• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Stinky
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-16 17:01:42 följande:
    Påstod jag att det aldrig brunnit i en invandrartät förort?
    Har någon påstått det?

Läser man tråden, ser man att många som bor i invandrartäta förorter, trivs och inte alls sett bilar brinna.

Jag fattar inte vad man tjänar på att bara se, höra och peka ut det negativa?
    MAJORITETEN av invandrartäta förorter har INTE problem med brinnande bilar och stenkastning.
    Påpekar någon att de visst trivs i förorten, heter det att man inte bryr sig om sina barn, eller är uppfostrad att acceptera skit. Eller så omtolkas det man skriver och någon får det till "jaha nu påstår du att det inte finns problem/att man ska gulla med kriminella invandrare/du ljuger/det är en raritet".

Jag har ju sagt (jag och många andra) att problemen givetvis ska hanteras, men läs TS!
    Han länkar till en händelse, en specifik händelse och ställer sedan frågan "vill ni bo på en sådan plats", medan rubriken lyder "att bo i invandrartät förort".

Igen  - de flesta förorter har inte de problem som artikeln pratar om.
    När man säger det, läser folk "Det finns inga problem någonstans i någon förort håll käft"

Varför???
    HUR vet du att majoriteten av invandrartäta förorter inte har problem med brinnande bilar, stankastning och annan kriminalitet?
  • TereseA
    Joppis skrev 2010-06-16 15:30:27 följande:
    Nästa gång kan du passa på att grilla en korv vid en pågående bilbrand då. Frågan är, vill du ge den korven till dina barn sen?
    absolut :)
    Akiim är mitt liv 071004
  • Ulf Harrys Farsa

Vi ska flytta för att Apan inte ska prata "rinkebysvenska" när han är tonåring.

(Nej vi bor inte i Rinkeby)

• Nice Girl Wrong Place
    Stinky skrev 2010-06-16 17:10:38 följande:
    HUR vet du att majoriteten av invandrartäta förorter inte har problem med brinnande bilar, stankastning och annan kriminalitet?
    Jag pratar om den typ av händelser som tråden diskuterat, TS länkat till.
    Bränder osv. Det är ju det alla tjatar om, nerbrända skolor, stenkastning mot polis och annat.
    Det ÄR inte normen i förorten.
    Det finns en handfull förorter som har dessa problem.
    Och som jag sa tidigare är en förort med dessa problem, en för mycket.
    Men det finns nog inget land i världen som har just dessa problem, i förorter, eller andra på annat sätt, utsatta områden.

Hur ska vi kunna förbättra situationen i dessa förorter, eller i samhället om vi bara pekar finger?
    Läs tråden, "de kan inte hyfs" "de kan inte uppför sig" osv.
    Ingen stannar upp och funderar på varför det ser ut som det gör, varför saker händer.
    Beautifully Human
  • Argo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-16 17:01:42 följande:
    MAJORITETEN av invandrartäta förorter har INTE problem med brinnande bilar och stenkastning.

Fast just bilstölder, övergivna bilar, vandalisering av dessa och därtill hörande bilbränder ÄR ett normalt förekommande fenomen i den typen av förorter. Spelar ingen roll om förorten heter Akalla, Rågsved, Skärholmen eller Vårberg. Det var vardagsmat i "förorten" att se sådana bilvrak när man gick hem från tunnelbanan. Däremot där vi bor nu är det stor uppståndelse om någon knarkare kört in och dumpat en skrotbil i grannskapet.

Däremot är "bilbränder" (som i betydelsen "fullt gatu-upplopp") ingenting som sker överallt. Det är ett mer isolerat fenomen. Åtminstone för tillfället.
  • Nice Girl Wrong Place
    Argo skrev 2010-06-16 18:10:11 följande:

Fast just bilstölder, övergivna bilar, vandalisering av dessa och därtill hörande bilbränder ÄR ett normalt förekommande fenomen i den typen av förorter. Spelar ingen roll om förorten heter Akalla, Rågsved, Skärholmen eller Vårberg. Det var vardagsmat i "förorten" att se sådana bilvrak när man gick hem från tunnelbanan. Däremot där vi bor nu är det stor uppståndelse om någon knarkare kört in och dumpat en skrotbil i grannskapet.

Däremot är "bilbränder" (som i betydelsen "fullt gatu-upplopp") ingenting som sker överallt. Det är ett mer isolerat fenomen. Åtminstone för tillfället.
    Jag tolkar TS, så att det är just det som tråden handlar om, eftersom det är vad han länkat till, med texten "att bo i invandrartät förort".
    Beautifully Human
  • Argo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-16 18:12:50 följande:
    Jag tolkar TS, så att det är just det som tråden handlar om, eftersom det är vad han länkat till, med texten "att bo i invandrartät förort".
    Beautifully Human
    Så tolkar jag det också - i huvudsak. Sedan har debatten spridit sig från just upploppen och mer kommit att handla om att bo i "förorten" rent allmänt.

Men just för att TS skiljer sig lite från tonen i resten av tråden så ville jag skilja de bägge sakerna åt. Bilbränder (med tillhörande förslummining och andra problem) ÄR vanligt. Upplopp är det inte.

Nåt sånt.
  • puss
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-16 15:16:13 följande:
    Om man inte vill bo i en invandrartät förort så har man sannolikt en hel del fördomar.

jaså?

skitprat, och fördomsfullt. jag vill inte bo  så, har inget med fördomar att göra. och jag är troligtvis inte ensam om det.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Nice Girl Wrong Place
    Argo skrev 2010-06-16 18:18:08 följande:
    Så tolkar jag det också - i huvudsak. Sedan har debatten spridit sig från just upploppen och mer kommit att handla om att bo i "förorten" rent allmänt.

Men just för att TS skiljer sig lite från tonen i resten av tråden så ville jag skilja de bägge sakerna åt. Bilbränder (med tillhörande förslummining och andra problem) ÄR vanligt. Upplopp är det inte.

Nåt sånt.
    Ok
    Beautifully Human
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.