• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • Lavish
    banansmoothie skrev 2010-05-10 12:14:09 följande:
    Nej jag gillar inte heller buddhism, det vara bara ett exempel på att det inte bara är kristna som är helt medgörliga . Men alltså jag tror inte ens kristna tycker att man bara ska vara helt mesig, jag har många kristna vänner som hyllar krigshjältar osv, de har ju definitivt skadat och dödat! Nu känner jag mig väldigt tveksam när det gäller just krigshjältar, men det finns ju riktiga hjältar som kämpat för frihet och rättvisa med våld. Men det är ändå skillnad att kämpa för något viktigt, än att hämnas för något utan att man gör en skillnad. Men visst det finns gånger då jag också tycker att hämnd är helt okej. Skulle nån misshandla min son t.ex. så kan ju ge dig fan på att jag skulle göra samma sak mot dem, och många med mig, utan att vi är dåliga människor. Så jag vet inte om jag håller med om att bilden av en god människa kommer från kristendomen. Jag tycker den kommer lite varstansifrån.
    jag menar mer på att det inte finns EN bild av en god människa. Utan att man på olika platser, vid olika tider haft OLIKA defintioner på en god människa. Här uppe i norr, om någon t.ex våldtagit din syster eller mördat din pappa, skulle du inte ses som en god människa under hednisk tid, om du förlät detta och älskade våldtäktsmannen/mördaren som din nästa. En god människa enligt dåvarande defintion skulle utkräva någon form av hämnd.

Det finns tillfällen när du tycker hämnd är ok samtidigt som du säger att hämnd är meningslöst? Jag menar det är ju inte som att jag lägger en livslång förbannelse på någon för att denne stulit en penna från mig. Utan då menar jag ju mer allvarliga brott begågna mot mig, dem jag älskar, eller etnisk rensning eller dylikt. Samt rätten till självförsvar.
  • banansmoothie
    Lavish skrev 2010-05-10 12:20:17 följande:
    jag menar mer på att det inte finns EN bild av en god människa. Utan att man på olika platser, vid olika tider haft OLIKA defintioner på en god människa. Här uppe i norr, om någon t.ex våldtagit din syster eller mördat din pappa, skulle du inte ses som en god människa under hednisk tid, om du förlät detta och älskade våldtäktsmannen/mördaren som din nästa. En god människa enligt dåvarande defintion skulle utkräva någon form av hämnd. Det finns tillfällen när du tycker hämnd är ok samtidigt som du säger att hämnd är meningslöst? Jag menar det är ju inte som att jag lägger en livslång förbannelse på någon för att denne stulit en penna från mig. Utan då menar jag ju mer allvarliga brott begågna mot mig, dem jag älskar, eller etnisk rensning eller dylikt. Samt rätten till självförsvar.
    Nej men alltså, att jag skulle hämnas gör mig inte till en dålig människa, men hämnden i sig tycker jag fortfarande inte är bra. Jag skulle inte vara stolt över att ha bankat skiten ur nån som hämnd, men det betyder inte att jag inte skulle göra det ändå utan att vara en hemsk person. Jag tror vi får en bättre värld om vi inte hämnas på folk, utan försöker att hitta andra vägar. Men jag inser samtidigt att världen inte är perfekt och att det aldrig kommer vara en utopi, så vi kommer alltid att behöva någon form av våldsbeteende som, ja självförsvar, som du säger. Men det är fortfarande inte det jag skulle önska att vi strävade efter. Att vara realist eller utopist, det är frågan .
  • Lavish
    banansmoothie skrev 2010-05-10 12:28:21 följande:
    Nej men alltså, att jag skulle hämnas gör mig inte till en dålig människa, men hämnden i sig tycker jag fortfarande inte är bra. Jag skulle inte vara stolt över att ha bankat skiten ur nån som hämnd, men det betyder inte att jag inte skulle göra det ändå utan att vara en hemsk person. Jag tror vi får en bättre värld om vi inte hämnas på folk, utan försöker att hitta andra vägar. Men jag inser samtidigt att världen inte är perfekt och att det aldrig kommer vara en utopi, så vi kommer alltid att behöva någon form av våldsbeteende som, ja självförsvar, som du säger. Men det är fortfarande inte det jag skulle önska att vi strävade efter. Att vara realist eller utopist, det är frågan .
    Tja i slutändan är jag faktiskt osäker. Människan är skapad med mångfacetterade känslor. En värld utan våld och ilska skulle vara en mindre, mer begränsad värld. För mig är ju känslorna energin, livskraften, och det är livskraften som är det heliga. Jag vet inte om jag kan gå med på att avdela det heliga, att skilja ut vissa delar av det gudomliga som negativa och icke önskvärda. Att ta fullkomligt avstånd från de gudomar och de sidor av det gudomliga som hör samman med våld, hat och krig. Även om jag inte i nuläget väljer att tillbe dem.
  • banansmoothie
    Lavish skrev 2010-05-10 12:39:15 följande:
    Tja i slutändan är jag faktiskt osäker. Människan är skapad med mångfacetterade känslor. En värld utan våld och ilska skulle vara en mindre, mer begränsad värld. För mig är ju känslorna energin, livskraften, och det är livskraften som är det heliga. Jag vet inte om jag kan gå med på att avdela det heliga, att skilja ut vissa delar av det gudomliga som negativa och icke önskvärda. Att ta fullkomligt avstånd från de gudomar och de sidor av det gudomliga som hör samman med våld, hat och krig. Även om jag inte i nuläget väljer att tillbe dem.
    Jo jag håller med att alla känslor är en del av livet, utgör livet. Men att ha sån lite konroll över sina känslor, att man påverkar någon annans liv på ett väldigt negativt sätt (eg. dödar dess käresta eller känner att man kan avsluta dess liv!) tycker jag inte är okej. Det är inte upp till mig om en människa ska dö eller inte. Jag tycker inte det är upp till någon människa alls, utan det lämnar jag till guden och gudinnan genom the threefold law. Alla kommer att få det de förtjänar och det tror jag väldigt starkt är sant (i DETTA liv).
  • Veladis

Jag bor mitt i trollskogen... Bland de Blå Bergen.
    Ovanför mitt hus reser sig ett berg där det enligt sägnen ligger en jätte och hans väktare, en drake, och sover. Berget är fullt av små grottor och gamla gruvhål, och här växer skogen tät. Räv, lo, bäver, rådjur och en och annan varg på besök huserar där. Skogen är full av spännande och användbara örter och växter. På andra sidan vårt hem, ca 200 m bort, porlar en bred grund bäck, full av bäcköring, grodor och konstiga små vattenväsen. På vår sida bäcken bor de snälla trollen. På andra sidan bor de inte fullt så snälla. Det har min dotter berättat, och det stämmer säkert.
    Kan man göra annat än dyrka naturen och dess väsen och krafter på ett sådant ställe?

• Mithrill

Måste bara säga så som jag ser kristendomen:

Det är ingen god religion nu för tiden. Förr kanske den var det, men inte nu.
    Nu "delar den ut" krig (och ja, det beror ju på människorna, men någon av de som krigar måste ju vara kristna?).
    Jag både hatar och älskar religion.
    Älskar pga att jag tycker det är bra att folk har något att tro på. Det är ett hopp för dem.
    Hatar pga att det finns så många, och alla (eller många) är oense om vilken som är bäst att tillhöra. Detta leder oftast till våld.

Jag tror på Ödet och på slumpen. För mig visar Ödet att det finns en fortsättning. Slumpen är allt som står still.
    T ex:
    Om jag är ute och går på stan, och får se en gammal kompis som jag stannar och pratar med.
    Om någonting (vad som helst) ändras efter det att vi talats vid, så är det Ödet som "avgjort" det.
    Men,
    om ingenting alls har ändrats/kommer ändras pga att vi talade med varandra, så var det bara en slump.

Jobbigt att förklara, men men^^

• Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-10 18:18:19 följande:
    Jag bor mitt i trollskogen... Bland de Blå Bergen. Ovanför mitt hus reser sig ett berg där det enligt sägnen ligger en jätte och hans väktare, en drake, och sover. Berget är fullt av små grottor och gamla gruvhål, och här växer skogen tät. Räv, lo, bäver, rådjur och en och annan varg på besök huserar där. Skogen är full av spännande och användbara örter och växter. På andra sidan vårt hem, ca 200 m bort, porlar en bred grund bäck, full av bäcköring, grodor och konstiga små vattenväsen. På vår sida bäcken bor de snälla trollen. På andra sidan bor de inte fullt så snälla. Det har min dotter berättat, och det stämmer säkert. Kan man göra annat än dyrka naturen och dess väsen och krafter på ett sådant ställe?
    Åh, jag vill flytta dit!
    Hälsa din dotter att hon har samma fantasi som jag har {#lang_emotions_innocent}
  • Weyoun
    Mithrill skrev 2010-05-09 16:27:26 följande:
    Måste bara visa det jag läste om Faery Wicca:

FAERY WICCA

Faery Wicca går även under namnet Fairy Wicca. Kisma Stephanic lärde ut den moderna inriktningen som Kisma påstår kommer från the Tuatha De Danann, eller the Shining Ones. En urgammal bok kallad Lebor Gabála Érenn (the Book of the taking of Ireland) kan innehålla de första nerskrivna uppgifterna om den muntliga Faery traditionen. Inriktningen är inspirerad av brittisk/keltisk tradition och verkar vara den största inriktningen i Sverige idag. Här betonas vördnaden över naturens krafter, naturandar, liksom liv, fruktbarhet, död och återfödelse.

Man tror på polaritet inom Faery Wicca, att allt har en positiv och en negativ sida, som natt och dag. Dagen -ljuset- tillhör den fysiska världen medan natten -mörkret- tillhör the Otherworld (inte av denna värld) och de dimensioner som inte kan ses under dagens ljus. Faery wiccanernas keltiska förfäder trodde att de personer som föddes under natten kan se spöken och vålnader som de personer som föddes på dagen inte kan se. De trodde också att personer som föddes på dagen var tvungna att ha Faery blod i sig för annars skulle de gå miste om den andra synen.

Gryning och skymning är de två tillfällen som det är lättast att kontakta Faery riket för de som inte är nybörjare, det går att kontakta Faery riket under hela dagen för den som är erfaren. 

Måncykeln kallas för Ogham eller Sacred Trees (heliga träd), dessa är;

* Bó Ruad - the Red Cow (den röda kon) eller den nya halvmånen (the new crescent moon)

* Bó Finn - the White Cow (den vita kon) eller fullmånen (the full moon)

* Bó Donn - the Brown Cow (den bruna kon) eller den gamla halvmånen (the old crescent moon)

* Bó Orann - the Dark Cow (den mörka kon) eller nymånen (the dark moon)

Källa: http://www.freewebs.com/summerofjoy2/olikainriktning...
    Tack bebisen Du får gärna berätta mer för mig nån gång! Typ imorgon, hihi!
  • Weyoun
    Mithrill skrev 2010-05-09 16:59:29 följande:
    Nytt och unikt sa jag aldrig. Men jag har då aldrig mött/snackat med någon som tänker exakt som jag.

Och runor kan jag mycket om. Ska inom kort spå med runor också. :)
    Vems förtjänst är det? Tell me...
  • Adoniram

börja med att läsa om Gardner. Sedan kan du byggare vidare i den riktning som intresserar dig.

Att börja med början är alltid bra när man ska undersöka något.

www.geraldgardner.com/

Svar på tråden Wicca