• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 18:19:33 följande:
    Av gudomar gillar jag det ur-nordiska Nerthus. En möjlig betydelse av hennes/hans namn är att det faktiskt är keltiskt, typ "den kraft som om våren väcker liv". Detta tillsammans med att det möjligtvis är en gudom med både manliga och kvinnliga aspeketer , Nerthus kan ha blivit Njord, (men främst innehavare av Moder Jord-konceptet) passar mig också...
    Ska kolla upp Nerthus :)
    Har han med Moder Jord att göra? Eller hur menade du med det sista :)
  • jaghopparhögt
    Veladis skrev 2010-05-09 18:16:06 följande:
    Jag brukar f ö göra egna ritualer. Läser mycket litteratur om naturreligioner och liknande och så startar man någonstans och fortsätter på ett sätt som känns bra. En ritual kan gå till på olika sätt, huvudsaken är att du skapar någon form av "connection" dit du vill få fram dina tankar/känslor/dyrkan och har fokus på det...
    Exakt, det här är mycket viktigt för ett magiskt arbete. Man måste ha ett tydligt mål med sina ritualer. Den största anledning till att magiska ritualer inte ger resultat fast man praktiserar dem korrekt är för att man helt enkelt inte har gjort upp ett tillräckligt tydligt med mål just den här ritualen.
  • Veladis
    Mithrill skrev 2010-05-09 18:20:48 följande:
    Ska kolla upp Nerthus :) Har han med Moder Jord att göra? Eller hur menade du med det sista :)
    Alltså, nu är jag gammal religionshistoriker. Man kan ju se alla olika gudomar som aspekter av varandra om man vill...

Men, de som forskat kring nordens tidiga religionsutövning i Norden har framkastat teorier om att Njord är egentligen är samma namn som Nerthus.  Nerthus är ju en latinsk form, det var den romerske Tacitus som först nämde den gudomen vid namn, tror jag. Då som moder jord-aktig gudinna hos nordborna. Njord och hans barn Frej och Freja är ju som bekant av annan släkt än asagudarna fast de levde med dem, och de bör ju ha haft en mor också. Kanske sammansmälte Nerhus/Njord till bara Njord? Fruktbrahetsgudomar är de ju allihop...
  • Veladis

Ett av mina starkaste ritualminnen är när jag tog kontakt med min då ofödda dotter när jag väntade henne. Det var en helt egenskapad ritual - även om det säkert påminner om nåot andra gjort. Och det var något jag gjorde innan jag började kalla mig Pagan  öht. Fast jag har ju alltid haft en dragning ditåt...
    Det var sååå häftigt, och jag var helt skakis efteråt, men så lycklig! Det var på sätt och vis som att hon föddes redan då (jag var i femte månaden - då traditionen säger att "själen" flyttar in i barnet i magen). Det var ett minne jag kunde frammana hela tiden sedan när graviditeten kändes jobbig och oron kom smygande. Minnet av den connection vi gjorde då är nästan lika stark som när hon första gången låg på mitt bröst och våra ögon möttes sekunderna efter att hon föddes (och det var då jag blev pagan på allvar).

• Mithrill
    Veladis skrev 2010-05-09 18:30:44 följande:
    Ett av mina starkaste ritualminnen är när jag tog kontakt med min då ofödda dotter när jag väntade henne. Det var en helt egenskapad ritual - även om det säkert påminner om nåot andra gjort. Och det var något jag gjorde innan jag började kalla mig Pagan  öht. Fast jag har ju alltid haft en dragning ditåt... Det var sååå häftigt, och jag var helt skakis efteråt, men så lycklig! Det var på sätt och vis som att hon föddes redan då (jag var i femte månaden - då traditionen säger att "själen" flyttar in i barnet i magen). Det var ett minne jag kunde frammana hela tiden sedan när graviditeten kändes jobbig och oron kom smygande. Minnet av den connection vi gjorde då är nästan lika stark som när hon första gången låg på mitt bröst och våra ögon möttes sekunderna efter att hon föddes (och det var då jag blev pagan på allvar).
    Häftigt!
    Kan du beskriva hur du gjorde ritualen, tror du? :))
  • dalgici

hej hej,

jag tyckte att det bara var intressant att läsa era inlägg :)

vill gärna rekommendera en bok skriven av Paulo Coelho  som heter Brida. Där är det mycket om wicca, solens och månens tradition och att hitta din andra hälft. Väldigt bra bok! Tror att ni kommer att gilla den faktiskt :)

• Mithrill
    dalgici skrev 2010-05-09 18:52:50 följande:
    hej hej, jag tyckte att det bara var intressant att läsa era inlägg :) vill gärna rekommendera en bok skriven av Paulo Coelho  som heter Brida. Där är det mycket om wicca, solens och månens tradition och att hitta din andra hälft. Väldigt bra bok! Tror att ni kommer att gilla den faktiskt :)
    Tack! Ska genast kolla upp detta! :))
  • jaghopparhögt
    dalgici skrev 2010-05-09 18:52:50 följande:
    hej hej, jag tyckte att det bara var intressant att läsa era inlägg :) vill gärna rekommendera en bok skriven av Paulo Coelho  som heter Brida. Där är det mycket om wicca, solens och månens tradition och att hitta din andra hälft. Väldigt bra bok! Tror att ni kommer att gilla den faktiskt :)
    Fast Coelhos bok är ju enbart påhittade saker av honom själv med syfte att komma på något "spännande".
  • dalgici

det må vara så, men det som ni har skrivit här fanns också i boken, så lite kan stämma och det som är påhitt i boken skriver han på ett väldigt bra sätt så att det inte känns fånigt.

• jaghopparhögt
    dalgici skrev 2010-05-09 18:58:22 följande:
    det må vara så, men det som ni har skrivit här fanns också i boken, så lite kan stämma och det som är påhitt i boken skriver han på ett väldigt bra sätt så att det inte känns fånigt.
    Det må så vara men han är ändå en skönlitterär författare och knappast en praktiserande magiker ;)
Svar på tråden Wicca