• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • dalgici

hehe  det stämmer det me :) men en väldigt inspirerande bok tycker jag iaf, och det skadar väl aldrig att läsa en bok som har åtminstone lite gemensamma stuff me vad man själv tror på.

• Mithrill

Oavsett om han är en praktiserande magiker eller inte, så har han tydligen nämnt saker som vi pratar om här. Det kanske står på det "sanna" sättet i hans bok också :) Han kanske kollade upp sakerna och sen nämnde dem i boken. Sen med resten av hans verk inte stämmer med något av detta är ju en annan sak :)

• Veladis

Apropå "sanna" sättet och sanning i allmänhet. Jag tror att man ska akta sig för att att söka efter den ultimata sanningen. Sanning är ett godtyckligt begrepp när det komemr till religiositet. vad som är sanning för mig behöver inte vara det för någon annan.

Men boktips är alltid bra. Man ska läsa massor, så att man har en bank att sovra ifrån sedan. Men man ska ha huvudet med sig när man läser och verkligen tänka nogaefter vad man anammar och varför man anammar just det.

• Singel Man

Intressant tråd !!!!, men så är man hehe friluftsmänniska som gillar vara ute i naturen etc....

• Lavish

Brukade vara Wiccan men har gått över till friare hedendom eftersom jag inte följer/tror på lagen om att inte skada.

Har varit solitär praktiserande i ca 10 år nu.

• lillajessi

Någon har säkert hunnit före mig men jag vill ändå tipsa om www.haxor.ifokus.se en samlingsplats för alla som är intresserade av Wicca mm. Observera att långt ifrån alla där är wiccaner, det är en salig blandning :)

• banansmoothie
    Lavish skrev 2010-05-09 22:48:54 följande:
    Brukade vara Wiccan men har gått över till friare hedendom eftersom jag inte följer/tror på lagen om att inte skada. Har varit solitär praktiserande i ca 10 år nu.
    Det skulle vara interessant att höra varför du inte följer lagen om att inte skada?

Jag har själv haft problem med den men tycker ändå att det är en bra grundprincip att utöva konsekvenstänkande och inte skada i onödan. (Att inte skada någon, någonsin är ju totalt omöjligt.)
  • banansmoothie
    Mithrill skrev 2010-05-09 18:09:19 följande:
    Det låter spännande! Synd att vi inte bor nära varandra, isåfall hade jag kunnat vara med. Har lite problem med att vara utomhus på kvällarna. Och där jag bor finns inga lugna människor. Jag bor i lägenhet och det finns inga gräsplaner, som jag vet, i närheten.  Tro du man kan göra det inomhus? Och vad tänker man när man gör denna ritualen? Måste man ha något mer än speciella kläder? När jag testat att meditiera (vet att ritual inte är samma sak), så har jag rökelser igång och håller i mina stenar (som symboliserar olika saker).
    Ja det är synd (vart i Sverige bor du föressten om jag får fråga?). Jag har en stor fotbollsplan tvärs över gatan så det är där jag är. Men min man blir psyko på mig och säger att jag inte får gå ut dit på kvällarna utan borde hålla mig i trädgården (som är typ 10 kvm) eftersom jag kommer bli våldtagen (var tydligen ett våldtäktsfall inte långt härifrån för nån vecka sen). Men jag tar nog risken ändå... får väl investera i lite pepparspray. Men det är nog många som håller sig inomhus som bor i stan av flera skäl. Men jag känner inte att jag kan riktigt connecta med universum inomhus på samma sätt. Men har du en balkong, eller bara ett fönster som du kan se ut igenom så hjälper det nog också! Eller så kanske det fungerar bättre för dig att vara inne, det är ju högst personligt. Jag blir nog mest störd av att det är andra folk hemma och jag kan se en massa saker som måste göras osv.

Agående ritual och medidation så kan de vara väldigt lika. Mina ritualer är väldigt lika meditation, eftersom jag är ensam och det enbart handlar om mitt eget medvetande och sinne som jag inte behöver synka med andras. Jag säger sällan något under mina ritualer utan det är allt i huvudet. Ibland kan jag repetera några ord (likt meditation) för att komma i stämning t.ex. Men som sagt, det är högst personligt hur man gör. Jag har läst flertalet böcker där de liksom beskriver en ritual och vad man ska ha på sig och vad man ska säga då och vem man ska ankalla. Men det fungerar ju inte! Man kan ju få ideer men jag tror inte man får mycket ut av att ta nån annans ritual rakt av. För mig känns det i alla fall helt fel. Det är ju inte orden som är viktiga, utan att man fokuserar på målet! Är man för fokuserad på att göra "rätt" så kan det knappast bli annat än pankaka.
Svar på tråden Wicca