graviditeten men allt fixade sig ju tack och lov. Vi kvinnor är mästare på sånt här "jag mår fiiint" men inombords är allt nattsvart.
  • helene306
    Margaux skrev 2010-11-08 22:41:08 följande:
    Vi köpte Sempers Havre och Majs välling och det är sjukt mkt mer socker i havrevarianten, ska nog inte köpa den igen..... Tycker det är jobbigt med alla dolda sockerarter i allt, och ställer mig lite frågande till om det gör varken till eller från? Är spontant emot men är det verkligen så illa som folk vill ha det till? Vissa trådar här på FL bara dryper av motstånd till allt vad socker heter till de små.......
    Det är socker i allt men det går inte att undvika till 100% Tänk vad mycket socker det är i alla kolhydrater vi stoppar i oss? Jag är mer rädd för alla tillsatser som används. Det om något kan inet vara bra för kroppen, speciellt inet en liten kropp. Jag försöker undvika färdigmat och gör istället eget till Alva men vi ger köpegröt. Välling går inte så jag funderar på att ge upp med att traggla och få henne tycka om det.
  • helene306
    Starline skrev 2010-11-13 20:11:28 följande:
    Tänkte just starta en tråd för April 2010 mammor men det behövs ju inte! Vad dumt att jag inte sökt på det tidigare. Jag har en tjej som föddes 22a April i år och har lite frågor till er angående vad ni ger till era små att äta. Ser visserligen att ni skrivit ut det en del så min fråga är istället, om det är fel att bara amma sin bebis fortfarande?? Ni verkar ju ge gröt, burkmat etc, värsta menuerna och jag undrar lite om det är fel av mig att trivas med att helamma, eller om tjejen behöver någon annan typ av näring som hon inte kan få från bröstet. Ska jag vara ärlig så är det bara för att jag är LAT haha, och trivs med att amma dessutom. Dock förstår jag om man slutar amma för att ungen biter, hon har bara bitit ett par gånger så jag behövde inte sluta amma som jag trodde… Tacksam för svar från er som har mer koll :)

Hon väger 7.3 kg och är 63.5cm om det gör någon skillnad.
    Slänger upp en bild för att visa hur söt hon är :D

Välkommen hit

Det rekommenderas mat efter 6 månader just för att de behöver mer energi- och näringsmässigt samt lära sig smaker och annan konsistens. Annars är det inte fel att amma men amningen ska mera vara ett komplement till och efter mat. Jag ger inte hela mål ännu. Hon får ca 1 äggula (stekt ägg som vi pillar ut äggulan ur) till frukost, smakportion till lunch, ev. turkisk yoghurt med päron/banan/äpple till mellanmål och gröt till kvällen. Jag ammar efter det hon fått smaka och jag ammar därimellan.
  • helene306

Starline: Jag glömmer väldigt ofta att ge smak- eller mellanmål också. Ibland är jag lat för att göra iordning och ammar istället Jag har en kompis som ammat sitt barn länge och "struntade" i mat för att det var mer praktiskt med att amma (sen var hon själv livrädd att gå upp i vikt om hon trappade ner amningen) och när de väl började med mat senare fattade inte deras dotter hur hon skulle göra. Hon sög i sig allt och sög för att sen spotta ut. Hon fattade inte detta med att tugga. Jag skulle vilja sluta nattamma men Alva tar varken napp eller flaska, ratar välling så jag får gilla läget tills vidare.

Syskon: Vi har en son sen innan 5½ år och vi känner nu att det räcker med dessa 2 så någr amer syskon är inte planerade Jag tycker det är skönt att David är så pass självgående och leker själv när Alva pockar på uppmärksamhet eller jag ammar. Sen var dte inte riktigt tänkt att det skulle gått 5 år innan vi fick syskon men livet ville annorlunda  Vi började försöka när David var 2 år men så kom jag in på universitet och plugga och då ville jag inet bli gravid. Sen började vi försöka när David var 3½ år men då tog det 14 månader innan jag blev gravid. Nu tycker jag det känns rätt skönt  Ibland, om jag ska vara ärlig, kan jag bli sugen på en liten till men jag är lite bekväm och jag känner mig ibland fruktansvärt låst med bebis. Speciellt den första tiden när Alva ammade KONSTANT och länge. Jag fick börja planera dagishämtning och amma 2 timmar innan vi kom iväg för att hinna äta och amma eftersom hon ammade så länge. Sen kom allt annat in: kräkor, blöjbyte osv. När det lugnade ner sig runt 2½-3 månader tyckte jag det var skönare men i början var jag rätt less. Nu är det nemas problemas, hon ammar en kort stund sen drar vi

• helene306
    RosaNapp skrev 2010-11-15 11:10:52 följande:
    Margaux: jag ger lillen bröd. Det ahr han fått börja plocka med.

Ärligt talat så tycker jag det är lite för mycket hysteri runt det här med salt. Salt är inte farligt, i rätt mängd. Att man rekommenderar att utesluta salt är för att mycket färdigt redan är saltat och "alla" äter för mycket salt idag och det klarar inte barnen av då deras njurar inte är fullt utvecklade. Men salt behövs, liksom alla andra näringsämnen.

Idag var vi ju då till bvc. Lillen väger nu 8,7kg (nästan 7 månader). Och är ca 69 lång. Följer kurvorna perfekt. Så han lär väl amma till han blir 18
    Jag gör samma

Jag säger så här: salt ska undvikas så in i bomben men alla tillsatset som gör mer skada i kroppen än vad salt gör det är OK att proppa i ungen. Dubbelmoral. Jag har gett Alva mat som vi ätit efter att den är saltat, det är ju inga enorma mängder salt det rör sig om. Jag läste innehållsförteckningen på modersmjölkersättning. Jösses. Det är ok att ge men salt ska undvikas? Jag ger förvisso Alva gröt och den är det också massa konstigheter i men nu gger vi mer ägg. I ägg är det proppat med vitaminer (utom C) så det är bättre att ge än järnberikad gröt t.ex. Fast det informeras det inte om. Bvc rekommenderar gröt.

Läs med lite ironi, jag har nog käkat lite taggtråd idag
Svar på tråden Aprilmammor 2010