• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 21:15:45 följande:
    Jag pratade inte om genomsnittssvensken utan om andra i samma område som lever under samma omständigheter och INTE beter sig på samma sätt. Visst, alla är olika. Men klarar vissa av att bete sig så ska man inte tycka synd om dom som inte beter sig som har samma förutsättningar.
    Men det är ju just det som är grejen, folk är olika!
    Jag klarade inte av att bo kvar i min hemby, andra gjorde det. Under samma förutsättningar finns liksom inte eftersom det är mycket som spelar in. 
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 23:16:17 följande:
    Men det är ju just det som är grejen, folk är olika!
    Jag klarade inte av att bo kvar i min hemby, andra gjorde det. Under samma förutsättningar finns liksom inte eftersom det är mycket som spelar in. 
    Du kan fortfarande inte ursäkta alla som beter sig illa med att det är synd om dom. Oavsett om det är invandrare eller inte. Ska någon som växer upp med alkoholiserade arbetslösa föräldrar ha mer "rätt" att begå brott för att det är synd om dom??
    Man kan inte bortförklara tex kravallerna i Rinkeby nu i dagarna med att dom har det jobbigt. Ja, finns många som har/haft det jobbigt. Alla reagerar olika på skiten som händer. MEN faktum måste kvarstå att man ska få konsekvenser och ta ansvar för det man gör OAVSETT anledning.
    Vecka 22
  • TereseA
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 23:12:00 följande:
    Självklart är det så. Tyvärr pågår det mycket skit i dessa områden. Majoriteten av invånarna där är invandrare. Man drar ju slutsatsen av att invånarna i ett område skapar "stämningen". Därmed talar statistiken sitt eget språk. Låter lite luddigt kanske, men du fattar...
    ja..dte är så tyvärr..Tycker dt är sjukt? vart är föräldrarna?...det är ju där problemet börjar..kommer man bara åt föräldrarna och dem gör något så kommer det nog oxå bli bättre,för tror dem flesta barn lyssnar på dem...har mer folk ute,låt lugna gatan el nåt sånt gå ute om kvällarna.Föräldrarna kan ju engagera sig och gå ute osv,,

Finns massor man kan göra..är på tiden att dem försöker göra nåt åt det nu.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 23:15:54 följande:
    Sverige låter som ett underbart generöst land som tar emot både flyktingar och andra invandrare. Men problemet är att man har inga planer för dessa människor som sedan ska leva här.
    Redan från början borde man veta hur resurserna ser ut i olika kommuner runt om i landet.
    Vart finns det behov av arbetskraft som kan leda till självförsörjning och ansvarstagande. Låt HELA sverige dela detta ansvar om man nu så snällt ska ta emot människor.
    Varför låter man individer bli bidragsberoende?
    SFI vad är det för ett jäkla skämt? Sätt ut folk på praktik från första början, låt dom komma in i samhället och träffa Svenskar nya som gamla.
    Man buntar ihop alla invandrare med samma nationaliteter i en och samma klass och tanken är att dessa ska bli en del av det svenska samhället, sedan undrar man varför dom inte lär sig svenska?
    Ja, SFI suger. Finns dock alternativa sätt att lära sig svenska på. Hade in kille i min klass som lärt sig svenska via serietidningar tex.

Men man kan se det som att Sverige ÄR generöst som ger dessa invandrare tak över huvudet och mat på bordet när dom kommer hit. Alla är ju knappast flyktingar som tvingats från deras hem. Arbeten som inte finns kan inte "ges" bort. Nu vet inte jag hur det fungerar när man kommer till Sverige, om man själv får välja var man vill bo eller om man blir placerad. Men det vore ju logiskt med mer "spridning".
    Vecka 22
  • gimatah
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 23:21:33 följande:
    Du kan fortfarande inte ursäkta alla som beter sig illa med att det är synd om dom. Oavsett om det är invandrare eller inte. Ska någon som växer upp med alkoholiserade arbetslösa föräldrar ha mer "rätt" att begå brott för att det är synd om dom??
    Man kan inte bortförklara tex kravallerna i Rinkeby nu i dagarna med att dom har det jobbigt. Ja, finns många som har/haft det jobbigt. Alla reagerar olika på skiten som händer. MEN faktum måste kvarstå att man ska få konsekvenser och ta ansvar för det man gör OAVSETT anledning.
    Jo man kan faktisk förklara folks beteendemönster med bakomliggande orsaker.
    Det rättfärdigar inte handlandet men kan man komma åt orsakerna så kan man förebygga.
    Ett barn till missbrukande föräldrar kommer med stor sannolikhet att påverkas av det negativt.
    Kan man tidigt ta detta barn ur det destruktivafamiljeförhållandet tidigt så kan man ge det barnet stora möjligheter till att må bättre och lyckas i framtiden.
    Samma sak gäller i större omfattning, dvs är det missär, blir invånare påverkade negativt.
  • gimatah
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 23:26:17 följande:
    Ja, SFI suger. Finns dock alternativa sätt att lära sig svenska på. Hade in kille i min klass som lärt sig svenska via serietidningar tex.

Men man kan se det som att Sverige ÄR generöst som ger dessa invandrare tak över huvudet och mat på bordet när dom kommer hit. Alla är ju knappast flyktingar som tvingats från deras hem. Arbeten som inte finns kan inte "ges" bort. Nu vet inte jag hur det fungerar när man kommer till Sverige, om man själv får välja var man vill bo eller om man blir placerad. Men det vore ju logiskt med mer "spridning".
    Fast det är ungefär som om jag som rektor på en skola skulle ta emot fler elever än vad mina resurser tillåter och sedan inte ha tillräckligt med material så som böcker o.s.v för att sedan säga till eleverna ja men ni ska vara glada att ni får gå i skolan ivfl.

Alternativa sätt? Vilka då menar du? Jag kan inte lära mig ett främmande språk genom att läsa serietidningar ivfl. Jag skulle behöva INTEGRERAS med människor för att kunna lära mig av andra både språk och kultur.
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 23:39:49 följande:
    Fast det är ungefär som om jag som rektor på en skola skulle ta emot fler elever än vad mina resurser tillåter och sedan inte ha tillräckligt med material så som böcker o.s.v för att sedan säga till eleverna ja men ni ska vara glada att ni får gå i skolan ivfl.

Alternativa sätt? Vilka då menar du? Jag kan inte lära mig ett främmande språk genom att läsa serietidningar ivfl. Jag skulle behöva INTEGRERAS med människor för att kunna lära mig av andra både språk och kultur.
    Jag tycker inte att det är samma sak, men men.

Ja alternativa sätt finns såklart. Sfi är inte enda sättet att lära sig svenska på, och uppenbarligen inte det bästa heller. Vet folk som försökt lära sig svenska med hjälp av en bok/tidning och ordbok. Finns ju skivor vi kan köpa för att lära oss andra språk, kanske finns det för svenska också? Själv lärde jag mig engelska som barn genom att titta på TV utan text. Har en vän vars kille lärt sig svenska genom att titta på Jalla jalla och Kopps. (Dock svär han rätt mycket, hehe). Så klart alternativa sätt finns om man verkligen vill.
    Skulle du flytta till Italien utan att ha möjlighet att gå i skolan och lära sig så hade du hittat andra vägar till språket, eller? Man kan ju knappast påstå att SFI är ENDA sättet, hur okontroversiella dom andra sätten än må vara.
    gimatah skrev 2010-06-11 23:34:51 följande:
    Jo man kan faktisk förklara folks beteendemönster med bakomliggande orsaker.
    Det rättfärdigar inte handlandet men kan man komma åt orsakerna så kan man förebygga.
    Ett barn till missbrukande föräldrar kommer med stor sannolikhet att påverkas av det negativt.
    Kan man tidigt ta detta barn ur det destruktivafamiljeförhållandet tidigt så kan man ge det barnet stora möjligheter till att må bättre och lyckas i framtiden.
    Samma sak gäller i större omfattning, dvs är det missär, blir invånare påverkade negativt.
    Man kan förklara det, men det ursäktar det inte.
    Vecka 22
  • FannyGioia

Jag bor i invandrartät förort och trivs. Har aldrig haft trevligare grannar.

• Argo
    enny signatur skrev 2010-06-11 19:07:11 följande:

Att kanske upp mot 100 av dessa innevånare får för sig att de skall bränna skolor, kasta stenar och skjuta smällare på polis och brankår har väldigt lite med diskriminering och utsatthet att göra. Det har istället att göra med deras uppfostran och personliga värderingar. 31900 andra lika utsatta klarar nämligen av att INTE ge sig på polisen.

Det där är ungdomar och män av den klassiska stereotypen som kräver "respekt". De har sett alldeles för mycket på "Scareface" med Al Pacino.

Problemet löses genom att de växer upp.
    Ja det är stor del invandrare i de områden du nämner, det är också hög andel arbetslöshet och låga inkomster. Manväljer vad man fokuserar på...
    Ja visst låter en stor andel bli, det var det väl ingen som sa något om? Jag påstod att de flesta klarar av att hantera det på andra sätt, men vissa kan inte det och då blir det dåliga följder för alla.
    Du ser att probleme tär uppfostran, inte något annat? Inte att framtidsutsikterna generellt är klart sämre eller något sådant?

Det var faktiskt du som tog upp diskriminering och därmed försökte leda i bevis att problemet ligger i att de är utlänningar som behandlas illa.

Enkelt motbevisas detta av att alla 32.000 i dessa områden inte slåss.

Dessa 100 har samma framtidsutsikter som övriga 31.900 som bor där så varför är det bara denna lilla grupp med män som slåss?
  • logg81

Hmm... Jag vill bo där jag bor nu och jag tänker inte flytta om det inte är så att jag blir tvingad till det.

De invandrartäta områden som finns i Norrköping attraherar mej inte. Det har väl inget att göra med de som bor där utan att de ligger på fel sida av stan.
    Jag har bättre saker för mej än att vara rädd för andra kulturer.

På sätt och vis kan jag förstå den frustration en del sitter inne på. Det kan inte vara enkelt att flytta till ett nytt kand och där bli satt i misär... För tyvärr är det misär på många ställen...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.