• Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Hej!

Väntar du första barnet och är bosatt i Göteborg precis som jag? Kanske vill följas åt, ta en fika eller en promenad?

Jag har bf 30 december så det blir nog en liten januaribebis här :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 11:03
    Nu har vi blivit ett gott gäng blivande mammor här i tråden, alla underbart härliga sådana.
    Här vill vi stötta varandra, längta tillsammans och umgås på ett trevligt sätt.

Välkommen!

OBS! Fick du ingen respons på ditt inlägg? Vi är många som skriver här och ibland missar man tyvärr lätt att svara på inlägg. Skriv en gång till eller buffa lite extra så fångar vi upp dig!

• Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?
  • Bjornis
    Jätten gluff gluff skrev 2010-08-22 18:42:45 följande:
    Japp, nu ska vi hålla oss hemma! Tre resor på ett år får allt räcka!
    OK... får be sambon trycka huvudet mot magen då alltså! Ha ha,... ska nog vänta en stund, åt just middag.

Det bidde en grå cendré bil. Den är typ lite champagnefärgad kan man väl säga...
    Champagne *säger det precis som Karl-Jan* Fancy. Lät bättre än cendré!
  • Kiaa

Igår var vi ute i barnvagnsdjugeln för första gången. Förvirrande! Även om vi fick bra hjälp av dom som jobbar där.
    Blev i allafall lite klokare på vilka kriterier vår barnvagn ska uppfylla:

Den måste ha svängbara däck även fram
    Däcken ska vara relativt stora
    Den ska gå att använda både i stan och på grus utan att vara allt för ostabil eller skumpig
    Den måste ha mjuklift som är lätt all lyfta ur
    Den måste vara tillräckligt hög så mannen (1,97) inte får ryggskott
    Den måste ha vändbar sittdel

Ja, det är väl så önskelistan ser ut. Problemet är att alla vagnar vi tittade på föll på åtminstonde en av punkterna. Och om vi ska hinna få hem den innan det är dags börjar det bli bråttom att beställa (vissa hade 12 veckors väntatid).
    Ni som letat/köpt redan. Vad har ni köpt? Och stämmer den inte på mina önskemål? Hjälp!

• Kajsa30
    Kiaa skrev 2010-08-22 19:52:41 följande:
    Igår var vi ute i barnvagnsdjugeln för första gången. Förvirrande! Även om vi fick bra hjälp av dom som jobbar där.
    Blev i allafall lite klokare på vilka kriterier vår barnvagn ska uppfylla:

Den måste ha svängbara däck även fram
    Däcken ska vara relativt stora
    Den ska gå att använda både i stan och på grus utan att vara allt för ostabil eller skumpig
    Den måste ha mjuklift som är lätt all lyfta ur
    Den måste vara tillräckligt hög så mannen (1,97) inte får ryggskott
    Den måste ha vändbar sittdel

Ja, det är väl så önskelistan ser ut. Problemet är att alla vagnar vi tittade på föll på åtminstonde en av punkterna. Och om vi ska hinna få hem den innan det är dags börjar det bli bråttom att beställa (vissa hade 12 veckors väntatid).
    Ni som letat/köpt redan. Vad har ni köpt? Och stämmer den inte på mina önskemål? Hjälp!
    Vi köpte en Brio Go och den verkar den stämma överens med era kritererier (tror jag), vi hade ungefär samma nämligen. Jag har ju dock aldrig använt den så man kanske hittar saker sen som man inte tycker om. Däcken bak är stora och däcken fram är mindre (om jag inte minns fel). Den känns väldigt smidig men skulle tydligen även funka på grusväg. Sen kan man kan fästa bilbarnsstolen på chassin, lite praktiskt tyckte vi. Sittdelen går att vända och min sambo är också rätt lång så ganska högt handtag var det.

Ja det var ett litet tips från mig! Inatt åker jag till Sitges, Barcelona med jobbet. Hoppas det är lagom varmt =).
  • Kiaa
    Kajsa30 skrev 2010-08-22 20:27:12 följande:
    Vi köpte en Brio Go och den verkar den stämma överens med era kritererier (tror jag), vi hade ungefär samma nämligen. Jag har ju dock aldrig använt den så man kanske hittar saker sen som man inte tycker om. Däcken bak är stora och däcken fram är mindre (om jag inte minns fel). Den känns väldigt smidig men skulle tydligen även funka på grusväg. Sen kan man kan fästa bilbarnsstolen på chassin, lite praktiskt tyckte vi. Sittdelen går att vända och min sambo är också rätt lång så ganska högt handtag var det.

Ja det var ett litet tips från mig! Inatt åker jag till Sitges, Barcelona med jobbet. Hoppas det är lagom varmt =).
    Kajsa30: Tack för tipset. Tror vi kollade på den, men att den inte hade svängbara framhjul? Kan det stämma? Vet att de pratade om att det skulle komma en ny Brio nästa månad med svängbara framhjul, fast det kan vara så att detta bara gällde 3-hjulingarna *förvirrad* Ska i allafall kolla på den så tack igen för tipset! Och ha så trevligt i Barcelona! Glad
  • Mina 78
    Kiaa: Vi har beställt en Britax smart, vi hade också ungefär samma kriterier som er plus att vi bara ville ha ett hjul fram. För mig är det viktigt att jag ska kunna springa med den. Många av de vagnarna som har svängbara hjul har ju så himla små hjul fram.

• Kiaa
    Mina 78 skrev 2010-08-22 20:41:27 följande:
    Kiaa: Vi har beställt en Britax smart, vi hade också ungefär samma kriterier som er plus att vi bara ville ha ett hjul fram. För mig är det viktigt att jag ska kunna springa med den. Många av de vagnarna som har svängbara hjul har ju så himla små hjul fram.

Mina78: Var inne och kollade på B-smart men lyckas inte hitta om den har mjuklift som man enkelt kan plocka ut?
    Undrar också vart ni beställt den (tror inte jag såg det märket varken på Babyproffsen eller Barnens hus).
  • Mina 78

Vi har beställt den hos babyproffsen på backaplan (de har exemplar inne som man kan prova). Vi beställde visserligen hårdlift till våran, men det finns med mjuklift också, som bara är att plocka i och ur. Min kollega har den vagnens föregångare och är supernöjd med den. Dessutom är den väldigt billig

• Annizzzen

Hej,

Vill bara tipsa om att om man beställer sin barnvagn hos Storken innan 14 september så får man 10% av barnvagens värde att handla andra saker i butiken för Jag har ingen aning om hur de ligger till prismässigt på barnvagnar över lag, men den som vi kollar på (Mountain buggy) kostar samma här som hos andra som säljer just denna vagn...

Men galet vilken djungel det är. Vi bestämde oss efter tips från flera vänner som har samma vagn, annars hade jag nog aldrig kunnat bestämma mig tror jag...

Jag kommer den 30:e på fika, jätte kul att träffa er allihop.

Kajsa30: Ha det kanon bra i Barcelona... värsta gymma staden

• Kiaa
    Mina 78 skrev 2010-08-22 21:11:42 följande:
    Vi har beställt den hos babyproffsen på backaplan (de har exemplar inne som man kan prova). Vi beställde visserligen hårdlift till våran, men det finns med mjuklift också, som bara är att plocka i och ur. Min kollega har den vagnens föregångare och är supernöjd med den. Dessutom är den väldigt billig
    Mina78: Tack igen. Har googlat mer på Britax B-smart nu och den verkar onekligen stämma bra överens med våra önskemål. Så vi får ta oss en sväng till Backaplan och köra runt lite med den. Enda kritiken jag hittat på den är att sittdelen kan vara lite kort för *större* barn (men på deras egen sida säger de att den funkar upp till 15 kg/4 år). Har din kompis som har vagnen sett nått problem i detta? Vilken färg köpte ni förresten?

Annizzzen: Vi kollade också på Mountain Buggy först (efter tips från en jobbarkompis) men eftersom den inte har mjuklift (och om jag inte minns fel så var framhjulet på den låst också) så gick den bort för vår del. Men jag har förstått att de som har den är väldigt nöjda så det är nog ett bra köp!
  • Mina 78
    Kiaa: Mountain Buggy är nog en toppenvagn, var helt inne på den först. Men den går inte att vända på sittdelen så då gick den bort. Vad gäller sittdelen på Bitax så vet jag inte, det har jag inte hört. Min kompis barn är bara ett drygt halvår ännu.  Vi köpte en svart. Jag ville helst ha en grön, men min sambo ville att den skulle vara diskret och eftersom jag valt hela vagnen så fick han välja färg :) 

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?