• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • Free Spirit
    Rochefort 10 skrev 2010-05-13 21:24:50 följande:
    Varför ska just religion vara undantaget föremål för kritik, när det går alldeles utmärkt att kritisera hela gruppen för till exempel deras politiska åsikter?
    Svaret er enkelt..religion er noe meget personlig.og det er inte bare åsikter, men en tro.. Som kristen er min tro, min identitet..og dermed også meget personlig..men når det kommer til diveres åsikter så går det inte på dypet. Om du forstår hur jeg mener.
  • Gung Ho
    Free Spirit skrev 2010-05-13 23:47:45 följande:
    Svaret er enkelt..religion er noe meget personlig.og det er inte bare åsikter, men en tro.. Som kristen er min tro, min identitet..og dermed også meget personlig..men når det kommer til diveres åsikter så går det inte på dypet. Om du forstår hur jeg mener.
    Så din världsåskådning är värd lite mer än de som inte tror på en religion?
  • 3xmamma
    Frk Svår skrev 2010-05-13 21:30:59 följande:
    Jag känner istället tvärtom. Jag är stolt över att vara svensk och leva i ett land där man faktiskt har rätt att uttrycka sina åsikter och konst är något som kan och får väcka debatt och diskussion.
    Exakt! Man behöver inte tycka att Vilks bilder är en höjdare för att vara glad att man bor i ett land där det är TILLÅTET att publicera dessa...
  • Gung Ho
    3xmamma skrev 2010-05-14 00:11:02 följande:
    Exakt! Man behöver inte tycka att Vilks bilder är en höjdare för att vara glad att man bor i ett land där det är TILLÅTET att publicera dessa...
    Det ironiska är att iaf en viss andel av de galningar som 'protesterar' (läs mordhotar och attackerar) torde vara här för att de (eller deras familj) flytt från diktaturer där de varit förföljda ev pga politiska samt religiösa skäl. Man skulle ju kunna tycka att dessa borde uppskatta den yttrandefrihet och andra demokratiska rättigheter vi har i detta land. Fast man sitter tydligen här på en fet dubbelmoral.
  • datub
    Add3 skrev 2010-05-14 00:15:25 följande:
    Det ironiska är att iaf en viss andel av de galningar som 'protesterar' (läs mordhotar och attackerar) torde vara här för att de (eller deras familj) flytt från diktaturer där de varit förföljda ev pga politiska samt religiösa skäl. Man skulle ju kunna tycka att dessa borde uppskatta den yttrandefrihet och andra demokratiska rättigheter vi har i detta land. Fast man sitter tydligen här på en fet dubbelmoral.
    Amen,...........
  • Toboas
    Add3 skrev 2010-05-14 00:15:25 följande:
    Fast för många så är väl yttrandefriheten bara viktigt i den mån den tillåter dem själva att uttrycka sig - efter det så är det smidigare att andra får hålla tyst. :)
  • Mandel

Jag tycker att det är ganska intressant hur en hel hög med människor orkar lägga massor av tid och pengar på att försöka röja denne man ur världen. Allt för några teckningars skull. Patetiskt.
    Tänk om de använt all denna energi och pengar på att marknadsföra islam som en bra religion så att västvärlden blir positiv till den istället.

Personligen så skakar jag bara mer och mer på huvudet åt muslimer, tyvärr, pga sådana här saker.
    Självklart tycker inte alla muslimer så här, men detta är sådant som spär på föraktet, fördomarna och hatet.
    Som med allt i samhället så är det några få rötägg som förstör för den stora massan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mr Klister

Vi som bor och växt upp i det sekulära Sverige kommer nog alltid att ha svårt att förstå oss på hur religösa influenser verkar i stora delar av världen. Rent intellektuellt kan vi säkerligen föreställa oss det till viss del men det där med att religion, ideologi och politik är så odelbart som i stora delar av världen har vi svårt att ta till oss.

Den gode Lasse ville inget annat än att provocera och det lyckades han med tillslut. Det tog ju faktiskt ett tag innan det tog skruv och det finns nog en hel del mörka krafter bakom det faktum att det tog skruv överhuvudtatget.

Poängen är att yttrandefriheten är oerhört central för oss och det är ju fantastiskt. Likväl måste vi alltid fråga oss vad syftet är med att nyttja denna fabulösa rätt. Att bara provocera är från ett konstnärligt perspektiv en självklarhet medan det från ett massmedialt perspektiv är långt mera dubiöst.

Det finns en hel rad starka krafter som strävar efter att bibehålla tvedräkten mellan den västliga världen och vilken fiende det än må vara eftersom rädlsa är en bra känsla från ett marknadsperspektiv. Det finns alltså starka krafter som verkar för att föda och göda fiendskapen mellan väst och islam. Egentligen är ingen vinnare i den ekvationen förutom den som vill göra sig en snabb hacka. globalt sett vore det långt mycket bättre om vi verkade för mera interaktion och mera utbyte, inte minst kulturellt för att berika mänskligheten men också minska konflikterna eftersom dessa många gånger är direkt skadliga för ekonomin på lång sikt.

Konflikten är bara en i en lång rad syftande till att upprätthålla samhällets fiende, om den sen är islam, ryssen, japanen, miljön (oops gick inte så bra, svårt att kriga mot den), utomjordningar eller vad som helst är mindre intressant. För att kunna tjäna mycket pengar snabbt är det nämligen mycket bra att ha en gemensam fiende och en hotfull, farlig omvärld.

Kanske hör detta inlägg mera hemma på nån konspirationsteoritråd men jag kunde inte låta bli att försöka föra in ett lite annat perspektiv på den dåliga konstens effekter. 

The quest for nonsense never ends!
  • Free Spirit
    Add3 skrev 2010-05-14 00:03:28 följande:
    Så din världsåskådning är värd lite mer än de som inte tror på en religion?
    Forlåt, men hva mener du nu?
  • Alessia

"Den gode Lasse ville inget annat än att provocera och det lyckades han med tillslut. Det tog ju faktiskt ett tag innan det tog skruv och det finns nog en hel del mörka krafter bakom det faktum att det tog skruv överhuvudtatget." (Mr Klister) Det går en spikrak linje från den danske litteraturkritikern Georg Brandes (en av realismens frontfigurer i Norden under sent 1800-tal) till Vilks: "Problem skall sättas under debatt."

Svar på tråden Jag skäms