• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-22 10:59:21 följande:
    Bortsett då från att jag och många andra här i tråden som bor i förorter tydligt förklarar att du INTE har någon koppling till verkligheten.
    Du speglar dig rätt fint nu, va?
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-22 11:13:17 följande:
    Ja, precis. Efter 32 år i invandrartät förort har jag sett en misshandel. En. Vilket onekligen är alldeles för mycket. Men de som misshandlade var inte folk från området. Jag har inte sett dem förr och inte senare. Jag känner till ett fall till, där det sannolikt handlade om beskyddarverksamhet. Annars är de problem som funnits varit butiksrån, och det är ett problem överallt. Vi har också haft en pyroman i området, men det är inget som man kan beskylla området för, sådana kan finnas överallt. Folk kastar inte sten här, folk bränner inte bilar (utom en, men huruvida någon brände den eller varför den exploderade vet jag inte). Och det är så i hela Järva-området.

Att ta saker som hänt i två bostadsområden och hävda att det sker i ALLA liknande bostadsområden är fördomsfullt. Rakt av.
    Men det är skitsamma hur mycket DU sett och hört! Du verkar rätt blind och döv ändå, så vad du säger och katten skiter, kan man ju stoppa i en och samma låda när det gäller det här ämnet. Vad statistiken visar och vad polisen säger, är av större värde!
    Och på tal om Järva-området som du bara sett EN bil brinna i; hur förklarar du att min arbetskompis fick kvittera ut en ny bil via försäkringsbolaget, då ETT HELT JÄVLA GARAGE stod i brand för några år sedan där borta?!
  • Stinky
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-22 12:24:47 följande:
    Rissne? lugnt, mest en massa alkisar & arbetslösa.
    Min svågers systerdotter bodde på bottenvåningen i ett hyreshus vid  Rissne C. med sin sambo. Hon var fullständigt livrädd för att gå ut på kvällarna, och hon kände sig väldigt otrygg med att bo på bottenvåningen. Nu har de flyttat en bit bort till ett lite lugnare område.
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-22 11:13:17 följande:
    Att ta saker som hänt i två bostadsområden och hävda att det sker i ALLA liknande bostadsområden är fördomsfullt. Rakt av.
    Javisst.

Och att försöka blunda för att det finns invandrartäta områden med problem med något slags "tja problem finns väl överallt" är ganska dumt det med - och en stor otjänst mot alla i sammanhanget.
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-22 11:14:03 följande:
    Och på samma vis är det inte alltid de som bor i ett område som bränner bilar, kastar sten eller annat. Ingen kackar i eget bo.
    Ok. Vilka är det som drar till Rosengård och håller på så att polisen får sätta upp en permanent postering där?
  • Stinky
    SkåneP skrev 2010-06-22 12:43:15 följande:
    Javisst.

Och att försöka blunda för att det finns invandrartäta områden med problem med något slags "tja problem finns väl överallt" är ganska dumt det med - och en stor otjänst mot alla i sammanhanget.
    Men hallå, man är ju "verklighetsfrånvänd" om man påpekar det. Drömmer
  • Veladis

Tänkte bara påpeka att det inte är samma sak att vara rädd för något, t ex röra sig i ett visst bostadsområde, som att det verkligen är farligt att vistas där. Visst, ser man bilar brinna på parkeringen, hör folk bråka titt som tätt och hittar kanyler i sandlådan så har man kanske anledning att oroa sig. Men sen finns det folk som är rädda utan grund, t exen äldre släkting till mig som inte törs prata med en "neger" som hon säger. De är ju farliga, enligt henne. Samma sak med att bo i ett invandrartätt område. Det kan vara hur lungt och fint som helst, men vissa är ändå rädda att gå ut och känner sig osäkra, bara grundat på fördomar om invandrare...

• Stinky
    Veladis skrev 2010-06-22 12:47:11 följande:
    Tänkte bara påpeka att det inte är samma sak att vara rädd för något, t ex röra sig i ett visst bostadsområde, som att det verkligen är farligt att vistas där. Visst, ser man bilar brinna på parkeringen, hör folk bråka titt som tätt och hittar kanyler i sandlådan så har man kanske anledning att oroa sig. Men sen finns det folk som är rädda utan grund, t exen äldre släkting till mig som inte törs prata med en "neger" som hon säger. De är ju farliga, enligt henne. Samma sak med att bo i ett invandrartätt område. Det kan vara hur lungt och fint som helst, men vissa är ändå rädda att gå ut och känner sig osäkra, bara grundat på fördomar om invandrare...
    Visst kan det vara så också i många fall. Men min svågers systerdotter tillhör inte den kategorin som är rädd för folk "bara för att", och Rissne räknas inte till de "lugna och fina" områdena i Sumpan.
    En arbetskompis till mig har bott i Rissne. Hon fick nog till slut och flyttade till ett bättre område i Sumpan. Hon sa att Rissne förvandlats från ett helt ok ställe att bo på en gång i tiden (rätt längesen), till ett förortsghetto där man som svensk känner sig som utböling. Hon sa att har man inte varit rasist innan, blir man det av att bo där. Tyvärr.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.