• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • jaghopparhögt
    Free Spirit skrev 2010-05-13 13:50:43 följande:
    Trenger ingen forklaring på "Ecce Homo"bildene..jeg har sett nok av dem. Men jeg forstår ditt poeng..men mener endå at det ER blasfemisk. Å få frem at Jesus bryr seg om dei mest utsatte er jeg helt med på, men det kan fremstilles på en mer verdig måte om jeg kan si det så. Hva har et naken bilde av Jesus i den samenheng å gjøre tex? Og hva har nakenhet av en sådan person i kyrkan å gjøre? Eller nakenhet alls?
    Nakenhet är naturligt, fattar inte riktigt hur det skulle vara blasfemi.
  • Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-13 13:54:01 följande:
    Nakenhet är naturligt, fattar inte riktigt hur det skulle vara blasfemi.
    Haha..om nakenhet er naturlig, hvorfor er det da så viktig å dekke seg med klær?
    Og kom ikke å si at det bare er for å inte fryse..
  • Tygtiiger
    Free Spirit skrev 2010-05-13 13:50:43 följande:
    Trenger ingen forklaring på "Ecce Homo"bildene..jeg har sett nok av dem.Men jeg forstår ditt poeng..men mener endå at det ER blasfemisk.Å få frem at Jesus bryr seg om dei mest utsatte er jeg helt med på, men det kan fremstilles på en mer verdig måte om jeg kan si det så. Hva har et naken bilde av Jesus i den samenheng å gjøre tex? Og hva har nakenhet av en sådan person i kyrkan å gjøre? Eller nakenhet alls?
    Och du är i din fulla rätt att tycka att den är blasfemisk (att den är hädisk, för att använda svenska). Precis som jag är i min fulla rätt att tycka att det är synnerligen tänkvärd konst.

Min poäng, som du återigen vägrar befatta dig med, är att om vi ska begränsa yttrandefriheten måste vi välja om det är din eller min tolkning som ska gälla! Eftersom vi HAR yttrandefrihet kan man säga väldigt mycket och man kan också säga emot! Du kan driva en kampanj mot att man visar jesus naken eller associerar honom med transsexuella, och jag kan kampanja emot dig. Men du får inte hota eller skada konstnären, lika lite som jag får hota eller skada mina meningsmotståndare. Priset för yttrandefrihet är att man får höra mycket som man avskyr!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Free Spirit
    Tygtiiger skrev 2010-05-13 13:57:35 följande:
    Och du är i din fulla rätt att tycka att den är blasfemisk (att den är hädisk, för att använda svenska). Precis som jag är i min fulla rätt att tycka att det är synnerligen tänkvärd konst. Min poäng, som du återigen vägrar befatta dig med, är att om vi ska begränsa yttrandefriheten måste vi välja om det är din eller min tolkning som ska gälla! Eftersom vi HAR yttrandefrihet kan man säga väldigt mycket och man kan också säga emot! Du kan driva en kampanj mot att man visar jesus naken eller associerar honom med transsexuella, och jag kan kampanja emot dig. Men du får inte hota eller skada konstnären, lika lite som jag får hota eller skada mina meningsmotståndare. Priset för yttrandefrihet är att man får höra mycket som man avskyr!
    Men med ytringsfrihet må det også være respekt..
    En kan mene mangt og meget og en skal ha rett til å ytre seg, men samtidig så må respekten gå hand i hand med ytringsfriheten..

Jeg kan fult og helt være enig med deg at en inte skal skade konstnaren..bare for at en tex tycker det er blasfemisk, selv om det er blasfemi tex så rettferdigjør det inte vold.
  • jaghopparhögt
    Free Spirit skrev 2010-05-13 13:57:14 följande:
    Haha..om nakenhet er naturlig, hvorfor er det da så viktig å dekke seg med klær? Og kom ikke å si at det bare er for å inte fryse..
    För att människan har i sin förvirring tagit avstånd det som är naturligt.
    Men jag bryr mig inte alls vad du tycker om Ecce Homo, baar du accepterar att andra inte tycker samma sak. Och det handlar inte om respekt för religiösa symboler hur mycket du vill det. Saker som inte lever kan varken respekteras eller ickerespekteras, om det handlar om dig personligen så får du först förtjäna respekten.
  • Free Spirit
    jaghopparhögt skrev 2010-05-13 14:06:50 följande:
    För att människan har i sin förvirring tagit avstånd det som är naturligt. Men jag bryr mig inte alls vad du tycker om Ecce Homo, baar du accepterar att andra inte tycker samma sak. Och det handlar inte om respekt för religiösa symboler hur mycket du vill det. Saker som inte lever kan varken respekteras eller ickerespekteras, om det handlar om dig personligen så får du först förtjäna respekten.
    ..når skjedde det liksom for 1000 år siden?
    Saker? Det handler om personer eller hur..levende eller døde har etter mitt syn krav på respekt og inte bli nedverdiget i såkalt kunst.

Om du inte reskpterer en person så anser jeg det er ditt porblem..og det gir deg inte retten til å være nedverdiegen mot personen ellers personens tro eller åsikter, men du har all rett til å inte like den personen.
  • Toboas
    Free Spirit skrev 2010-05-13 13:57:14 följande:
    Haha..om nakenhet er naturlig, hvorfor er det da så viktig å dekke seg med klær? Og kom ikke å si at det bare er for å inte fryse..
    Gick Adam och Eva omkring i lustgården med kläder eller nakna? Säger inte det dig något om guds inställning till nakenhet?
  • jaghopparhögt
    Free Spirit skrev 2010-05-13 14:17:04 följande:
    ..når skjedde det liksom for 1000 år siden? Saker? Det handler om personer eller hur..levende eller døde har etter mitt syn krav på respekt og inte bli nedverdiget i såkalt kunst. Om du inte reskpterer en person så anser jeg det er ditt porblem..og det gir deg inte retten til å være nedverdiegen mot personen ellers personens tro eller åsikter, men du har all rett til å inte like den personen.
    Jo det har jag, jag har all rätt nedvärdera personens tro och åsikter eftersom jag anser att det är dåliga åsikter, samma sak att jag nedvärderar nazisters åsikter och anser att deras åsikter är fel så gör jag samma sak med muslimer och kristna t ex.
  • Toboas
    Free Spirit skrev 2010-05-13 14:04:53 följande:
    Men med ytringsfrihet må det også være respekt.. En kan mene mangt og meget og en skal ha rett til å ytre seg, men samtidig så må respekten gå hand i hand med ytringsfriheten.. Jeg kan fult og helt være enig med deg at en inte skal skade konstnaren..bare for at en tex tycker det er blasfemisk, selv om det er blasfemi tex så rettferdigjør det inte vold.
    Först vill jag säga att jag tycker att det är bra att du är tydlig med att det inte rättfärdigar våld även om man inte uppskattar konstverket. Då är vi ju alla på rätt sida i den diskussion.

Men när man säger att yttrandefrihet också kräver respekt för andra så tänker man kanske inte på hur lättstötta (för att inte säga lättkränkta) människor är.

Om jag vore jude så skulle jag ju kräva att kristna inte talar om Jesus som guds son eftersom det skulle vara att kränka min tro att messias inte kommit ännu. Som kristen kan jag säga åt muslimerna att de inte får hävda att Jesus INTE var guds son eller att han INTE dog på korset - båda de påståendena kränker ju min trosuppfattning i grunden. I båda fallen skulle man kunna kräva att de andra inte talar om sin religion eftersom det kränker min uppfattning. Som ateist så skulle jag kunna hävda att alla religiösa borde förläggas med yttrandeförbud rörande de delar av deras läror som inte kan bevisas vetenskapligt. Och så vidare...
  • Free Spirit
    Toboas skrev 2010-05-13 14:17:52 följande:
    Gick Adam och Eva omkring i lustgården med kläder eller nakna? Säger inte det dig något om guds inställning till nakenhet?
    Ventet på den..

Men du glemte noe viktig..Da dei valgt å lytte til satan måte også Gud slakte et dyr
    (for første gang måte blod bli utgytes for menneskes synd).
    For å gi dem klær som dekket deres NAKENHET!!
Svar på tråden Jag skäms