• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • vackrastarflow

Inte HLR, det hade jag inte gjort på någon alls som blött ur munnen. Men jag hade ringt 112 och följt deras instruktioner tills ambulans kommit.

• idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 09:07:00 följande:
    Troligen skulle han väl bli skitförbannad...han hade ju tänkt att dö...osså kommer det en fisförnäm kärring och börjar kleta på honom.
    Ja, och riskerar att ge honom blodsmitta på köpet.
    Vilar vid denna källa...
  • Chatlak

Om han hostat blod kan man ju misstänka att nåt är fel på lungorna och skulle därpå inte blåsa luft i dem utan läkarlegitimation. Skulle däremot ge kompressioner efter att ha kontaktat 112

• Hejpådig

jag har munskydd för hlr i min väska men svarade ändå nej...men vet inte..tveksam.

• Probably the best    in the

fast andas han inte dör han ju då...

idiblon yes skrev 2010-06-01 14:22:45 följande:
    Ja, och riskerar att ge honom blodsmitta på köpet.
    Fast så långt tänker inte han...han har ju redan delat kanylerna med andra...
    Chatlak skrev 2010-06-01 14:25:10 följande:
    Om han hostat blod kan man ju misstänka att nåt är fel på lungorna och skulle därpå inte blåsa luft i dem utan läkarlegitimation. Skulle däremot ge kompressioner efter att ha kontaktat 112
    Hur tänker du då? Blir det mindre fel på dom om man är läkare? Vad men kan man göra fel om man blåser ner luft i dom? Överlever han lättare om man låter bli? Bara nyfiken på varför du skrev så!
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 15:23:34 följande:
    fast andas han inte dör han ju då...Fast så långt tänker inte han...han har ju redan delat kanylerna med andra...
    Fast det måste han ju inte ha gjort. Alla som injecerar skiter inte i smittorisken.

Däremot har jag delat kanyler med många, så jag skulle mycket väl kunna smitta honom.
    Vilar vid denna källa...
    idiblon yes skrev 2010-06-01 15:26:13 följande:
    Fast det måste han ju inte ha gjort. Alla som injecerar skiter inte i smittorisken.

Däremot har jag delat kanyler med många, så jag skulle mycket väl kunna smitta honom.
    Han måste inte...men suget var starkt den här gången och då gick allt fel! Nu är det ju dessutom han som blöder...och du lär ju hamna i finkan om du medvetet smittar nån annan, eller?
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 15:38:51 följande:
    Han måste inte...men suget var starkt den här gången och då gick allt fel! Nu är det ju dessutom han som blöder...och du lär ju hamna i finkan om du medvetet smittar nån annan, eller?
    Står det i ts att han har delat kanylerna med andra vid just detta tillfälle?

Ja, jag kanske hamnar i finkan. Medvetet skulle det dock inte ha varit, det skulle ju komma spontant antar jag. Inte tusan vet jag. Men om jag räddar hans liv så spelar det väl ingen roll.

Det jag dock ville ha fram är att vem som helst kan bära på blodsmitta.
    Vilar vid denna källa...
    idiblon yes skrev 2010-06-01 15:42:49 följande:
    Står det i ts att han har delat kanylerna med andra vid just detta tillfälle?

Ja, jag kanske hamnar i finkan. Medvetet skulle det dock inte ha varit, det skulle ju komma spontant antar jag. Inte tusan vet jag. Men om jag räddar hans liv så spelar det väl ingen roll.

Det jag dock ville ha fram är att vem som helst kan bära på blodsmitta.
    Jag är fullt medveten om att precis vem som helst kan bära på blodsmitta! Något annat har jag aldrig påstått!
Svar på tråden Hjälper du pojken?