• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • banansmoothie
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:01:40 följande:
    Jag spår i tarotkort, i nummerologi m.m. Har stark känsla för färger också. (Jag känner mig som en regnbåge i en svart/vit värld.) Men du, när kan man börja kalla sig wiccan?
    Jag började typ 1 månad efter att jag hade hittat Wicca. Det kändes bara så rätt och jag var i princip redan Wiccan fast jag inte visste om det . Och jag känner typ som du angående färger! Har alltid älskar färger och speciellt regnbågens färger. Jag färgsorterar typ allt jag har enligt regnbågen, till och med när jag hänger tvätt . Jag tycker du kan kalla dig Wiccan om du känner dig som en.
    '
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:03:55 följande:
    Härligt att hitta en likasinnad!   Vilka magiska varelser tror du på?
    Hmm..Nu ska vi se vad som går i kategorin magiska varelser också :)

Enhörningar, Loch ness (tror jag existerar), Spöken och andar,  Drakar m.m.
    Kommer nog på fler snart :)

Du då?
  • jaghopparhögt
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:06:00 följande:
    Det med Futharken visste jag :) Och det mesta av det andra visste jag med, men tack ändå!
    Så just runorna är väldigt tacksamma att arbete magiskt med eftersom de är oerhört kraftfulla. Jag har haft väldigt goda resultat just i mitt arbete kring runmagi. Finns även väldigt mycket bra litteratur som är väldigt praktiskt om just runmagi.
  • banansmoothie
    jaghopparhögt skrev 2010-05-09 17:03:43 följande:
    Runmagin eller Uthark som den kallas är en ganska välbearbetad teori. Den går ut på att i det "vanliga" runalfabet som kallas Futhark så döljer sig ett mycket avancerat magiskt system. Det går tillbaka till sagan om att Oden valde att hänga i nio dygn i Yggadrasil för att lära sig livets hemligheter, vilket han senare gömde i runorna. Det finns väldigt många teorier om att runristningar inte alls bara var ett sätt kommunicera utan att de platser där vi idag har funnit runristningar har sina ristningar av helt andra anledningar och att det i många fall är helt uppenbart att man har gjort ristningarna för att platsen ska anknyta till en dold kraft. En av de tidigaste svenska forskarna kring detta var Johannes Bureus som också var Sveriges första bibliotekare, han har gjort mycket kring den magiska runforskning.
    Jag visste inte! Tack! Jätteinteressant.

Jag vill börja med runmagi eftersom jag känner en stark anknytning till dem, nu vill jag ännu mer.
  • banansmoothie
    jaghopparhögt skrev 2010-05-09 17:10:56 följande:
    Så just runorna är väldigt tacksamma att arbete magiskt med eftersom de är oerhört kraftfulla. Jag har haft väldigt goda resultat just i mitt arbete kring runmagi. Finns även väldigt mycket bra litteratur som är väldigt praktiskt om just runmagi.
    Har du nån författare/titel?
  • banansmoothie
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:10:46 följande:
    Hmm..Nu ska vi se vad som går i kategorin magiska varelser också :) Enhörningar, Loch ness (tror jag existerar), Spöken och andar,  Drakar m.m. Kommer nog på fler snart :) Du då?
    Ohh jag med, jag med! Samt feér och troll .
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:13:43 följande:
    Har du nån författare/titel?
    Den bästa litteratur som jag vet just nu är böcker av Tomas Karlsson.
    "Uthark - Nightside of the runes" och hans biografi över Johannes Bureus som heter "Adulrunan och götiska kabbalan".
    Våra runor har väldigt mycket gemensamt med det judiska systemet Kabbala.
  • banansmoothie
    jaghopparhögt skrev 2010-05-09 17:18:08 följande:
    Den bästa litteratur som jag vet just nu är böcker av Tomas Karlsson. "Uthark - Nightside of the runes" och hans biografi över Johannes Bureus som heter "Adulrunan och götiska kabbalan". Våra runor har väldigt mycket gemensamt med det judiska systemet Kabbala.
    Tack, kan man få tag i dem i Sverige tro? Typ på en bokhandel (eller online).
  • jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:22:44 följande:
    Tack, kan man få tag i dem i Sverige tro? Typ på en bokhandel (eller online).
    Ja absolut, de har alla funnits på Adlibris men är just nu tillfälligt slut. Om de återkommer i lager vet jag inte eftersom jag har erfarenhet av just det förlaget att deras böcker tyvärr säljer helt slut, men de finns fortfarande att köpa på mindre nätbutiker. Annars finns samtliga att låna på biblioteket.
Svar på tråden Wicca