• Maxipaxi

Splittrat Sverige

När jag ser sånt här

så ser jag framför mig ett splittrat Sverige, där enskilda kommuner kommer att ha politisk representation blott från det ursprungsetniska området, med allt vad det innebär. Vilka etniska svenskar vill bo i ett område som det som visas i reportaget? Svar: Ingen. Alla flyttar därifrån och kristna irakier som bor runtom i Sverige, vill dit. På lång sikt kommer sannolikt dessa kommuner att kräva autonomi och kanske bildar egna statsbildningar, eller så blir de till utländska enklaver inom Sverige. Konsekvensen av det blir antingen att hela Sveriges politiska och kulturella karta måste ritas om, att vi helt enkelt måste släppa ifrån oss vissa regioner. Eller så får vi inbördeskrig.

Vad tycker vi om detta?

• Svar på tråden Splittrat Sverige
  • Volatile

HAHA! Vilken märklig konspirationsteori. Vakna upp, det här 2010, en globaliserad värld för att undkomma olikheter, olika kulturer, olika erfarenheter av måste du nog skaffa dig en övergiven ö, leva ensam på och aldrig i ditt liv träffa en annan människa.

Vilken Sverige vill du ha en som utesluter sig sig själv från gemenskap? Detta maxipaxi leder till krig.

• Volatile
    Eshka skrev 2010-05-24 22:12:45 följande:
    Det kanske är en förenkling om man drar alla invandrartäta områden i hela Sverige över en och samma kam, men enligt det som framkom av youtube klippet ville de flesta bo där av fri vilja TROTS att det rådde bostadsbrist.
    Kanske de känner sig utanför? Jag menar är du villig av din egen fri vilja, välkomna dessa människor i ditt område eller skulle du flytta om de började flytta in? Jag tror att de flesta som bor där vet hur det är och då håller man sig dit man hör och inte söker sig dit man får veta att man ändå inte är välkommen till.

Jag bor i ett nästan helsvenskt område, inga problem för mig men bara för att det finns inte ett starkt intresse att bo här så där men hade det helt plötsligt varit att detta område skulle förvandlas till  50/50 då är jag helt positiv att kritiska röster skulle
    ha uppstått och svenskar skulle helst flytta ut.
  • Eshka
    Volatile skrev 2010-05-28 13:32:58 följande:
    Kanske de känner sig utanför? Jag menar är du villig av din egen fri vilja, välkomna dessa människor i ditt område eller skulle du flytta om de började flytta in? Jag tror att de flesta som bor där vet hur det är och då håller man sig dit man hör och inte söker sig dit man får veta att man ändå inte är välkommen till. Jag bor i ett nästan helsvenskt område, inga problem för mig men bara för att det finns inte ett starkt intresse att bo här så där men hade det helt plötsligt varit att detta område skulle förvandlas till  50/50 då är jag helt positiv att kritiska röster skulleha uppstått och svenskar skulle helst flytta ut.
    Klart de känner sig utanför, de kan ju för det första inte språket, och kulturen och t.o.m religionen i vissa fall är helt olik den de är vana vid.

Jag förstår inte varför jag alltid ska få den här frågan i den här sortens trådar. Självklart är de välkomna till "mitt" område, men nu råkar jag bo i hus på landet och har inte så mycket grannar runtomkring mig, så, så länge de inte tänkt bygga ett litet krypin i min trädgård så är det liksom inga problem. Jag kan tillägga att mina föräldrar bor i ett område där det är 90% "utlänningar" och 10% infödda svenskar. DET är illa. De har bott i samma radhuslägenhet sedan år 1988 och det var väldigt blandat redan då, dock var det faktiskt närmare 50-50 då och nu är det långtifrån den "idyllen"... Så länge det funkar med integrationen är det inga problem, det är när det blir såhär som i detta klipp som det börjar uppstå tydligare klyftor bland människor och det är sådant som skapar utanförskap. Det är jag fullt övertygad om. Eftersom mannen som blir intervjuad t.o.m håller med om att det inte är bra och att de lär sig knappt någon svenska, vilket jag tycker är ganska relevant att kunna om man ska bo och verka i detta landet.

Men du kan ju få ge ett svar på din egna fråga om du vill. Skulle du flytta om det kom in exempelvis 90% irakier till ditt nästan helsvenska område?
  • Maxipaxi
    Eshka skrev 2010-05-29 11:34:11 följande:
    Klart de känner sig utanför, de kan ju för det första inte språket, och kulturen och t.o.m religionen i vissa fall är helt olik den de är vana vid.

Jag förstår inte varför jag alltid ska få den här frågan i den här sortens trådar. Självklart är de välkomna till "mitt" område, men nu råkar jag bo i hus på landet och har inte så mycket grannar runtomkring mig, så, så länge de inte tänkt bygga ett litet krypin i min trädgård så är det liksom inga problem. Jag kan tillägga att mina föräldrar bor i ett område där det är 90% "utlänningar" och 10% infödda svenskar. DET är illa. De har bott i samma radhuslägenhet sedan år 1988 och det var väldigt blandat redan då, dock var det faktiskt närmare 50-50 då och nu är det långtifrån den "idyllen"... Så länge det funkar med integrationen är det inga problem, det är när det blir såhär som i detta klipp som det börjar uppstå tydligare klyftor bland människor och det är sådant som skapar utanförskap. Det är jag fullt övertygad om. Eftersom mannen som blir intervjuad t.o.m håller med om att det inte är bra och att de lär sig knappt någon svenska, vilket jag tycker är ganska relevant att kunna om man ska bo och verka i detta landet.

Men du kan ju få ge ett svar på din egna fråga om du vill. Skulle du flytta om det kom in exempelvis 90% irakier till ditt nästan helsvenska område?
    Men sån tur för dig då, som bor på landet Får du aldrig lust att flytta in till ngt litet getto utanför nån större stad då? Va? Bara för att få uppleva mångkulturen lite menar jag. Om du nu hävdar den, varför söker du inte upp den då?
  • Eshka
    Maxipaxi skrev 2010-06-01 18:42:45 följande:
    Men sån tur för dig då, som bor på landet Får du aldrig lust att flytta in till ngt litet getto utanför nån större stad då? Va? Bara för att få uppleva mångkulturen lite menar jag. Om du nu hävdar den, varför söker du inte upp den då?
    Jag har fått min beskärda del av mångkulturen, så jag trivs bra på landet, tackar som frågar!
  • Maxipaxi
    Eshka skrev 2010-06-02 12:20:24 följande:
    Jag har fått min beskärda del av mångkulturen, så jag trivs bra på landet, tackar som frågar!
    Precis, det blir ju så, att svenskarna flyr från de områdena om de bara kan/har möjlighet.
  • Eshka
    Maxipaxi skrev 2010-06-02 16:32:16 följande:
    Precis, det blir ju så, att svenskarna flyr från de områdena om de bara kan/har möjlighet.
    Kanske är det så, kanske inte. Mina föräldrar bor kvar på samma ställe sedan 88 som jag skrev tidigare, och de har möjlighet att flytta men har inte gjort det än.

Jag bodde bra och trivdes i vår lilla tvåa innan vi flyttade till huset, trots att det räknades som "slumområdet" i den stan. Men jag flyttade för VÅR skull, inte för att det var ett slumområde. Jag kan förstå de som flyttar om det kommer en massinvandring av folk som bara håller sig till sina egna, då blir de infödda utanför istället och det tycker jag är förkastligt. Håller du med?
  • Maxipaxi
    Eshka skrev 2010-06-02 16:39:55 följande:
    Kanske är det så, kanske inte. Mina föräldrar bor kvar på samma ställe sedan 88 som jag skrev tidigare, och de har möjlighet att flytta men har inte gjort det än.

Jag bodde bra och trivdes i vår lilla tvåa innan vi flyttade till huset, trots att det räknades som "slumområdet" i den stan. Men jag flyttade för VÅR skull, inte för att det var ett slumområde. Jag kan förstå de som flyttar om det kommer en massinvandring av folk som bara håller sig till sina egna, då blir de infödda utanför istället och det tycker jag är förkastligt. Håller du med?
    Självklart. Ingen vill känna sig som främling i sitt eget kvarter, i sitt samhälle, i sitt land.
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-06-02 16:32:16 följande:
    Stockholms bostadsförmedling har en väntid på 6-8år när det gäller Kista ( ca 60% utlänningar ). * En liten notering *
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Maxipaxi
    Roze skrev 2010-06-02 20:33:54 följande:
    Stockholms bostadsförmedling har en väntid på 6-8år när det gäller Kista ( ca 60% utlänningar ). * En liten notering *
    Vilken etnicitet har de som står i denna kö då? Och var är din källhänvisning? Och för det tredje, vad skulle det visa att om det vore så att det funnes en ort som var populär bland såväl svenskar som invandrare, om merparten inte är det?

Var journalisterna bor kan du läsa om här: www.mediestudier.se/bdh_filearea/studier/Har_bor_journalisterna.pdf

De skriver om den fantastiska mångkulturen men knappt en enda bor i de områden där mångkulturen är påtaglig. Som sagt, hyckleri.
Svar på tråden Splittrat Sverige