Aprilmammor 2010
Tokis: Alva är inte förtjust i morgongröten. Hon kniper igen med munnen, endast några tuggor går ner. Antar att hon är som maken och David: inte sugen på mat på morgonen. Äter först någon timme senare.
Tokis: Alva är inte förtjust i morgongröten. Hon kniper igen med munnen, endast några tuggor går ner. Antar att hon är som maken och David: inte sugen på mat på morgonen. Äter först någon timme senare.
RosaNapp: Jag vet faktiskt inte hur man gör. Är lite i samma sits. Alva tar ju inte ens flaska eller jo, hon kan dricka vatten ur flaskan men kommer annat i den så tuggar hon och kör runt med den i munnen. Barn svälter ju inte till döds även om hungern är jobbig men får de inte brstet så måste de slutligen ta annat. Maken pratade med en jobbarkompis igår vars dotter är 9 månader, hon äter bara gröt eller välling. Inget annat, ingen ersättning, ingen mat. Hon bara kniper med munnen. Jag kommer inte ens ihåg hur vi gjorde med David för när han bara bet och flinade då slutade jag helt (endast morgonamningen var kvar) men hur han åt sen vet jag inte alls.

Starline: Jag glömmer väldigt ofta att ge smak- eller mellanmål också. Ibland är jag lat för att göra iordning och ammar istället
Jag har en kompis som ammat sitt barn länge och "struntade" i mat för att det var mer praktiskt med att amma (sen var hon själv livrädd att gå upp i vikt om hon trappade ner amningen) och när de väl började med mat senare fattade inte deras dotter hur hon skulle göra. Hon sög i sig allt och sög för att sen spotta ut. Hon fattade inte detta med att tugga. Jag skulle vilja sluta nattamma men Alva tar varken napp eller flaska, ratar välling så jag får gilla läget tills vidare.
Syskon: Vi har en son sen innan 5½ år och vi känner nu att det räcker med dessa 2 så någr amer syskon är inte planerade
Jag tycker det är skönt att David är så pass självgående och leker själv när Alva pockar på uppmärksamhet eller jag ammar. Sen var dte inte riktigt tänkt att det skulle gått 5 år innan vi fick syskon men livet ville annorlunda
Vi började försöka när David var 2 år men så kom jag in på universitet och plugga och då ville jag inet bli gravid. Sen började vi försöka när David var 3½ år men då tog det 14 månader innan jag blev gravid. Nu tycker jag det känns rätt skönt
Ibland, om jag ska vara ärlig, kan jag bli sugen på en liten till men jag är lite bekväm och jag känner mig ibland fruktansvärt låst med bebis. Speciellt den första tiden när Alva ammade KONSTANT och länge. Jag fick börja planera dagishämtning och amma 2 timmar innan vi kom iväg för att hinna äta och amma eftersom hon ammade så länge. Sen kom allt annat in: kräkor, blöjbyte osv. När det lugnade ner sig runt 2½-3 månader tyckte jag det var skönare men i början var jag rätt less. Nu är det nemas problemas, hon ammar en kort stund sen drar vi ![]()