• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • datub

Alla religion är samma skit,
    Den som tror vi har ett sekulär samhälle och vi har åsikt frihet,m.m,besök gärna en kyrka,eller liknande,och framför dina ide,dina åsikt,det som du tänker, det som du själv tror på, så får du se, hur du bli bemött.
    Eller skriv ner, och skicka som avsändare,till en tidning,som om den bli publiceras eller inte, bara testa.

Återigen
    Alla religion är samma skit,men det finns en del människor är bra på vända det till sin fördel.
    Salman Rushdie, skulle aldrig ha blivit så kändis författare, Om han inte skrivit boken Satansverserna.
    Boken i sig,lite obegripplig, och man förstår sig inte riktig,vad författaren menar.
    Men sådana tema,religion, sex, är alltid laddande ämnen.
    Pch om man kombinera de både ämnen,då har man gått i toppen,och ha blivit värld kändis.

• Tygtiiger
    datub skrev 2010-05-14 14:54:26 följande:
    Alla religion är samma skit,Den som tror vi har ett sekulär samhälle och vi har åsikt frihet,m.m,besök gärna en kyrka,eller liknande,och framför dina ide,dina åsikt,det som du tänker, det som du själv tror på, så får du se, hur du bli bemött.Eller skriv ner, och skicka som avsändare,till en tidning,som om den bli publiceras eller inte, bara testa.ÅterigenAlla religion är samma skit,men det finns en del människor är bra på vända det till sin fördel.Salman Rushdie, skulle aldrig ha blivit så kändis författare, Om han inte skrivit boken Satansverserna.Boken i sig,lite obegripplig, och man förstår sig inte riktig,vad författaren menar.Men sådana tema,religion, sex, är alltid laddande ämnen.Pch om man kombinera de både ämnen,då har man gått i toppen,och ha blivit värld kändis.
    Det här tyckte jag var tramsigt.

Kyrkor, moskéer etc är ju för tusan sammanslutningar av folk som bekänner sig till en viss religion. Om jag kliver in i domkyrkan här i stan och skriker att detta är satans synagoga eller att alla kristna är blåsta och att islam är den enda sanna tron så kommer de med all rätt att bli arga. De är ju öppet kristna, så om jag går dit bara för att mucka så är det ju oförskämt.

Däremot lär det inte vara någon som tycker jag är oförskämd om jag på stortorget strax intill propagerar för islam framför kristendom. Offentlig plats, sekulärt samhälle, jag får propagera för religion eller låta bli.

(Sedan är det ju så att om man är för korkad för att komma med argument som andra köper så blir man inte lyssnad på, om man är ensam om sina åsikter blir man inte lyssnad på, om någon hör som tycker annorlunda så säger de emot - allt det ingår i yttrandefriheten. Man kan säga saker men inte kräva att andra håller med.)

Och Salman Rushdie är en jäkla fantastisk författare, även om Satansverserna verkligen inte är hans bästa bok. Haroun och sagornas hav är bland det bästa jag läst (handlar om yttrandefrihet) - måste läsa den för sonen endera dagen.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Gung Ho
    Free Spirit skrev 2010-05-14 10:38:51 följande:
    Forlåt, men hva mener du nu?
    Det är väl svårt att undgå. Det var en enkel fråga som grundade sig på citatet i inlägg 82.
  • Frk Svår
    datub skrev 2010-05-14 14:54:26 följande:
    Alla religion är samma skit, Den som tror vi har ett sekulär samhälle och vi har åsikt frihet,m.m,besök gärna en kyrka,eller liknande,och framför dina ide,dina åsikt,det som du tänker, det som du själv tror på, så får du se, hur du bli bemött. Eller skriv ner, och skicka som avsändare,till en tidning,som om den bli publiceras eller inte, bara testa. Återigen Alla religion är samma skit,men det finns en del människor är bra på vända det till sin fördel. Salman Rushdie, skulle aldrig ha blivit så kändis författare, Om han inte skrivit boken Satansverserna. Boken i sig,lite obegripplig, och man förstår sig inte riktig,vad författaren menar. Men sådana tema,religion, sex, är alltid laddande ämnen. Pch om man kombinera de både ämnen,då har man gått i toppen,och ha blivit värld kändis.
    Om man går till en kyrka och framför sina icke-kristna åsikter kommer man säkerligen att göra en del personer arga och upprörda, men du har all RÄTT att framföra dina åsikter. DET är yttrandefrihet. Ingen låser in dig i ett fängelse för att du framför dina åsikter. DET är yttrandefrihet.

Detsamma gäller insändare. Att en tidning inte publicerar alla insändare har inget med yttrandefrihet att göra. Att du har rätt att själv starta en tidning och skriva vad du vill så länge det inte strider mot de begränsningar som finns i yttrandefriheten, DET är yttrandefrihet.
  • JTA
    Mr Klister skrev 2010-05-14 09:29:11 följande:
    Vi som bor och växt upp i det sekulära Sverige kommer nog alltid att ha svårt att förstå oss på hur religösa influenser verkar i stora delar av världen. Rent intellektuellt kan vi säkerligen föreställa oss det till viss del men det där med att religion, ideologi och politik är så odelbart som i stora delar av världen har vi svårt att ta till oss. Den gode Lasse ville inget annat än att provocera och det lyckades han med tillslut. Det tog ju faktiskt ett tag innan det tog skruv och det finns nog en hel del mörka krafter bakom det faktum att det tog skruv överhuvudtatget. Poängen är att yttrandefriheten är oerhört central för oss och det är ju fantastiskt. Likväl måste vi alltid fråga oss vad syftet är med att nyttja denna fabulösa rätt. Att bara provocera är från ett konstnärligt perspektiv en självklarhet medan det från ett massmedialt perspektiv är långt mera dubiöst. Det finns en hel rad starka krafter som strävar efter att bibehålla tvedräkten mellan den västliga världen och vilken fiende det än må vara eftersom rädlsa är en bra känsla från ett marknadsperspektiv. Det finns alltså starka krafter som verkar för att föda och göda fiendskapen mellan väst och islam. Egentligen är ingen vinnare i den ekvationen förutom den som vill göra sig en snabb hacka. globalt sett vore det långt mycket bättre om vi verkade för mera interaktion och mera utbyte, inte minst kulturellt för att berika mänskligheten men också minska konflikterna eftersom dessa många gånger är direkt skadliga för ekonomin på lång sikt. Konflikten är bara en i en lång rad syftande till att upprätthålla samhällets fiende, om den sen är islam, ryssen, japanen, miljön (oops gick inte så bra, svårt att kriga mot den), utomjordningar eller vad som helst är mindre intressant. För att kunna tjäna mycket pengar snabbt är det nämligen mycket bra att ha en gemensam fiende och en hotfull, farlig omvärld. Kanske hör detta inlägg mera hemma på nån konspirationsteoritråd men jag kunde inte låta bli att försöka föra in ett lite annat perspektiv på den dåliga konstens effekter. 
    Jo, det stämmer att det här inlägget passar bättre i en konspirationsteoritråd.

Faktum är ju att projektet rondellhunden närmast helt drivits fram av reaktionerna på den. Det började när Vilks vägrades att deltaga i ett antal utställningar, bl.a. på en hembygdsgård, pga rädslan för repressalier? Sedan artikeln i Nerikes Allehanda om detta och dess relation till yttrandefrihet. Sedan fortsatta hot och demonstrationer. Sedan en världsnyhet. Och nu till sist ett gäng muslimer som så gärna vill bli provocerade att de bara måste deltaga på en föreläsning av Vilks.

Det behövs ju ingen konspiration för att få ihop detta. Det är bara muslimer som betraktar sin religion som en makt värd att respektera genom fruktan.
  • JTA

Free Spirit skrev 2010-05-13 23:47:45 följande:

Svaret er enkelt..religion er noe meget personlig.og det er inte bare åsikter, men en tro.. Som kristen er min tro, min identitet..og dermed også meget personlig..men når det kommer til diveres åsikter så går det inte på dypet. Om du forstår hur jeg mener.
    Din religiösa övertygelse är alltså mer värd än andras i ditt tycke ytliga åsikter. Du är inte lite fräck du.
  • SolOchSnö

1. Yttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller någon typ av bestraffning (wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet). Åsikter om religion är inget undantag.

2. Tidningar väljer vad de publicerar men det står var och en fritt att starta en egen tidning eller websida. Om man hävdar att Sverige saknar yttrandefrihet och samtidigt säger att man inte är intresserad av att starta en tidning så bör man i alla fall inse att de som vill starta en tidning har rätt att göra det och skriva vad de vill (så länge som det inte strider mot de begränsningar som demokratiskt valda församlingar har kommit överens om).

3. "Jag ogillar dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att få uttrycka dem" (Voltaire 1694-1778)

• datub
    Tygtiiger skrev 2010-05-14 15:48:24 följande:
    Det här tyckte jag var tramsigt. Kyrkor, moskéer etc är ju för tusan sammanslutningar av folk som bekänner sig till en viss religion. Om jag kliver in i domkyrkan här i stan och skriker att detta är satans synagoga eller att alla kristna är blåsta och att islam är den enda sanna tron så kommer de med all rätt att bli arga. De är ju öppet kristna, så om jag går dit bara för att mucka så är det ju oförskämt. Däremot lär det inte vara någon som tycker jag är oförskämd om jag på stortorget strax intill propagerar för islam framför kristendom. Offentlig plats, sekulärt samhälle, jag får propagera för religion eller låta bli. (Sedan är det ju så att om man är för korkad för att komma med argument som andra köper så blir man inte lyssnad på, om man är ensam om sina åsikter blir man inte lyssnad på, om någon hör som tycker annorlunda så säger de emot - allt det ingår i yttrandefriheten. Man kan säga saker men inte kräva att andra håller med.) Och Salman Rushdie är en jäkla fantastisk författare, även om Satansverserna verkligen inte är hans bästa bok. Haroun och sagornas hav är bland det bästa jag läst (handlar om yttrandefrihet) - måste läsa den för sonen endera dagen.
    Ha Ha ha Ha,..............

Suckar och läser ditt argumentation.
  • Gung Ho
    JTA skrev 2010-05-14 19:50:44 följande:
    Free Spirit skrev 2010-05-13 23:47:45 följande: Din religiösa övertygelse är alltså mer värd än andras i ditt tycke ytliga åsikter. Du är inte lite fräck du.
    Jag ställde samma fråga men fick bara vad jag uppfattade som spelat orförstånd till svar..
  • SolOchSnö
    datub skrev 2010-05-14 20:52:17 följande:
    Ha Ha ha Ha,..............Suckar och läser ditt argumentation.
    Vad har du emot argumentationen?

Du får säga vad du vill. Folk får bli arga och säga emot om de inte gillar vad du säger.

Om du går in i ett hus som tillhör någon annan och de inte vill att du ska vara där (tex för att de ogillar vad du säger) så har de rätt att köra ut dig. Om du står på allmän plats kan ingen köra iväg dig.
Svar på tråden Jag skäms