datub skrev 2010-05-14 14:54:26 följande:
Alla religion är samma skit,Den som tror vi har ett sekulär samhälle och vi har åsikt frihet,m.m,besök gärna en kyrka,eller liknande,och framför dina ide,dina åsikt,det som du tänker, det som du själv tror på, så får du se, hur du bli bemött.Eller skriv ner, och skicka som avsändare,till en tidning,som om den bli publiceras eller inte, bara testa.ÅterigenAlla religion är samma skit,men det finns en del människor är bra på vända det till sin fördel.Salman Rushdie, skulle aldrig ha blivit så kändis författare, Om han inte skrivit boken Satansverserna.Boken i sig,lite obegripplig, och man förstår sig inte riktig,vad författaren menar.Men sådana tema,religion, sex, är alltid laddande ämnen.Pch om man kombinera de både ämnen,då har man gått i toppen,och ha blivit värld kändis.
Det här tyckte jag var tramsigt.
Kyrkor, moskéer etc är ju för tusan sammanslutningar av folk som bekänner sig till en viss religion. Om jag kliver in i domkyrkan här i stan och skriker att detta är satans synagoga eller att alla kristna är blåsta och att islam är den enda sanna tron så kommer de med all rätt att bli arga. De är ju öppet kristna, så om jag går dit bara för att mucka så är det ju oförskämt.
Däremot lär det inte vara någon som tycker jag är oförskämd om jag på stortorget strax intill propagerar för islam framför kristendom. Offentlig plats, sekulärt samhälle, jag får propagera för religion eller låta bli.
(Sedan är det ju så att om man är för korkad för att komma med argument som andra köper så blir man inte lyssnad på, om man är ensam om sina åsikter blir man inte lyssnad på, om någon hör som tycker annorlunda så säger de emot - allt det ingår i yttrandefriheten. Man kan säga saker men inte kräva att andra håller med.)
Och Salman Rushdie är en jäkla fantastisk författare, även om Satansverserna verkligen inte är hans bästa bok. Haroun och sagornas hav är bland det bästa jag läst (handlar om yttrandefrihet) - måste läsa den för sonen endera dagen.