• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • Smörblomm
    stariz skrev 2010-06-01 17:06:29 följande:
    Det kan jag inte svara på för det har jag inga kunskaper om. Men som frågan var ställd så skulle jag avstå med förbehållet att jag är rädd för att utsätta mig för ohälsa. Eftersom jag inte har någon utbildning i HLR så skulle jag inte inte kunna ge personen det i vilket fall som helst.
    jag frågar igen: på bilket sätt skulle du utsätta dig för ohälsa/reskera din egen häsla?
  • Pillis1975

Förmodligen hade jag gjort det. Människa som människa. Hade säkert gjort det på djur med om jag kunnat. Att nån har nån blodsmitta är inte det första jag tänker på när jag ser blod, men så jobbar jag med männsikor dessutom, man tänker nog inte så då...kanske.

• Esmiso
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 22:55:42 följande:
    Är man utbildad på att rädda liv är man också utbildad i att inte utsätta sig själv för mer risker än absolut nödvändigt. Egen säkerhet är alltid nummer ett!
    det finns som sagt bara en YTTERST liten risk. Finns inga dokumenterade fall av smitta vid HLR
  • stariz
    TMSälj skrev 2010-06-01 17:12:44 följande:
    jag frågar igen: på bilket sätt skulle du utsätta dig för ohälsa/reskera din egen häsla?
    Återigen så har jag inga kunskaper i ämnet därför skulle jag inte vilja göra HLR. Men eftersom du verkar besitta kunskaper om det kan du väll berätta för mig på vilket sätt det är ofarligt? Att det inte är ofarligt osv. Då kan jag kanske ändra inställning och utföra en sådan. Det är väll därför man diskuterar? För att lära sig nya saker, få nya perspektiv och nya tankar. Tråkigt att bara få samma fråga två gånger när inte kan svara på den.
  • lokisse

jag skulle inte utsätta mig själv för fara men jag skulle gjöra allt i min makt för att han skulle fa kompetent hjälp. jag ringer 112 och berättar allt jag vet och kollar om jag kan fa liv i perssonen lägger i framstupa sidoläge och liknade.

Difficile est saturam non scribere
  • Slagsmålsklubben
    stariz skrev 2010-06-01 16:55:35 följande:
    Hade jag tyvärr aldrig gjort. varför skulle jag riskera min hälsa när någon själv har valt att utsätta sig för något sådant? Självklart hade jag ringt ambulansen och följt alla deras instruktioner. Såvida de inte vill att jag gör detta.
    Du riskerar inte din hälsa, den risken är mycket, mycket låg.
    Missbruk är en sjukdom i sig och alla förtjänar lika vård, oavsett sjukdomar eller skador.
    Tänk dig om det hade vart din son, hade du inte velat att någon skulle hjälpa honom då?
    Linnea, Jonathan & Vincent - Jag älskar er!
  • TMSälj
    lokisse skrev 2010-06-01 17:31:04 följande:
    jag skulle inte utsätta mig själv för fara men jag skulle gjöra allt i min makt för att han skulle fa kompetent hjälp. jag ringer 112 och berättar allt jag vet och kollar om jag kan fa liv i perssonen lägger i framstupa sidoläge och liknade.
    fast på vilket sätt försätter du dig själv i fara?
  • lokisse
    TMSälj skrev 2010-06-01 17:34:24 följande:
    fast på vilket sätt försätter du dig själv i fara?
    med tanke pa att jag inte vet hur det ser ut med sjukdommar hepatit och liknade eller fler kanyler i kläderna skulle jag inte ge mig pa att ge mun mot mun eller liknade och ta i honom med försiktigthet.
    Difficile est saturam non scribere
  • Smörblomm
    lokisse skrev 2010-06-01 17:37:54 följande:
    med tanke pa att jag inte vet hur det ser ut med sjukdommar hepatit och liknade eller fler kanyler i kläderna skulle jag inte ge mig pa att ge mun mot mun eller liknade och ta i honom med försiktigthet.
    finns skydd man kan köpa på apoteket och ha med sig överallt.
  • Smörblomm

jag är samma som TMsälj, fick bara inte heta det av någon anledning

Svar på tråden Hjälper du pojken?