• Parenthood

Jag skäms

Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin.

Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig.

Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem. 

Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga.

Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.

• Svar på tråden Jag skäms
  • sverker11
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:21:17 följande:
    Hets mot folkgrupp är olagligt.
    Fast nu handlar det inte om en folkgrupp utan om en religion.
  • Tygtiiger

En profet, gud eller annan ikon är ingen person och kan inte förolämpas. Jag finner mycket av den konst som görs om religion astråkig, ibland meningslös, vissa konstverk som provocerat troende (tex piss christ, EcceHomo) tycker jag är fantastisk.

Vi har yttrandefrihet och den innebär att man kan snacka hur mycket skit som helst om profeten Muhammed, buddha eller Jesus utan att någon har rätt att varken lagföra en eller ge sig på en fysiskt. Verkliga individer får man däremot inte göra detsamma mot, det är förtal.

Och yttrandefrihet är något väldigt, väldigt viktigt, det ska man akta sig för att inskränka, vi har en rätt schysst lagstiftning i sverige ändå.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Rataxes
    Tygtiiger skrev 2010-05-12 18:18:16 följande:
    En profet, gud eller annan ikon är ingen person och kan inte förolämpas. Jag finner mycket av den konst som görs om religion astråkig, ibland meningslös, vissa konstverk som provocerat troende (tex piss christ, EcceHomo) tycker jag är fantastisk. Vi har yttrandefrihet och den innebär att man kan snacka hur mycket skit som helst om profeten Muhammed, buddha eller Jesus utan att någon har rätt att varken lagföra en eller ge sig på en fysiskt. Verkliga individer får man däremot inte göra detsamma mot, det är förtal.Och yttrandefrihet är något väldigt, väldigt viktigt, det ska man akta sig för att inskränka, vi har en rätt schysst lagstiftning i sverige ändå.
    Word
    I suffer, therefore I am...
  • Rochefort 10

Jag håller med om allt TygTiger säger. Vidare så tänker jag även att all typ av konst är synnerligen bra medel för att påvisa orättvisor och skapa debatt. Det har skapats flera musikgenrar för just det syftet.

Om man inte får kritisera eller håna profeter, gudar eller ikoner borde det inte heller vara tillåtet att göra så mot verkliga personer, och vips så har vi förlorat ironi och satir.

Skulle vi göra undantag för religiösa fenomen och figurer låter skulle vi också låta religionen betämma regler för konstens existens. Och skulle inte det medföra att det blir svårare att föra diskussioner om religion i allmänhet? En fundering bara...

• Selfish Geene
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:17:31 följande:
    Och de lagar och regler som begränsar yttrandefriheten är också bra, synd bara att de inte genomdrivs. Respekt är också en ganska bra grej, börjar bli dags att lagstifta om det med.
    Jag har märkt att det är nästintill uteslutande de som inte förtjänar respekt som vill tvinga andra människor att respektera dom...
  • Tygtiiger

rataxes - hade du inte piss christ som avatar ett tag? Den är fantastisk!

Helt ot.

Krupke, we've got problems of our own!
  • jaghopparhögt

Jag är snarare mer orolig över att folk blev så upprörda av att se lite kärlek mellan två vuxna män att de började slåss.
    Jag menar kärlek är något fint, de tycker säkert deras profet också för jag har hört flera gånger att Islam är fredens och kärlekens religion.

• datub
    parvati skrev 2010-05-11 23:09:05 följande:
    Yttrandefrihet är bra även om det sägs en massa idiotiska saker.
    Det är bara tumma ord, som du använder.
    Tror du verkligen finns Yttrandefrihet här i Sverige??

Kan du benämna en tidning/tidskrift, som skriver fritt som händer allt som händer i dagens samhälle ??

Tyvärr de flesta i mass media,följer en politisk riktning,där de inte ens tolererar någon annan åsikt.

Visst det finns yttrande frihet,
    Men det beror också på vilket land du vill jämför det med.

Generellt ,ska jag säga dig, att det finns inga länder som har s.k. yttrande frihet,eftersom människor är olika och alla har sitt eget åsikt.
    Så i princip går inte att alla bli nöjda, verkan med ena eller den andra.
  • parvati
    datub skrev 2010-05-12 23:40:07 följande:
    Det är bara tumma ord, som du använder. Tror du verkligen finns Yttrandefrihet här i Sverige?? Kan du benämna en tidning/tidskrift, som skriver fritt som händer allt som händer i dagens samhälle ?? Tyvärr de flesta i mass media,följer en politisk riktning,där de inte ens tolererar någon annan åsikt. Visst det finns yttrande frihet, Men det beror också på vilket land du vill jämför det med. Generellt ,ska jag säga dig, att det finns inga länder som har s.k. yttrande frihet,eftersom människor är olika och alla har sitt eget åsikt. Så i princip går inte att alla bli nöjda, verkan med ena eller den andra.
    Starta en egen tidning då eller ännu bättre  starta en egen hemsida då det är billigare och enklare. Eller starta en förening. Ja i en demokrati får man ha olika åsikter med vissa, få undantag får man yttra dem öppet också.
  • kanelbulle01
    Parenthood skrev 2010-05-11 23:03:53 följande:
    Återigen har en svensk så kallad konstnär skändat en världsreligions största helgon. Men själv är han upprörd över att andra kallar honom gris och svin. Tydligen är det ok att skända helgon med porrbilder och andra obsceniteter och ingen ska bli upprörd eller provocerad av det, men att kalla en konstnär som gör så för svin, det går inte för sig. Personligen anser jag att man är tämligen timid om man nöjer sig med att kalla denne provokatör för dylika tillmälen. Någon konstnär är han då definitivt inte. En konstnär skapar egna kreationer och behöver inte stjäla andras helgon för att skända dem.  Om hispan vägrar ta emot en så störd person borde kåken duga. Dagar som denna skäms jag över att vara svensk.
    Får mig att tänka på det som nämns i slutet av detta inlägg www.familjeliv.se/Forum-5-66/m52406854.html om karriär.
Svar på tråden Jag skäms