banansmoothie skrev 2010-05-10 12:14:09 följande:
Nej jag gillar inte heller buddhism, det vara bara ett exempel på att det inte bara är kristna som är helt medgörliga . Men alltså jag tror inte ens kristna tycker att man bara ska vara helt mesig, jag har många kristna vänner som hyllar krigshjältar osv, de har ju definitivt skadat och dödat! Nu känner jag mig väldigt tveksam när det gäller just krigshjältar, men det finns ju riktiga hjältar som kämpat för frihet och rättvisa med våld. Men det är ändå skillnad att kämpa för något viktigt, än att hämnas för något utan att man gör en skillnad. Men visst det finns gånger då jag också tycker att hämnd är helt okej. Skulle nån misshandla min son t.ex. så kan ju ge dig fan på att jag skulle göra samma sak mot dem, och många med mig, utan att vi är dåliga människor. Så jag vet inte om jag håller med om att bilden av en god människa kommer från kristendomen. Jag tycker den kommer lite varstansifrån.
jag menar mer på att det inte finns EN bild av en god människa. Utan att man på olika platser, vid olika tider haft OLIKA defintioner på en god människa. Här uppe i norr, om någon t.ex våldtagit din syster eller mördat din pappa, skulle du inte ses som en god människa under hednisk tid, om du förlät detta och älskade våldtäktsmannen/mördaren som din nästa. En god människa enligt dåvarande defintion skulle utkräva någon form av hämnd.
Det finns tillfällen när du tycker hämnd är ok samtidigt som du säger att hämnd är meningslöst? Jag menar det är ju inte som att jag lägger en livslång förbannelse på någon för att denne stulit en penna från mig. Utan då menar jag ju mer allvarliga brott begågna mot mig, dem jag älskar, eller etnisk rensning eller dylikt. Samt rätten till självförsvar.