• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • JTA
    Free Spirit skrev 2010-05-16 01:11:33 följande:
    Frekk? Jeg sier bare at tro er meget personlig..men når det kommer til mine åsikter blir det jo en helt annen ting. For da er det mine åsiktene og inte min identitet som blir kritisert..mulig å se forskjellen der?
    OK, så din identitet är någonting starkare, viktigare än vad åsikter kan vara.

Kan du då förklara vad "identitet" innebär, för dig?
  • Toboas
    Free Spirit skrev 2010-05-16 16:31:27 följande:
    Begrenset rett til å virke? Mener du å utøve sin tro?
    Ja, i den mån den utövas offentligt.

Till saken hör att de flesta muslimer INTE hota Vilks med våld även om de ogillar det han gör. Men en grupp som uppmanar till våld eller understödjer våld ska man kunna bevaka och kontrollera. Polisen gör ju detsamma med motorcykelklubbar. De som sköter sig har inte några problem, de som är kriminella punktmarkeras och kontrolleras.
  • SolOchSnö
    Tygtiiger skrev 2010-05-16 10:08:08 följande:
    Nej, det är inte onödigt att provocera. I Vilks fall: många muslimer hävdar att islam är en kärleksfull, fridsam och tolerant religion. Så nå, låt oss göra ett experiment - vi provocerar dem som fan. Om de verkligen är fridsamma och toleranta så kommer de att protestera, men inte med våld. Istället får han stryk. Vad säger det om toleransen och fridsamheten hos de som praktiserar islam?I mina ögon säger det följande: den absoluta majoriteten av muslimer i sverige är fridsamma och toleranta i ungefär samma utsträckning som svenskar i övrigt är oavsett religion. Det finns dock en högljudd minoritet som använder religionen för att motivera våld, hot och hat. På så vis lyckas faktiskt Vilks påvisa det hyckleri som många religiösa ägnar sig åt när de säger att religion i sig gör folk fridsamma, kärleksfulla och toleranta. Själv tycker jag att Vilks är tämligen ointressant (utom just Nimis då) men debatten i sig är fruktansvärt intressant och viktig - ska religiösa symboler vara MER skyddsvärda än verkliga, levande, kännande människor? Det är en agenda som många religiösa driver och det är i mina ögon bull-shit.
    Jag tycker att religion inte ska ha någon särställning och Vilks hade rätt att göra det han gjorde. Men å andra sidan tycker jag att det är onödigt att provocera folk bara för att visa att religiösa människor kan bli aggressiva. Har någon allvarligt hävdat att religion gör att människor blir totalt fridsamma och aldrig tar till våld???

Jag tror att i prinicip alla människor kan bli så provocerade eller känna sig så angripna att de tar till våld. Förmodligen är det skillnad mellan olika kulturer men angrepp på det som känns närmast och mest personligt brukar såra/uppröra människor mest. Vad är poängen då med att provocera? Att kolla om muslimer från Iran har en annan våldströskel än kristna från USA eller småbarnsmammor från Sverige? Ska vi ställa upp ett ANOVA-försök och testa olika provokationer och olika folkgrupper?

Däremot håller jag med dig om att debatten om vilka symboler som är tabu att kränka är intressant och nyttig för samhället. Så på det sättet har Vilks verk lett till något bra.
  • Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-16 21:40:49 följande:
    Ja, i den mån den utövas offentligt. Till saken hör att de flesta muslimer INTE hota Vilks med våld även om de ogillar det han gör. Men en grupp som uppmanar till våld eller understödjer våld ska man kunna bevaka och kontrollera. Polisen gör ju detsamma med motorcykelklubbar. De som sköter sig har inte några problem, de som är kriminella punktmarkeras och kontrolleras.
    Hmm..ja mulig vi er enig der..
  • Frk Svår
    Free Spirit skrev 2010-05-16 16:48:59 följande:
    Så det er INTE krenkende å gjøre som han gjorde mot muslimers tro? Det han gjorde var å gå for langt..og det VAR krenkende..uten tvil..etter mit syn. Jeg vil inte rettferdigjøre muslimers vold og hot..for det er INTE rett..men er man så dum at en går over grensen, da må en beregne en reaksjon på en eller annen måte. Og kanskje det også VAR meningen..ikke vet jeg hans motiver.
    Han har måhända kränkt vissa muslimer, men fortfarande inte begått ett brott enligt svensk lag. Enligt yttrandefriheten hade han rätt att göra det han gjorde och även om man kan diskutera nödvändigheten så har han all rätt. Skulle han känna sig begränsad pga muslimer (eller andra människor) som hotar så har muslimer mfl infört censur i Sverige. Det kan inte accepteras.
  • Free Spirit
    Frk Svår skrev 2010-05-17 08:56:51 följande:
    Han har måhända kränkt vissa muslimer, men fortfarande inte begått ett brott enligt svensk lag. Enligt yttrandefriheten hade han rätt att göra det han gjorde och även om man kan diskutera nödvändigheten så har han all rätt. Skulle han känna sig begränsad pga muslimer (eller andra människor) som hotar så har muslimer mfl infört censur i Sverige. Det kan inte accepteras.
    Jeg tror han ikke bare har krenket noen..men mange!!
    Problemet er da loven, for dette burde være en skam å skulle krenke noen med viten og vilje så som han har gjort..men egentlig er det han som burde skame seg for å oppføre seg så mot sine landsmenn.

Begrenset på grunn av muslimer?  Vel samvitigheten skulle være den som begrenset han..men den overkjører han galant. Det finst en grense for alt..mulig han ikke har forstått det..og bruke ytringsfriheten som unskyldning for å komme med skitt..er inte godt nok.

Men midt opp i alt ER det viktig å ta vare på ytringsfriheten..den er dyrebar, bare vi bruker den rett!
  • Toboas
    Free Spirit skrev 2010-05-17 12:31:05 följande:
     bare vi bruker den rett!
    Om man inte behöver yttrandefriheten som skydd för att säga obekväma saker så behöver man den inte alls. Han använder den alltså helt rätt!
  • Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-17 18:13:41 följande:
    Om man inte behöver yttrandefriheten som skydd för att säga obekväma saker så behöver man den inte alls. Han använder den alltså helt rätt!
    Ytringsfriheten har en GRENSE..en får inte si absolutt alt en vil..
  • Tottelina
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:03:53 följande:
    Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin. Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig. Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem.  Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga. Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.
    You have a point there.. {#lang_emotions_foot_in_mouth}
  • Tygtiiger
    Free Spirit skrev 2010-05-17 20:00:39 följande:
    Ytringsfriheten har en GRENSE..en får inte si absolutt alt en vil..
    Det är sant. Man får inte hetsa mot folkgrupp, uppmana till revolution eller förtala enskilda personer, inte heller yppa statshemligheter (rörande försvaret etc). Men man får säga nästan vad man vill. Jag är personligen djupt upprörd över att Åke Green fick säga att homosexuella är en cancersvulst på samhällskroppen utan att fällas för det i domstol, och tycker att rätten tolkade lagen fel - men hellre att de tolkar för generöst än att de fäller folk för tidigt.

Att tåla att andra säger otrevliga saker är en grundbult i ett demokratiskt liberalt samhälle - likväl som att tåla mothugg.

(Jag har tex Ebba Gröns låt "Häng Gud" på en cd här i bokhyllan, med en text som nog uppfattas som ytterst provocerande av de flesta kristna - de säger att gud är rasist och fascist och borde hängas högt - är det ett skäl till att beslagta skivan och fälla Thåström och co i domstol? Lite sent kanske, den är från tidigt 80-tal)
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Jag skäms