• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:52:17 följande:
    Det är klart det är logiskt. Finns många invandrare som inte har några som helst problem att integreras i det nya landet. Finns många som inte VILL intrigeras och hellre vill leva som i deras hemland. Dom vill att Svenska samhället skall anpassa sig efter dom istället för att anstränga sig själva för att anpassa sig till sitt nya land. Samhället kan inte gå på knäna för att göra det så bra som möjligt för alla. Alla måste ta sitt eget ansvar.

Min pappa immigrerade hit på slutet av 60-talet med inte ett skit förutom kläderna på kroppen. Inte fan satte han sig och hoppades att nån skulle lösa allt åt honom. Han pluggade svenska, skaffade sig skitjobb och sakta men säkert byggde sig ett nytt liv i hans nya hemland.
    Är du säker på att du skiljer på integration och assimilering nu? För övrigt är det lite tråkigt ton här, känns inte så värst produktivt faktiskt.

Så din pappa var en mönsterinvandrare medan alla andra invandrare är rena rama skiten?
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Saaaraa

Jag har bott i en invandrartät förort (Botkyrka)i många år, trivs som fisken i vattnet. Flyttade in till Södermalm och bodde där i några år, men vi flyttade tillbaka till förorten igen.

Hellre bor jag i en port med 98% glada utåtriktade invandrare som spelar hög musik på kvällar, hälsar i porten, bjuder hem varandra och är livfulla än att bo i en port där 98%  är tråkiga svenskar som inte ens vågar pipa fram ett hej när man möts i trappen. Visst, området är ju inte lika "fint" men här har vi stora gräsplaner, stora lekparker, hundgårdar och allt man kan tänka sig. På söder fanns det bara bilvägar, cyklister överallt och en kvar till närmsta park typ. För att komma till en vettig park var man tvungen att åka buss.

Jag är uppväxt bland invandrare och nästan alla jag känner har ett annat ursprung än svenskt. Möjligtvis gör det att jag känner mig trygg i deras tillvaro eftersom att jag vet att det inte är någonting farligt med dom. Jag har varit ensam i Rinkbey på natten, vågar åka kommunalt ensam på sena kvällar och har varit i kontakt med både de ena och de andra konstiga gängen här omkring. Jag vet vilka ungdomar som är bråkiga och vilka som är missbrukare. Varför ska jag vara rädd för de? De kommer inte göra mig någonting om inte jag gör de någonting. 

• enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:52:17 följande:
    Det är klart det är logiskt. Finns många invandrare som inte har några som helst problem att integreras i det nya landet. Finns många som inte VILL intrigeras och hellre vill leva som i deras hemland. Dom vill att Svenska samhället skall anpassa sig efter dom istället för att anstränga sig själva för att anpassa sig till sitt nya land. Samhället kan inte gå på knäna för att göra det så bra som möjligt för alla. Alla måste ta sitt eget ansvar.

Min pappa immigrerade hit på slutet av 60-talet med inte ett skit förutom kläderna på kroppen. Inte fan satte han sig och hoppades att nån skulle lösa allt åt honom. Han pluggade svenska, skaffade sig skitjobb och sakta men säkert byggde sig ett nytt liv i hans nya hemland.
    hur menar du med att de inte vill integreras? Inte assimileras snarare...
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 12:49:52 följande:
    Jag har inte märkt något av det otrevliga som påstås ske här. Jag kan lätt gå förbi ett gäng med "invanderare" som ni så fint kallar dem. Enda händer inget eller så pratar vi lite, inte mer med det. Jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad i stockholm (jag bor i uppsala). Jag har många gånger gått förbi invandrar gäng där utan några trubbel, aldrig med några trubbel. Min make har sprungit omkring mitt i natten i rinkeby och han upplevde inte heller något mer än folk som varnade för att gå på vissa ställen.

Att tända eld på skolor, ja det kanske inte är det smartaste men frågan är ju varför det sker. Jag tror inte på straff, jag tror på att försöka förebygga. Sluta lägg ner alltidg, fixa ställen folk kan vara på utan alkohol och som int ekostar massa pengar. se till så folk får kontakt med varandra, man slår inte sina vänner...
    Jaha, och om han hade sprugit på fel områden i Rinkeby då? Vad hade hänt då? Man kan väl knappast proklamera att ett ord är trygg att vistas i så länge man inte går på "fel" ställen. Tänk om man inte har nån som varnar en?

Menar såklart inte att varje gång man går förbi ett gäng invandrare så blir man attackerad, men det händer, och det händer ofta tyvärr. Sen vet jag inte om det beror på hur man ser ut, om man ser rädd ut eller om man säger hej och ler. Har en vän som var ute och gick med sin barnvagn. Helt plötsligt började dom följa efter henne. Hon tyckte det var obehagligt och började gå fortare, dom gick också fortare. Till slut började hon springa och dom sprang efter. Hon hann precis komma in och dra igen porten innan dom hann fram och tog tag i dörrhandtaget. Ska det behöva vara så? Är det ok då menar du? Menar du att det inte sker för att det aldrig hänt dig personligen?

Så en lokal där ungdomarna kan husera skulle resultera i mindre stökigheter? Man klagar på dåligt med pengar, men var finns logiken i att elda upp byggnader och tvinga dit kravallpoliser och brandmän? Som om det inte kostar pengar? Som om det inte gör saker värre??
    Vecka 22
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:05:24 följande:
    Menar såklart inte att varje gång man går förbi ett gäng invandrare så blir man attackerad, men det händer, och det händer ofta tyvärr. Sen vet jag inte om det beror på hur man ser ut, om man ser rädd ut eller om man säger hej och ler. Har en vän som var ute och gick med sin barnvagn. Helt plötsligt började dom följa efter henne. Hon tyckte det var obehagligt och började gå fortare, dom gick också fortare. Till slut började hon springa och dom sprang efter. Hon hann precis komma in och dra igen porten innan dom hann fram och tog tag i dörrhandtaget. Ska det behöva vara så? Är det ok då menar du? Menar du att det inte sker för att det aldrig hänt dig personligen?

Det här låter mycket konstigt.
    Bor man i Rinkeby, eller någon annan invandrartät förort, så kan man inte röra sig ute, utan att gå förbi människor. Man går ju faktiskt förbi gäng med invandrare dagligen, var man än ska, bussen, affären, jobbet, skolan, tunnelbanan...

Beautifully Human
  • Finis
    Tottelina skrev 2010-06-11 12:59:20 följande:
    Är du säker på att du skiljer på integration och assimilering nu? För övrigt är det lite tråkigt ton här, känns inte så värst produktivt faktiskt.

Så din pappa var en mönsterinvandrare medan alla andra invandrare är rena rama skiten?
    Anser att dom går hand i hand. Eller?

Nej, det menar jag verkligen inte. Som du kan läsa OM i det inlägg du svarade på så står det att det finns många invandrare som inte har några problem att komma in i samhället. Är dom då "mönsterinvandrare" påstår du? En raritet? Eller är det dom som inte anstränger sig som är "dåliga"? Hur förklaras det att vissa inte har några problem med att lära sig svenska och skaffa jobb medan andra kan bo här i 20 år och knappt kan göra sig förstådda? Är det samhällets fel då eller? Hur kommer det sig att samhället lyckas med vissa och andra inte? Är det då verkligen integreringen som felar eller är det inställningen?
    Vecka 22
  • Nice Girl Wrong Place
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:10:38 följande:

Nej, det menar jag verkligen inte. Som du kan läsa OM i det inlägg du svarade på så står det att det finns många invandrare som inte har några problem att komma in i samhället. Är dom då "mönsterinvandrare" påstår du? En raritet? Eller är det dom som inte anstränger sig som är "dåliga"? Hur förklaras det att vissa inte har några problem med att lära sig svenska och skaffa jobb medan andra kan bo här i 20 år och knappt kan göra sig förstådda? Är det samhällets fel då eller? Hur kommer det sig att samhället lyckas med vissa och andra inte? Är det då verkligen integreringen som felar eller är det inställningen?
    Menar du att assimilering och integration går hand i hand?
    Beautifully Human
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 13:07:07 följande:
    Hur ofta händer det, att man blir attackerad av inmvandrare när man bara går förbi, Avium?
    Har knappast nån statistik på det. Händer ibland, händer ibland inte. Med attackerade menar jag även att man får skällsord ropade efter sig, blir rånad, misshandlad. Ja, hela baletten. Hände senast igår en kompis till mig. Var ute på promenad med barnvagn och sina föräldrar. Några ungdomar som skrek svennehora eller liknande efter dom. Dom stod även och kastade golfbollar på folk som gick förbi.
    Vecka 22
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:10:38 följande:

Förlåt? Du menar att du anser att integretion och assimilering går hand i hand? Var gärna lite tydlig när du skriver så vi slipper onödiga missförstånd.

Jag tycker inte dessa tu går hand i hand överhuvudtaget, och ingen människa som är införstådd i vad de innebär skulle säga att de går hand i hand.

Förstår du inte att människor är annorlunda? Olika? Alla lär sig inte lika snabbt, alla har inte samma vilja, intresse. Det finns många faktorer som påverkar.
    Gamla tanter och gubbar lär sig knappast ett språk flytande. Unga arbetsföra människor som inte vill leva på soc väljer nog att hellre arbeta än leva på inga pengar alls när de sitter i en sfi klass på 45 pers.

Man måste nog tänka lite lite liiite längre än typ "ah men min pappa klippte sig och skaffade ett jobb för 40 år sen, varför gör inte alla andra det nu?"
    ٩๏̯͡๏)۶
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.