Volatile skrev 2010-05-28 13:32:58 följande:
Kanske de känner sig utanför? Jag menar är du villig av din egen fri vilja, välkomna dessa människor i ditt område eller skulle du flytta om de började flytta in? Jag tror att de flesta som bor där vet hur det är och då håller man sig dit man hör och inte söker sig dit man får veta att man ändå inte är välkommen till. Jag bor i ett nästan helsvenskt område, inga problem för mig men bara för att det finns inte ett starkt intresse att bo här så där men hade det helt plötsligt varit att detta område skulle förvandlas till 50/50 då är jag helt positiv att kritiska röster skulleha uppstått och svenskar skulle helst flytta ut.
Klart de känner sig utanför, de kan ju för det första inte språket, och kulturen och t.o.m religionen i vissa fall är helt olik den de är vana vid.
Jag förstår inte varför jag alltid ska få den här frågan i den här sortens trådar. Självklart är de välkomna till "mitt" område, men nu råkar jag bo i hus på landet och har inte så mycket grannar runtomkring mig, så, så länge de inte tänkt bygga ett litet krypin i min trädgård så är det liksom inga problem. Jag kan tillägga att mina föräldrar bor i ett område där det är 90% "utlänningar" och 10% infödda svenskar. DET är illa. De har bott i samma radhuslägenhet sedan år 1988 och det var väldigt blandat redan då, dock var det faktiskt närmare 50-50 då och nu är det långtifrån den "
idyllen"... Så länge det funkar med integrationen är det inga problem, det är när det blir såhär som i detta klipp som det börjar uppstå tydligare klyftor bland människor och det är sådant som skapar utanförskap. Det är jag fullt övertygad om. Eftersom mannen som blir intervjuad t.o.m håller med om att det inte är bra och att de lär sig knappt någon svenska, vilket jag tycker är ganska relevant att kunna om man ska bo och verka i detta landet.
Men du kan ju få ge ett svar på din egna fråga om du vill. Skulle du flytta om det kom in exempelvis 90% irakier till ditt nästan helsvenska område?