• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-15 21:57:53 följande:

Var får du den siffran ifrån. För jag utgår från att du kan bevisa att exakt "68% av FLs medlemmar har korkade fördomar eller rentav bara är korkade."

Nä, just ja ...

On topic så vill 68% inte bo i en invandrartät förort och ytterligare knappa 10% bor där och vill flytta därifrån.

Men var kom fördomarna in i bilden?

Om man inte vill bo i en invandrartät förort så har man sannolikt en hel del fördomar.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-16 09:03:18 följande:
    Sedan verkar det som folk tar för givet att de som bor i en invandrartät förort, gör det för att de inte har ett val, inte bryr sig om sina barns uppväxt, eller som sagt, gillar bränder.

Vilket skitsnack!!!!!

Har också hört att när man säger att man trivs, handlar det om en "raritet".
    När verkligenheten är tvärtom.
    Bilbränder, är en raritet.
    De flesta invandrartäta förorter, har inga bilbränder.
    Japp. Jag har sett en bil brinna i förorterna, och jag har bott här i 32 år. Har sett en till brinna, men det var inte i förorterna.

Jag vill inte bo någon annanstans än här, jag stortrivs i min förort. Det är lugnt och skönt, folk är stillsamma, det är nära till både stad och natur och det är billigt och bra boende.
  • ViceGuy
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-16 15:16:13 följande:
    Om man inte vill bo i en invandrartät förort så har man sannolikt en hel del fördomar.
    Ungefär lika smart som att säga "De som inte röstar på sossarna har sannolikt bara fördomar om dem".

Eller "De som inte vill bo i etniskt svenska kvarter har bara fördomar".
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Argo

Nä, det är inte "sannolikt" att det beror på fördomar. Det är faktiskt mer sannolikt att man har reell egen kunskap om saken och vet varför man inte vill bo i den typen av områden.

Räkna du i tråden hur många som säger att de har bott där, flyttat därifrån och aldrig vill flytta tillbaka.

Folk vet ganska väl vad de talar om.
  • Joppis
    Argo skrev 2010-06-16 15:26:38 följande:

Nä, det är inte "sannolikt" att det beror på fördomar. Det är faktiskt mer sannolikt att man har reell egen kunskap om saken och vet varför man inte vill bo i den typen av områden.

Räkna du i tråden hur många som säger att de har bott där, flyttat därifrån och aldrig vill flytta tillbaka.

Folk vet ganska väl vad de talar om.
    Ja, inte handlar det om fördom, utan om erfarenheter....
  • Joppis
    TereseA skrev 2010-06-15 22:08:06 följande:
    ja tråkigt..tyvärr inget oväntat.
    Pythia skrev 2010-06-15 21:52:43 följande:
    Frågan är ju väldigt knäppt ställd som jag har skrivit förut. Man har valet:

Antingen är du EMOT invandrare ELLER så ÄLSKAR du bilbränder.

Då blir svaret på det sättet.

Skulle man fråga på ett mer sansat sätt så skulle svaren bli annorlunda, det är jag övertygad om.
    Bränder är ju rätt fint att titta på..:)
    Nästa gång kan du passa på att grilla en korv vid en pågående bilbrand då. Frågan är, vill du ge den korven till dina barn sen?
  • Eshka
    Eller så har man bott där och vill inte tillbaka? Det har nada med fördommar att göra i det fallet iaf.

Ursäkta att jag la mig i er diskussion, kände bara för att kommentera det!
  • Stinky
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-16 09:03:18 följande:
    Sedan verkar det som folk tar för givet att de som bor i en invandrartät förort, gör det för att de inte har ett val, inte bryr sig om sina barns uppväxt, eller som sagt, gillar bränder.

Vilket skitsnack!!!!!

Har också hört att när man säger att man trivs, handlar det om en "raritet".
    När verkligenheten är tvärtom.
    Bilbränder, är en raritet.
    De flesta invandrartäta förorter, har inga bilbränder.
    Bilbränder, en raritet i invandrartäta förorter? På min gata har det brunnit fem bilar på drygt ett halvår. En sjätte var de på väg att tutta eld på härom veckan, men grabbarna blev dels avbrutna, dels så ringde jag 112 och polisen var snabbt på plats. I Västerort tuttas det på bilar, skolor etc. i tid och otid.  Att påstå att det inte brinner i invandrartäta förorter, kallar jag för BS.
  • Stinky

Jag vet också att Stockholmspolisen inte basunerar ut om alla problemen de tampas med i de invandrartäta områdena bara för att undvika göra "reklam" för dessa gäng, som i sin tur triggar igång andra gäng.

• Nice Girl Wrong Place
    Stinky skrev 2010-06-16 16:47:26 följande:
    Bilbränder, en raritet i invandrartäta förorter? På min gata har det brunnit fem bilar på drygt ett halvår. En sjätte var de på väg att tutta eld på härom veckan, men grabbarna blev dels avbrutna, dels så ringde jag 112 och polisen var snabbt på plats. I Västerort tuttas det på bilar, skolor etc. i tid och otid.  Att påstå att det inte brinner i invandrartäta förorter, kallar jag för BS.
    Påstod jag att det aldrig brunnit i en invandrartät förort?
    Har någon påstått det?

Läser man tråden, ser man att många som bor i invandrartäta förorter, trivs och inte alls sett bilar brinna.

Jag fattar inte vad man tjänar på att bara se, höra och peka ut det negativa?
    MAJORITETEN av invandrartäta förorter har INTE problem med brinnande bilar och stenkastning.
    Påpekar någon att de visst trivs i förorten, heter det att man inte bryr sig om sina barn, eller är uppfostrad att acceptera skit. Eller så omtolkas det man skriver och någon får det till "jaha nu påstår du att det inte finns problem/att man ska gulla med kriminella invandrare/du ljuger/det är en raritet".

Jag har ju sagt (jag och många andra) att problemen givetvis ska hanteras, men läs TS!
    Han länkar till en händelse, en specifik händelse och ställer sedan frågan "vill ni bo på en sådan plats", medan rubriken lyder "att bo i invandrartät förort".

Igen  - de flesta förorter har inte de problem som artikeln pratar om.
    När man säger det, läser folk "Det finns inga problem någonstans i någon förort håll käft"

Varför???
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.