• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:37:57 följande:
    Shit vad jag blev sugen på månskensritual nu. Men det är för sent jag måste nog sova i vilket fall. Kommer i alla fall tillbaka och diskuterar med er imorgon eller när jag har tid .
    Snälla, beskriv mer imorgon om vad månskensritual går ut på, och berätta gärna hur man gör :) Har länge velat göra sådana ritualer :)
  • Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 17:42:24 följande:
    Här är en till! Om jag ska kalla mig något blir det dock snarare pagan än wiccan, Wiccna är ett begrepp mer som leder till fler fördomar och förutfattade meningar hos andra känner jag. Å andra sidan stämmer jag nog in på vad Banansmoothies vänner kallar en bitsie. I allafall, känner igen mig i det Banansmoothie skriver. För mig ska också religionen vara något som kommer "inifrån". Jag tror inte på "Guden och Gudinnan"  direkt, utan mer på att det finns olika energier (i brist på bättre ord) i universum, som vissa manifesterar till olika gudomligheter, och att det finns en kraft som genomsyrar allt. För mig är den kraften, efter förlossningen med min dotter, kvinnlig och skapande. I mitt privata pantheon finns gudomligheter från flera religioner, men särskilt den nordiska och den keltiska. Vilka i och för sig sammanfaller bra med varandra och i vissa fall kan ha gemensamt ursprung...
    Jag är också en Bitsie. Bra ord för det förresten!
  • banansmoothie
    Veladis skrev 2010-05-09 17:42:24 följande:
    Här är en till! Om jag ska kalla mig något blir det dock snarare pagan än wiccan, Wiccna är ett begrepp mer som leder till fler fördomar och förutfattade meningar hos andra känner jag. Å andra sidan stämmer jag nog in på vad Banansmoothies vänner kallar en bitsie. I allafall, känner igen mig i det Banansmoothie skriver. För mig ska också religionen vara något som kommer "inifrån". Jag tror inte på "Guden och Gudinnan"  direkt, utan mer på att det finns olika energier (i brist på bättre ord) i universum, som vissa manifesterar till olika gudomligheter, och att det finns en kraft som genomsyrar allt. För mig är den kraften, efter förlossningen med min dotter, kvinnlig och skapande. I mitt privata pantheon finns gudomligheter från flera religioner, men särskilt den nordiska och den keltiska. Vilka i och för sig sammanfaller bra med varandra och i vissa fall kan ha gemensamt ursprung...
    Trevligt med fler! Jag kallar mig oftast också Pagan av samma anledning som du, men av alla pagan religions (alltså förlåt för all engelska men jag klarar inte av att prata ordentlig svenska så här sent på kvällen) så är det the wiccan branch som jag känner mig närmast, speciellt detta med att vara nära naturen, att vara en del av den både i vardagen och i ritual. De gudar/gudinnor som jag använder mig av när jag behöver en mer personlig mannifestation av gud är Balder från asatro och Athena från grekisk . Känns bra ibland att kunna "snacka" med lite mer mänskliga högre varelser, även om jag tror mig veta att (för mig) de bara är just en manifestation.

Men vaffan jag skulle ju sova .
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:51:33 följande:
    Trevligt med fler! Jag kallar mig oftast också Pagan av samma anledning som du, men av alla pagan religions (alltså förlåt för all engelska men jag klarar inte av att prata ordentlig svenska så här sent på kvällen) så är det the wiccan branch som jag känner mig närmast, speciellt detta med att vara nära naturen, att vara en del av den både i vardagen och i ritual. De gudar/gudinnor som jag använder mig av när jag behöver en mer personlig mannifestation av gud är Balder från asatro och Athena från grekisk . Känns bra ibland att kunna "snacka" med lite mer mänskliga högre varelser, även om jag tror mig veta att (för mig) de bara är just en manifestation. Men vaffan jag skulle ju sova .
    Thor är isåfall min gud. Jag har mycket med Mjölner och är väldigt fascinerad av denne! Mjölner känns som en del av mig om man säger så. Det känns som mitt redskap {#lang_emotions_laughing}
  • banansmoothie
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:49:13 följande:
    Snälla, beskriv mer imorgon om vad månskensritual går ut på, och berätta gärna hur man gör :) Har länge velat göra sådana ritualer :)
    AAAAH måste sova hahahaha jag kan inte slita mig .

Mina månskensritualer är främst interna. De brukar gå ut på att jag väntar på att alla i huset går och lägger sig . Om det är varm och sommar kan jag ta en dusch och "rena" mig annars struntar jag i det. Klär på mig mina ritualkläder (lång svart kjol, barfota på sommaren, svarta skor på vintern samt svart överdel matchande sesong) och går ut på gräsplanen tvärs över gatan. Jag brukar ha med mig mina elementstenar (en som representerar vardera eld, vatten, vind, jord) som jag fingrar på och ankallar om det behövs. Lägger mig sen ner på gräset och absorberar månen och stjärnorna och vad de försöker berätta just den här kvällen. Sen går jag in och smälter de ett tag, äter lite och eventuellt duschar (om jag inte gjort det förut) och sen sover jag och drömmer starka drömmar. Det här är min alldelles egna verision. Det finns mycket mer specifika ritualer som jag har läst om men de passade inte just might. Däremot vill jag gärna så småningom börja med "mooncakes" och nått mer speciellt att dricka för the small feast eller vad det nu kallas som man har efter fullmånsritual, till min "smältperiod" när jag kommer in.

Okej nu måste jag sova, mer imorgon!
  • banansmoothie
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:58:31 följande:
    Thor är isåfall min gud. Jag har mycket med Mjölner och är väldigt fascinerad av denne! Mjölner känns som en del av mig om man säger så. Det känns som mitt redskap
    Athena är min Tor. För mig är den kvinnliga kraften det starka och krigiska, och den manliga den lugna och vörnande. Vet inte varför det är så :-S, speglar väl mig själv antar jag!
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 18:00:52 följande:
    AAAAH måste sova hahahaha jag kan inte slita mig . Mina månskensritualer är främst interna. De brukar gå ut på att jag väntar på att alla i huset går och lägger sig . Om det är varm och sommar kan jag ta en dusch och "rena" mig annars struntar jag i det. Klär på mig mina ritualkläder (lång svart kjol, barfota på sommaren, svarta skor på vintern samt svart överdel matchande sesong) och går ut på gräsplanen tvärs över gatan. Jag brukar ha med mig mina elementstenar (en som representerar vardera eld, vatten, vind, jord) som jag fingrar på och ankallar om det behövs. Lägger mig sen ner på gräset och absorberar månen och stjärnorna och vad de försöker berätta just den här kvällen. Sen går jag in och smälter de ett tag, äter lite och eventuellt duschar (om jag inte gjort det förut) och sen sover jag och drömmer starka drömmar. Det här är min alldelles egna verision. Det finns mycket mer specifika ritualer som jag har läst om men de passade inte just might. Däremot vill jag gärna så småningom börja med "mooncakes" och nått mer speciellt att dricka för the small feast eller vad det nu kallas som man har efter fullmånsritual, till min "smältperiod" när jag kommer in. Okej nu måste jag sova, mer imorgon!
    Det låter spännande!
    Synd att vi inte bor nära varandra, isåfall hade jag kunnat vara med. Har lite problem med att vara utomhus på kvällarna. Och där jag bor finns inga lugna människor. Jag bor i lägenhet och det finns inga gräsplaner, som jag vet, i närheten.  Tro du man kan göra det inomhus?
    Och vad tänker man när man gör denna ritualen? Måste man ha något mer än speciella kläder?
    När jag testat att meditiera (vet att ritual inte är samma sak), så har jag rökelser igång och håller i mina stenar (som symboliserar olika saker).
  • Veladis
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:49:13 följande:
    Jag brukar f ö göra egna ritualer. Läser mycket litteratur om naturreligioner och liknande och så startar man någonstans och fortsätter på ett sätt som känns bra. En ritual kan gå till på olika sätt, huvudsaken är att du skapar någon form av "connection" dit du vill få fram dina tankar/känslor/dyrkan och har fokus på det...
  • Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 18:16:06 följande:
    Jag brukar f ö göra egna ritualer. Läser mycket litteratur om naturreligioner och liknande och så startar man någonstans och fortsätter på ett sätt som känns bra. En ritual kan gå till på olika sätt, huvudsaken är att du skapar någon form av "connection" dit du vill få fram dina tankar/känslor/dyrkan och har fokus på det...
    Tack för tipset! :D Mycket uppskattat! Ska testa detta ikväll när jag kommer hem!
  • Veladis

Av gudomar gillar jag det ur-nordiska Nerthus. En möjlig betydelse av hennes/hans namn är att det faktiskt är keltiskt, typ "den kraft som om våren väcker liv". Detta tillsammans med att det möjligtvis är en gudom med både manliga och kvinnliga aspeketer , Nerthus kan ha blivit Njord, (men främst innehavare av Moder Jord-konceptet) passar mig också...

Svar på tråden Wicca