• Mithrill

Wicca

Hejsan.

Jag känner stor anknytning till Wicca, men vill veta mer om det.

- Vad finns det för olika "sorters" wiccaner?
    - Vad firar man? (Vet lite, men vill gärna ha det bekräftat av någon som är wiccan).
    - Tror man endast på Gud & Gudinnan när man är wiccan, eller finns det wiccaner som inte gör det och istället tror på Moder Jord?

Om det finns mer info om Wicca så är det bara att tillägga det :) Blir tacksam för alla svar!

//J.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-09 16:20
    Har precis hittat en "sort" som passar mig bra (av det jag läste):
    -Faery Wicca

Dock hittar jag INGEN information om detta. När jag söker på det på google, så får jag bara fram en bok (vilken jag vill ha), som det står om Faery Wicca i. Men finns det inget om detta på internet?

• Svar på tråden Wicca
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:09:56 följande:
    Jag började typ 1 månad efter att jag hade hittat Wicca. Det kändes bara så rätt och jag var i princip redan Wiccan fast jag inte visste om det . Och jag känner typ som du angående färger! Har alltid älskar färger och speciellt regnbågens färger. Jag färgsorterar typ allt jag har enligt regnbågen, till och med när jag hänger tvätt . Jag tycker du kan kalla dig Wiccan om du känner dig som en.
    Samma med mig; Jag var redan wiccan innan jag visste om religionen.

Det här med att du sorterar i regnbågens färger. Coolt!
    Jag sorterar allt i färgorning, men inte specifikt efter regnbågensfärger :)
  • banansmoothie
    jaghopparhögt skrev 2010-05-09 17:26:23 följande:
    Ja absolut, de har alla funnits på Adlibris men är just nu tillfälligt slut. Om de återkommer i lager vet jag inte eftersom jag har erfarenhet av just det förlaget att deras böcker tyvärr säljer helt slut, men de finns fortfarande att köpa på mindre nätbutiker. Annars finns samtliga att låna på biblioteket.
    Ok tack jag får leta lite annars besöka stadsbibblan när jag kommer "hem".

Så vänta har jag fattat det rätt att du är satanist, eller gjorde du bara research på dem eller hur var det?
  • Mithrill
    jaghopparhögt skrev 2010-05-09 17:10:56 följande:
    Så just runorna är väldigt tacksamma att arbete magiskt med eftersom de är oerhört kraftfulla. Jag har haft väldigt goda resultat just i mitt arbete kring runmagi. Finns även väldigt mycket bra litteratur som är väldigt praktiskt om just runmagi.
    Jag arbetar försiktigt med dem :)
    Vet du någon hemsida där de ger ut "rätt" information om runor/runmagi? Isåfall är jag tacksam ifall du kan skriva dom :))
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:14:31 följande:
    Ohh jag med, jag med! Samt feér och troll .
    Just det! Mest féer :D Jag har inbillat/sett féer på en äng en sommarmorgon i morgonsolskenet :)
  • Mithrill
    littlemisstrouble skrev 2010-05-09 17:20:27 följande:
    spännande tråd får jag hänga på här?
    Visst får du det? :))
  • Mithrill
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:32:06 följande:
    Ok tack jag får leta lite annars besöka stadsbibblan när jag kommer "hem". Så vänta har jag fattat det rätt att du är satanist, eller gjorde du bara research på dem eller hur var det?
    Som jag förstår det så är "Jaghopparhögt" satanist, eftersom han/hon pratar med min kille RunningWithProblems om det, och där sade hon/han att hon/han var detta:) Intressant med religioner!
  • banansmoothie

Shit vad jag blev sugen på månskensritual nu. Men det är för sent jag måste nog sova i vilket fall. Kommer i alla fall tillbaka och diskuterar med er imorgon eller när jag har tid .

• Veladis

Här är en till!

Om jag ska kalla mig något blir det dock snarare pagan än wiccan, Wiccna är ett begrepp mer som leder till fler fördomar och förutfattade meningar hos andra känner jag. Å andra sidan stämmer jag nog in på vad Banansmoothies vänner kallar en bitsie.

I allafall, känner igen mig i det Banansmoothie skriver. För mig ska också religionen vara något som kommer "inifrån". Jag tror inte på "Guden och Gudinnan"  direkt, utan mer på att det finns olika energier (i brist på bättre ord) i universum, som vissa manifesterar till olika gudomligheter, och att det finns en kraft som genomsyrar allt. För mig är den kraften, efter förlossningen med min dotter, kvinnlig och skapande.
    I mitt privata pantheon finns gudomligheter från flera religioner, men särskilt den nordiska och den keltiska. Vilka i och för sig sammanfaller bra med varandra och i vissa fall kan ha gemensamt ursprung...

• jaghopparhögt
    banansmoothie skrev 2010-05-09 17:32:06 följande:
    Ok tack jag får leta lite annars besöka stadsbibblan när jag kommer "hem". Så vänta har jag fattat det rätt att du är satanist, eller gjorde du bara research på dem eller hur var det?
    Det beror väl på lite hur man ser det. Jag håller med i princip allt inom LaVeys läa och det gör mig till satanist. Men det är egentligen enbart till min livsfilosfi och mina magiska intressen går betydligt djupare än så, jag ser mig mer som en mörker magiker eller Luciferiansk satanist men jag är samtidigt oerhört inspirerad av Anton LaVey.
  • jaghopparhögt
    Mithrill skrev 2010-05-09 17:33:03 följande:
    Jag arbetar försiktigt med dem :) Vet du någon hemsida där de ger ut "rätt" information om runor/runmagi? Isåfall är jag tacksam ifall du kan skriva dom :))
    Att arbete försiktigt är starkt att rekommendera eftersom det är väldigt lätt att man kommer i kontakt med krafter som man absolut inte behärskar.
    Någon litteratur om just runmagi på internet vet jag inte direkt om. Det jag har läst om runmagi kommer främst från Dragon Rouge, deras publicerade böcker och även deras material som enbart är för medlemmar.
    Jag rekommenderas främst boken Uthark - Nightside of the runes, och även biografin över Bureus. Därifrån kan man arbeta sig vidare men dessa böcker är en god start både rent kunskapsmässigt och hur lät det är att få vidare litteratur.
Svar på tråden Wicca