• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • banansmoothie

Hej hej. Jag vill börja med att säga att jag bara upptäckte wicca tidigt i år och vet däremot inte speciellt mycket egentligen. Men det jag har läst mig till kan jag dela med mig av i stora drag .

Angående olika slags wiccaner så finns det ju solitärer/ecclectic eller "bitsies" som mina kompisar kallar mig (bits of this and bits of that). Alltså man tar det man tycker att man gillar. Det är vad jag är och vad majoriteten av alla wiccans är. Sen finns det ju Gardnian och Alexandrian Wiccans som båda tycker att de har ensamrätt på nament Wicca (som ju egentligen bara är ett annat namn på häxa). Sen finns även vissa andra traditioner som jag inte vet lika mycket om. Men faktum är att jag inte bryr mig så mycket om detaljer, utan för mig är det helheten som är viktig så jag slutade i princip att leta efter böcker på wicca. Religion ska, enligt mig, främst komma innifrån så det känns rätt värdelöst att läsa på hur man ska göra för att praktisera "korrekt".

• banansmoothie

Och jag tror inte på guden och gudinnan heller, det behöver man inte (enligt det jag har läst). Jag säger att jag tror på universum. Jag tror att det finns en kraft som genomsyrar hela världen, som binder den samman, som finns inom och omkring allting. Och jag tycker fortfarande att jag är wiccan . Andra wiccaner är nästan ateister. Det som är så skönt med wicca är att det inte finns nån som kommer och säger att man har fel! (Ja om man inte är med i ett specifikt coven eller tradition då, som tycker på ett specifikt sätt.)

Angående högtiderna så finns det ju "the wheel of the year" med 8 hödtider. Personligen stämmer högtiderna inte överräns med där jag bor (dvs vi har inte sesonger på det sättet så det fungerar inte!) så jag nöjer mig med att fira de 4 astrologiska högtiderna (höst- och vårdagsjämning, midsommar och midvinter) samt fullmåne .

• Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 16:19:11 följande:
    Hej hej. Jag vill börja med att säga att jag bara upptäckte wicca tidigt i år och vet däremot inte speciellt mycket egentligen. Men det jag har läst mig till kan jag dela med mig av i stora drag . Angående olika slags wiccaner så finns det ju solitärer/ecclectic eller "bitsies" som mina kompisar kallar mig (bits of this and bits of that). Alltså man tar det man tycker att man gillar. Det är vad jag är och vad majoriteten av alla wiccans är. Sen finns det ju Gardnian och Alexandrian Wiccans som båda tycker att de har ensamrätt på nament Wicca (som ju egentligen bara är ett annat namn på häxa). Sen finns även vissa andra traditioner som jag inte vet lika mycket om. Men faktum är att jag inte bryr mig så mycket om detaljer, utan för mig är det helheten som är viktig så jag slutade i princip att leta efter böcker på wicca. Religion ska, enligt mig, främst komma innifrån så det känns rätt värdelöst att läsa på hur man ska göra för att praktisera "korrekt".
    Väldigt bra svar!
    Det är så jag känner.
    Anledningen till att jag undrar mest är för att jag tycker jag tillhör Wicca, men det ändå som gör mig osäker är det här med Guden och Gudinnan.
    Jag tror inte på något "högre väsen", kan inte göra detta.
    Men i mitt fall så är Guden: Solen, djur- och naturlivet. Och Gudinnan är: Månen och människan isig.
    Om det finns wiccansk satanism så borde jag tillhöra den? Jag "dyrkar mig själv", men resten "av mig" tillhör Wicca.
    Svårt att förklara..
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 16:23:02 följande:
    Och jag tror inte på guden och gudinnan heller, det behöver man inte (enligt det jag har läst). Jag säger att jag tror på universum. Jag tror att det finns en kraft som genomsyrar hela världen, som binder den samman, som finns inom och omkring allting.
    Det tror jag med! Tror på Ödet och på att ingenting är en slump!
  • Mithrill

Måste bara visa det jag läste om Faery Wicca:

FAERY WICCA

Faery Wicca går även under namnet Fairy Wicca. Kisma Stephanic lärde ut den moderna inriktningen som Kisma påstår kommer från the Tuatha De Danann, eller the Shining Ones. En urgammal bok kallad Lebor Gabála Érenn (the Book of the taking of Ireland) kan innehålla de första nerskrivna uppgifterna om den muntliga Faery traditionen. Inriktningen är inspirerad av brittisk/keltisk tradition och verkar vara den största inriktningen i Sverige idag. Här betonas vördnaden över naturens krafter, naturandar, liksom liv, fruktbarhet, död och återfödelse.

Man tror på polaritet inom Faery Wicca, att allt har en positiv och en negativ sida, som natt och dag. Dagen -ljuset- tillhör den fysiska världen medan natten -mörkret- tillhör the Otherworld (inte av denna värld) och de dimensioner som inte kan ses under dagens ljus. Faery wiccanernas keltiska förfäder trodde att de personer som föddes under natten kan se spöken och vålnader som de personer som föddes på dagen inte kan se. De trodde också att personer som föddes på dagen var tvungna att ha Faery blod i sig för annars skulle de gå miste om den andra synen.

Gryning och skymning är de två tillfällen som det är lättast att kontakta Faery riket för de som inte är nybörjare, det går att kontakta Faery riket under hela dagen för den som är erfaren. 

Måncykeln kallas för Ogham eller Sacred Trees (heliga träd), dessa är;

* Bó Ruad - the Red Cow (den röda kon) eller den nya halvmånen (the new crescent moon)

* Bó Finn - the White Cow (den vita kon) eller fullmånen (the full moon)

* Bó Donn - the Brown Cow (den bruna kon) eller den gamla halvmånen (the old crescent moon)

* Bó Orann - the Dark Cow (den mörka kon) eller nymånen (the dark moon)

Källa: http://www.freewebs.com/summerofjoy2/olikainriktningar.htm
  • banansmoothie
    Mithrill skrev 2010-05-09 16:23:39 följande:
    Väldigt bra svar! Det är så jag känner. Anledningen till att jag undrar mest är för att jag tycker jag tillhör Wicca, men det ändå som gör mig osäker är det här med Guden och Gudinnan. Jag tror inte på något "högre väsen", kan inte göra detta. Men i mitt fall så är Guden: Solen, djur- och naturlivet. Och Gudinnan är: Månen och människan isig. Om det finns wiccansk satanism så borde jag tillhöra den? Jag "dyrkar mig själv", men resten "av mig" tillhör Wicca. Svårt att förklara..
    Det var precis det som fick mig att tveka i början. Jag tror inte på något högre väsen på det sättet utan snarare att universum är gud.

Det du beskriver om att solen är Gud osv, kallas pantheism och verkar jättevanligt inom wicca. Jag är mer en panentheist, dvs jag tror att gud är allt vi kan se, plus lite till som vi inte kan se . Jag dyrkar dock inte mig själv, men jag är ju en del av världen (gud) och därför tror jag på mina egna krafter och möjligheten att påverka resten av världen med magi och ritualer.
  • banansmoothie
    Mithrill skrev 2010-05-09 16:27:26 följande:
    Måste bara visa det jag läste om Faery Wicca: FAERY WICCA Faery Wicca går även under namnet Fairy Wicca. Kisma Stephanic lärde ut den moderna inriktningen som Kisma påstår kommer från the Tuatha De Danann, eller the Shining Ones. En urgammal bok kallad Lebor Gabála Érenn (the Book of the taking of Ireland) kan innehålla de första nerskrivna uppgifterna om den muntliga Faery traditionen. Inriktningen är inspirerad av brittisk/keltisk tradition och verkar vara den största inriktningen i Sverige idag. Här betonas vördnaden över naturens krafter, naturandar, liksom liv, fruktbarhet, död och återfödelse. Man tror på polaritet inom Faery Wicca, att allt har en positiv och en negativ sida, som natt och dag. Dagen -ljuset- tillhör den fysiska världen medan natten -mörkret- tillhör the Otherworld (inte av denna värld) och de dimensioner som inte kan ses under dagens ljus. Faery wiccanernas keltiska förfäder trodde att de personer som föddes under natten kan se spöken och vålnader som de personer som föddes på dagen inte kan se. De trodde också att personer som föddes på dagen var tvungna att ha Faery blod i sig för annars skulle de gå miste om den andra synen. Gryning och skymning är de två tillfällen som det är lättast att kontakta Faery riket för de som inte är nybörjare, det går att kontakta Faery riket under hela dagen för den som är erfaren.  Måncykeln kallas för Ogham eller Sacred Trees (heliga träd), dessa är; * Bó Ruad - the Red Cow (den röda kon) eller den nya halvmånen (the new crescent moon) * Bó Finn - the White Cow (den vita kon) eller fullmånen (the full moon) * Bó Donn - the Brown Cow (den bruna kon) eller den gamla halvmånen (the old crescent moon) * Bó Orann - the Dark Cow (den mörka kon) eller nymånen (the dark moon) Källa: http://www.freewebs.com/summerofjoy2/olikainriktning...
    Jag har hört talas om Faery men har inte läst på så mycket om det heller så jag vet inte om det finns böcker. Jag låter medvetet bli att bli för insnöad på en viss inriktning. Jag gillar även att sno saker från andra hedniska religioner (t.ex. asatro) som jag känner anknytning till. (Inom asatro, främst högtider eftersom jag är svensk och det känns naturligt.) Jag tycker du ska känna efter vad du vill tro på själv och vad som fungerar för dig.
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 16:37:12 följande:
    Det var precis det som fick mig att tveka i början. Jag tror inte på något högre väsen på det sättet utan snarare att universum är gud. Det du beskriver om att solen är Gud osv, kallas pantheism och verkar jättevanligt inom wicca. Jag är mer en panentheist, dvs jag tror att gud är allt vi kan se, plus lite till som vi inte kan se . Jag dyrkar dock inte mig själv, men jag är ju en del av världen (gud) och därför tror jag på mina egna krafter och möjligheten att påverka resten av världen med magi och ritualer.
    Det är det sista du skrev som jag menade :)
    Men jag ser mig själv som en "utmaning". Ett mysterium som jag måste få fatt om :)
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 16:40:32 följande:
    Jag har hört talas om Faery men har inte läst på så mycket om det heller så jag vet inte om det finns böcker. Jag låter medvetet bli att bli för insnöad på en viss inriktning. Jag gillar även att sno saker från andra hedniska religioner (t.ex. asatro) som jag känner anknytning till. (Inom asatro, främst högtider eftersom jag är svensk och det känns naturligt.) Jag tycker du ska känna efter vad du vill tro på själv och vad som fungerar för dig.
    Herregud...känner du en anknytning till asatron?
    DET GÖR JAG MED!
  • Mithrill

Du och jag måste ha varit spågummor på vikingatiden i vårat förra liv ;)

Svar på tråden Wicca