Tygtiiger skrev 2010-05-16 10:08:08 följande:
Nej, det är inte onödigt att provocera. I Vilks fall: många muslimer hävdar att islam är en kärleksfull, fridsam och tolerant religion. Så nå, låt oss göra ett experiment - vi provocerar dem som fan. Om de verkligen är fridsamma och toleranta så kommer de att protestera, men inte med våld. Istället får han stryk. Vad säger det om toleransen och fridsamheten hos de som praktiserar islam?I mina ögon säger det följande: den absoluta majoriteten av muslimer i sverige är fridsamma och toleranta i ungefär samma utsträckning som svenskar i övrigt är oavsett religion. Det finns dock en högljudd minoritet som använder religionen för att motivera våld, hot och hat. På så vis lyckas faktiskt Vilks påvisa det hyckleri som många religiösa ägnar sig åt när de säger att religion i sig gör folk fridsamma, kärleksfulla och toleranta. Själv tycker jag att Vilks är tämligen ointressant (utom just Nimis då) men debatten i sig är fruktansvärt intressant och viktig - ska religiösa symboler vara MER skyddsvärda än verkliga, levande, kännande människor? Det är en agenda som många religiösa driver och det är i mina ögon bull-shit.
Jag tycker att religion inte ska ha någon särställning och Vilks hade rätt att göra det han gjorde. Men å andra sidan tycker jag att det är onödigt att provocera folk bara för att visa att religiösa människor kan bli aggressiva. Har någon allvarligt hävdat att religion gör att människor blir totalt fridsamma och aldrig tar till våld???
Jag tror att i prinicip alla människor kan bli så provocerade eller känna sig så angripna att de tar till våld. Förmodligen är det skillnad mellan olika kulturer men angrepp på det som känns närmast och mest personligt brukar såra/uppröra människor mest. Vad är poängen då med att provocera? Att kolla om muslimer från Iran har en annan våldströskel än kristna från USA eller småbarnsmammor från Sverige? Ska vi ställa upp ett ANOVA-försök och testa olika provokationer och olika folkgrupper?
Däremot håller jag med dig om att debatten om vilka symboler som är tabu att kränka är intressant och nyttig för samhället. Så på det sättet har Vilks verk lett till något bra.