• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-10 01:56:51 följande:
    Ja det är synd (vart i Sverige bor du föressten om jag får fråga?). Jag har en stor fotbollsplan tvärs över gatan så det är där jag är. Men min man blir psyko på mig och säger att jag inte får gå ut dit på kvällarna utan borde hålla mig i trädgården (som är typ 10 kvm) eftersom jag kommer bli våldtagen (var tydligen ett våldtäktsfall inte långt härifrån för nån vecka sen). Men jag tar nog risken ändå... får väl investera i lite pepparspray. Men det är nog många som håller sig inomhus som bor i stan av flera skäl. Men jag känner inte att jag kan riktigt connecta med universum inomhus på samma sätt. Men har du en balkong, eller bara ett fönster som du kan se ut igenom så hjälper det nog också! Eller så kanske det fungerar bättre för dig att vara inne, det är ju högst personligt. Jag blir nog mest störd av att det är andra folk hemma och jag kan se en massa saker som måste göras osv. Agående ritual och medidation så kan de vara väldigt lika. Mina ritualer är väldigt lika meditation, eftersom jag är ensam och det enbart handlar om mitt eget medvetande och sinne som jag inte behöver synka med andras. Jag säger sällan något under mina ritualer utan det är allt i huvudet. Ibland kan jag repetera några ord (likt meditation) för att komma i stämning t.ex. Men som sagt, det är högst personligt hur man gör. Jag har läst flertalet böcker där de liksom beskriver en ritual och vad man ska ha på sig och vad man ska säga då och vem man ska ankalla. Men det fungerar ju inte! Man kan ju få ideer men jag tror inte man får mycket ut av att ta nån annans ritual rakt av. För mig känns det i alla fall helt fel. Det är ju inte orden som är viktiga, utan att man fokuserar på målet! Är man för fokuserad på att göra "rätt" så kan det knappast bli annat än pankaka.
    Aha så du föredrar att göra dina ritualer utomhus.
    Jag gör nästan alla mina ritualer på i det tempel som jag har intrett hemma, men gör även vissa ritualer utomhus eftersom det oftast blir lättare då.
  • banansmoothie
    jaghopparhögt skrev 2010-05-10 02:28:07 följande:
    Aha så du föredrar att göra dina ritualer utomhus. Jag gör nästan alla mina ritualer på i det tempel som jag har intrett hemma, men gör även vissa ritualer utomhus eftersom det oftast blir lättare då.
    Jag gör de hemma om det är för kallt utomhus . Men det känns så onödigt att ha 4 väggar emellan när man inte måste.
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-10 02:33:51 följande:
    Jag gör de hemma om det är för kallt utomhus . Men det känns så onödigt att ha 4 väggar emellan när man inte måste.
    Det beror ju som lite på hur man ser det men generellt ja.
    Hur ser ni wiccianer ( ;p ) på Mark Allan Smiths nya bok Queen of hell som handlar Hecate, den borde väl vara väldigt intressant för er.
    www.ixaxaar.com/queenofhell2.html
  • banansmoothie
    jaghopparhögt skrev 2010-05-10 03:25:18 följande:
    Det beror ju som lite på hur man ser det men generellt ja. Hur ser ni wiccianer ( ;p ) på Mark Allan Smiths nya bok Queen of hell som handlar Hecate, den borde väl vara väldigt intressant för er. www.ixaxaar.com/queenofhell2.html
    Aldrig hört talas om förut {#lang_emotions_undecided} men den är säkert interessant!
  • Lavish
    banansmoothie skrev 2010-05-10 01:40:21 följande:
    Det skulle vara interessant att höra varför du inte följer lagen om att inte skada? Jag har själv haft problem med den men tycker ändå att det är en bra grundprincip att utöva konsekvenstänkande och inte skada i onödan. (Att inte skada någon, någonsin är ju totalt omöjligt.)
    Ärligt talat känner jag att lagen om att inte skada är lite påklistrad över den övriga ideologin och mytologin. Det finns gudomar som står för våld och ilska. Som jag ser det består energin i de olika mänskliga känslorna, och där ingår även hat och vrede. Jag ser ingen anledning och finner inget stöd att förneka den delen av mig själv. Kan låta hårt men personligen känner jag att lagen om att inte skada har sin grund i kristendomen och är en tillsatt kristen moral till religionen. I mitt praktiserande har jag då aldrig funnit något skiljelinje mellan svart och vit magi, det är bara energi. Däremot så skadar jag ju inte heller andra eller mig själv i onödan. Det ser jag ingen mening med, vare sig magiskt eller på annat sätt.

I den hedniska mytologin är hämnd ett vanligt motiv. Att man skulle finna frid genom att förlåta och vända andra kinden till tycks mig genomgående kristet.
  • banansmoothie
    Lavish skrev 2010-05-10 11:02:20 följande:
    Ärligt talat känner jag att lagen om att inte skada är lite påklistrad över den övriga ideologin och mytologin. Det finns gudomar som står för våld och ilska. Som jag ser det består energin i de olika mänskliga känslorna, och där ingår även hat och vrede. Jag ser ingen anledning och finner inget stöd att förneka den delen av mig själv. Kan låta hårt men personligen känner jag att lagen om att inte skada har sin grund i kristendomen och är en tillsatt kristen moral till religionen. I mitt praktiserande har jag då aldrig funnit något skiljelinje mellan svart och vit magi, det är bara energi. Däremot så skadar jag ju inte heller andra eller mig själv i onödan. Det ser jag ingen mening med, vare sig magiskt eller på annat sätt.  I den hedniska mytologin är hämnd ett vanligt motiv. Att man skulle finna frid genom att förlåta och vända andra kinden till tycks mig genomgående kristet.
    Men alltså... hur är det kristet att vara en god människa? Det är väl snarare vettigt, rätt och slätt. Hur ska världen bli en bättre plats med hämnd och grejer? Det är snarare den ideologin som får mig att vilja vända mig ifrån hedendom. Jag tycker det är en bra lag, hur påklistrad den än är. Men framförallt tror jag personligen på threefold law. Inte att det kommet tillbaka exakt gånger tre, men att en ond handling i slutändad skadar dig själv mer än den du ville skada, och (delvis) därför är det inte bra att ens försöka.
  • Lavish
    banansmoothie skrev 2010-05-10 11:21:33 följande:
    Men alltså... hur är det kristet att vara en god människa? Det är väl snarare vettigt, rätt och slätt. Hur ska världen bli en bättre plats med hämnd och grejer? Det är snarare den ideologin som får mig att vilja vända mig ifrån hedendom. Jag tycker det är en bra lag, hur påklistrad den än är. Men framförallt tror jag personligen på threefold law. Inte att det kommet tillbaka exakt gånger tre, men att en ond handling i slutändad skadar dig själv mer än den du ville skada, och (delvis) därför är det inte bra att ens försöka.
    Jo jag tror också att den energin du sänder ut så småningom kommer tillbaka till dig. Men det går inte enkelt att dela in det i dålig och bra energi. Rättfärdig vrede är inte nödvändigtvis en negativ energi.

Jag tror att den specifika uppfattning om vad en god människa är, en människa som vänder andra kinden till och sväljer skit, är en kristen uppfattning om vad en god människa är. Det är inte en given allmänmänsklig uppfattning om vad en god människa är. Dessutom anser jag allmänt att det är just uppfattningen att man alltid ska förlåta som gör kristendomen till en så förtryckande religion. Att man tyst ska uthärda oförätter. Det är inte det bästa sättet att bygga ett bra samhälle, så det är inte vettigt.
  • banansmoothie
    Lavish skrev 2010-05-10 11:44:53 följande:
    Jo jag tror också att den energin du sänder ut så småningom kommer tillbaka till dig. Men det går inte enkelt att dela in det i dålig och bra energi. Rättfärdig vrede är inte nödvändigtvis en negativ energi. Jag tror att den specifika uppfattning om vad en god människa är, en människa som vänder andra kinden till och sväljer skit, är en kristen uppfattning om vad en god människa är. Det är inte en given allmänmänsklig uppfattning om vad en god människa är. Dessutom anser jag allmänt att det är just uppfattningen att man alltid ska förlåta som gör kristendomen till en så förtryckande religion. Att man tyst ska uthärda oförätter. Det är inte det bästa sättet att bygga ett bra samhälle, så det är inte vettigt.
    Nej asså jag är ingen kristendomsförespråkare jag är ju inte kristen, och om vi ska ha en diskussion om allt som är fel med kristendomen kan vi sitta här hela dan . Men jag tycker inte att det enbart hör till kristendomen att vara en god människa, kolla på buddhism och taoism osv där ska man ju heller inte hämnas. Men det är väl det som gör att just Wicca (för mig) står ut som min väg från de andra hediska vägarna, just det att man inte ska skada. Och då inte främst människor, utan att inte skada djuren eller naturen eller människor som en del av den. Jag tycker dock absolut inte att man ska vända andra kinden till, men att tala är inte samma som att hämnas. (Det där med "tiga är guld" tycker jag är bullsh*t .)
  • Lavish
    banansmoothie skrev 2010-05-10 11:57:20 följande:
    Nej asså jag är ingen kristendomsförespråkare jag är ju inte kristen, och om vi ska ha en diskussion om allt som är fel med kristendomen kan vi sitta här hela dan . Men jag tycker inte att det enbart hör till kristendomen att vara en god människa, kolla på buddhism och taoism osv där ska man ju heller inte hämnas. Men det är väl det som gör att just Wicca (för mig) står ut som min väg från de andra hediska vägarna, just det att man inte ska skada. Och då inte främst människor, utan att inte skada djuren eller naturen eller människor som en del av den. Jag tycker dock absolut inte att man ska vända andra kinden till, men att tala är inte samma som att hämnas. (Det där med "tiga är guld" tycker jag är bullsh*t .)
    Haha ja då får vi väl agree to disagree för lagen om att inte skada är ju anledningen att jag inte kallar mig Wicca längre. I övrigt tycker jag att buddhismen är den mest förfärliga religionen som står längst ifrån allt jag tror på så det är inget argument. Jag menar inte att det bara hör kristendomen till att vara en god människa. Jag anser att den defintionen av en god människa - en som aldrig skadar no matter what - är en kristen defintion av en god människa. Sen kan samma defintion eller en liknande finnas även på annat håll men den jag tror blivit blandad i Wicca tror jag kommer från kristendomen.
  • banansmoothie
    Lavish skrev 2010-05-10 12:03:27 följande:
    Haha ja då får vi väl agree to disagree för lagen om att inte skada är ju anledningen att jag inte kallar mig Wicca längre. I övrigt tycker jag att buddhismen är den mest förfärliga religionen som står längst ifrån allt jag tror på så det är inget argument. Jag menar inte att det bara hör kristendomen till att vara en god människa. Jag anser att den defintionen av en god människa - en som aldrig skadar no matter what - är en kristen defintion av en god människa. Sen kan samma defintion eller en liknande finnas även på annat håll men den jag tror blivit blandad i Wicca tror jag kommer från kristendomen.
    Nej jag gillar inte heller buddhism, det vara bara ett exempel på att det inte bara är kristna som är helt medgörliga . Men alltså jag tror inte ens kristna tycker att man bara ska vara helt mesig, jag har många kristna vänner som hyllar krigshjältar osv, de har ju definitivt skadat och dödat! Nu känner jag mig väldigt tveksam när det gäller just krigshjältar, men det finns ju riktiga hjältar som kämpat för frihet och rättvisa med våld. Men det är ändå skillnad att kämpa för något viktigt, än att hämnas för något utan att man gör en skillnad. Men visst det finns gånger då jag också tycker att hämnd är helt okej. Skulle nån misshandla min son t.ex. så kan ju ge dig fan på att jag skulle göra samma sak mot dem, och många med mig, utan att vi är dåliga människor. Så jag vet inte om jag håller med om att bilden av en god människa kommer från kristendomen. Jag tycker den kommer lite varstansifrån.
Svar på tråden Wicca