• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • pixietails
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 13:21:00 följande:
    Svennehora eller liknande?
    Bara sådär, när hon är ute med barnvagnen?

Alltså förlåt, men så mycket av detta känns så...oseriöst.

Ibland händer det, ibland inte. Ok.
    VARFÖR har du så svårt att tro att det händer? Att invandrare kallar svenska tjejer för horor. Jag har varit med om det, mina kompisar har varit med om det, och jävligt många andra har varit med om det. Tydligen har du haft jävligt tur och blivit bra behandlad av invandrare, men det är många som inte har blivit det. Och ja, det händer "bara så där",

Jag har aldrig gjort någon invandrare något ont,men ändå blivit kallad både det ena och det andra, bara för att jag har gått förbi. Skulle aldrig i mitt liv kalla någon för jävla svartskalle eller liknande.

Du har haft jävligt tur du.
  • gimatah
    pixietails skrev 2010-06-11 14:11:09 följande:
    VARFÖR har du så svårt att tro att det händer? Att invandrare kallar svenska tjejer för horor. Jag har varit med om det, mina kompisar har varit med om det, och jävligt många andra har varit med om det. Tydligen har du haft jävligt tur och blivit bra behandlad av invandrare, men det är många som inte har blivit det. Och ja, det händer "bara så där",

Jag har aldrig gjort någon invandrare något ont,men ändå blivit kallad både det ena och det andra, bara för att jag har gått förbi. Skulle aldrig i mitt liv kalla någon för jävla svartskalle eller liknande.

Men det är väl klart att dom gör det "alla" ungdommar ploppar ur sig fula ord ngn gång. Varför skulle invandrare vara bättre?
  • Nice Girl Wrong Place

Läs gärna mitt andra inlägg.
    Jag har aldrig sagt att det inte händer.

Det verkar vara ganska många fler än jag i tråden som haft tur, kanske är det ni som haft otur?
    Beautifully Human
  • enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:35:23 följande:
    Lägg ner med daltandet. Vadå inte skylla på dom som gör det. Vem fan ska man annars skylla på? Alla dom resterna invånarna som INTE gör liknande saker? Varför lyckas dom undvika att "råka" tända eld på en skolbyggnad med dessa 50-talet killar inte lyckas? Ramlade dom med tennstickan eller? På alla ställen. Var det någon som höll en pistol mot deras huvuden och sa tänd på annars skjuter jag.

Ja, ok, så du menar att det ungdomsgänget som jagade henne kanske ville fråga vad klockan var, eller var dom civilpoliser kanske. Du tror inte sånt kan hända eller? Du tror inte ett gäng ungdomar kan jaga en ensam mamma för att råna henne? Även om det inte alltid är fallet så skulle du nog också bli jävligt rädd i en sån situation.

Jag går gärna runt och är trevlig mot folk. Finns ingen anledning att vara otrevlig, som du skriver blir bemötandet annorlunda då. Däremot vill jag inte känna mig tvungen att skicka iväg ett leende för att inte riskera att råka illa ut. Har jag en dålig dag vill jag gärna kunna ha det.

Hur vet man var dom pengarna skulle kunna läggas på annars. Om inte dom där jävla idioterna till fotbollshuliganer krävde miljontals kronor vid varje derby så skulle dom pengarna också kunna användas till annat. Men vad ska man prioritera då? Sjukvård? Cancerforskning? Barnomsorg? Eller en fritidsgård? Finns många fickor att stoppa pengarna i. Dessa ungdomar tar nog del av dessa pengar också. Klart folktandvården blir sämre när deras och våra pengar slösas på jävla dumheter.

Om jag uppfattade dig rätt så varnades din man för att han skulle skrämmas upp? Varför skulle han skrämmas upp om där inte fanns någon fara?
    Vaddå lägg ner med daltandet? Ok, vi börjar i en annan ändr. Tror du dessa ungdomar har samma chans som genomsnittsvensken? 
    Resten av invånarna inte gör samma sak, ja folk hanterar problem på olika sätt, men vissa slår det hårdare på. Om jag inte får en endaste minut med en mattelärare gör det inte så mycket, för jag har andra som kan hjälpa mig med samma sak. Men jag har vänner där det slår väldigt hårt för att de faktiskt inte får den hjälp de behöver. Grejen är att för vissa slår det hårdare att inte ha någonstans dit de kan gå än för andra, för de har fler alternativ. 
    Jag är uppväxt i en liten by och visst försökte någon tända på skolan där med vad jag minns. Och inte var det några invandrare som tände på saker... Inte heller de som hoppade sönderpostbilarna...  På mitt gymansieum vet jag inte vem som tände på skolan.... 2½ brand per skoldag sades det på nyheterna ang rinkebybranden...
    Varför tror du saker brinner? Är ditt mål att straffa? Mitt är att få bot på problemet. Att få bort problemet är att förstå problemet först och främst.
    Du kan inte se att den som ständigt diskrimineras, har ont om pengar, ser sina föräldrar nekas jobb för att de har "fel" namn, som behöver kämpa men inte får den hjälp som den behöver osv. faktiskt tillslut tröttnar? Om samhället inte finns där för en, tror du att man per automatik bara vill följa samhällets regler då?

• enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:40:57 följande:
    Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.

Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
    Varför måste man det? Kan du förklara varför alla måste prata samma språk för mig?
    Jag skulle vilja lära mig språket om jag flyttade till ett nytt land ja, för att jag vill kunna kommunicera med de flesta. Men jag vill också här i Sverige göra samma sak, jag vill lära mig arabiska för att faktiskt kunna prata med fler än jag nu kan (och många andra språk med). Jag ser språk som en tillgång. Men vill jag att vi ska kräva att alla ska kunna minst 4 språk i Sverige? Nej. Som skrivet innan, det är inte alla som kan lära sig ett nytt språk tex väldigt gamla människor, folk med funktionshinder av vissa slag osv. 

Visst händer det, men det är knappast något som bara sker bland invandrare. Jag kan inte räkna gångerna jag fått höra sådana saker (både till mig själv och andra) och det är inte majoriteten invandrare som sagt så.
    Det är lustigt att du drar upp det om tur, blir det rimligt om jag säger samma sak till dig? Du har haft tur som inte blivit kallad hora av svenskar.  Låter inte det lite, skumt? 

Och jag hade inte gjort personerna något som slog och sparkade mig varje dag heller, thats sucks. Men problemet var knappast att de var svenskar lika som de du träffat på har varit invandrare. Du hade tyckt det varit lika illa om det varit svenskar väl?
    DU kallar inte någon för jävla svartskalle, bra det, men  problemen är väl inte alltid så tydliga? Fråga en romsk kvinna med typiska kläder hur hon blir behandlad.... säg gärna sedan att det är invandrarna som är problemet.
  • nollåtta

Jag har fått smällare kastat efter mig när jag bodde i Rågsved. jag gick förbi med barnvagnen med min då 2-månaders dotter i vid tillfället. Jag skiter fullständigt i vilken nationalitet kukungarna som kastade hade, fullkomligt fötjävligt är det iallafall.

• Argo
    enny signatur skrev 2010-06-11 14:40:00 följande:
    Varför tror du saker brinner? Är ditt mål att straffa? Mitt är att få bot på problemet. Att få bort problemet är att förstå problemet först och främst.
    Du kan inte se att den som ständigt diskrimineras, har ont om pengar, ser sina föräldrar nekas jobb för att de har "fel" namn, som behöver kämpa men inte får den hjälp som den behöver osv. faktiskt tillslut tröttnar? Om samhället inte finns där för en, tror du att man per automatik bara vill följa samhällets regler då?

Helt ärligt: det bor 32.000 människor i Rinkeby och Tensta tillsammans. Knappt en enda en av dessa är svensk. Förmodligen känner sig samtliga 32.000 mer eller mindre utsatta och diskriminerade.

Att kanske upp mot 100 av dessa innevånare får för sig att de skall bränna skolor, kasta stenar och skjuta smällare på polis och brankår har väldigt lite med diskriminering och utsatthet att göra. Det har istället att göra med deras uppfostran och personliga värderingar. 31900 andra lika utsatta klarar nämligen av att INTE ge sig på polisen.

Det där är ungdomar och män av den klassiska stereotypen som kräver "respekt". De har sett alldeles för mycket på "Scareface" med Al Pacino.

Problemet löses genom att de växer upp.
  • enny signatur
    Argo skrev 2010-06-11 16:55:51 följande:
    Helt ärligt: det bor 32.000 människor i Rinkeby och Tensta tillsammans. Knappt en enda en av dessa är svensk. Förmodligen känner sig samtliga 32.000 mer eller mindre utsatta och diskriminerade.

Att kanske upp mot 100 av dessa innevånare får för sig att de skall bränna skolor, kasta stenar och skjuta smällare på polis och brankår har väldigt lite med diskriminering och utsatthet att göra. Det har istället att göra med deras uppfostran och personliga värderingar. 31900 andra lika utsatta klarar nämligen av att INTE ge sig på polisen.

Det där är ungdomar och män av den klassiska stereotypen som kräver "respekt". De har sett alldeles för mycket på "Scareface" med Al Pacino.

Problemet löses genom att de växer upp.
    Ja det är stor del invandrare i de områden du nämner, det är också hög andel arbetslöshet och låga inkomster. Manväljer vad man fokuserar på...
    Ja visst låter en stor andel bli, det var det väl ingen som sa något om? Jag påstod att de flesta klarar av att hantera det på andra sätt, men vissa kan inte det och då blir det dåliga följder för alla.
    Du ser att probleme tär uppfostran, inte något annat? Inte att framtidsutsikterna generellt är klart sämre eller något sådant?

• sverker11
    enny signatur skrev 2010-06-11 14:40:00 följande:
    Vaddå lägg ner med daltandet? Ok, vi börjar i en annan ändr. Tror du dessa ungdomar har samma chans som genomsnittsvensken? 
    Det finns en jävla massa ungdommar med samma bakgrund som inte eldar upp allt de ser.

Plocka bort dem som ställer till problemen och drar med sig de andra så löser det sig. Men så fort det handlar om invandrare så är det så förbannat synd om ligisterna eftersom de har det så hemskt. Hade det handlat om skinhuvuden med samma bakgrund så hade det ropats på dödsstraff. Sluta dalta med ligister oavsett härkomst.

Man tänder inte på en skola, stjäl en bil eller rånar för att det är så synd om en. Man gör kriminella saker eftersom man är kriminell och kriminella skall tas ur cirkulation för att skydda icke kriminella.
  • I Blackrose I
    sverker11 skrev 2010-06-11 19:26:18 följande:
    Det finns en jävla massa ungdommar med samma bakgrund som inte eldar upp allt de ser.

Plocka bort dem som ställer till problemen och drar med sig de andra så löser det sig. Men så fort det handlar om invandrare så är det så förbannat synd om ligisterna eftersom de har det så hemskt. Hade det handlat om skinhuvuden med samma bakgrund så hade det ropats på dödsstraff. Sluta dalta med ligister oavsett härkomst.

Man tänder inte på en skola, stjäl en bil eller rånar för att det är så synd om en. Man gör kriminella saker eftersom man är kriminell och kriminella skall tas ur cirkulation för att skydda icke kriminella.
    nollåtta skrev 2010-06-11 16:35:02 följande:
    Jag har fått smällare kastat efter mig när jag bodde i Rågsved. jag gick förbi med barnvagnen med min då 2-månaders dotter i vid tillfället. Jag skiter fullständigt i vilken nationalitet kukungarna som kastade hade, fullkomligt fötjävligt är det iallafall.
    Har ni varit i Höganäs nångång?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.