Birgitta L skrev 2010-06-30 20:37:24 följande:
Svar till Anonym:
Psykodynamisk psykoterapi fungerar som den bästa av psykoterapier, men det krävs en hel del av en själv för att det ska fungera optimalt. Dels bör man gå två gånger i veckan helst, men en gång i veckan fungerar också. Men man måste gå konsekvent och under flera år (åtminstonde 3-4 år). Det krävs också att man är i rätt fas i livet, att man har kapaciteten, förmågan och viljan att utforska sig själv. Och framför allt måste man hitta rätt psykoterapeut där personkemin stämmer och där psykoterapeuten har kunskap, intresse och erfarenhet. Alliansen är A och O i en psykoterapi, dvs. att samspelet mellan psykoterapeut och klient fungerar optimalt. Och när det gäller forskning så är det så att all modern forskning visar att det inte är metoden i sig som är det viktiga utan just alliansen, relationen mellan psykoterapeut och klient. Det är det som är det avgörande hur utfallet av psykoterapin blir.
Ja jag har insett att det kommer ta lång tid, det är ingen snabbfix. Och det känns ju bra överlag. Men det ska alltså räcka med att älta lite och sen släpper "låsningarna" sig automatiskt? Eller går man in på mer aktivt arbete med sig själv sen där man verkligen lägger fram strategier för att ändra sitt tankesätt? Det känns för lätt att bara gå dit och prata en massa.
Egenltigen hade jag nog velat ha en kombination av psykodynamisk och kbt. Enbart kbt hade inte passat mig eftersom jag vet att jag har ett stort behov av att prata om saker jag känner och varit med om. Jag hade blivit väldigt frustrerad över att börja fokusera på att ändra tankesättet direkt utan att få prata om allt som vill komma till ytan. Det känns som att man lägger locket på bara, man behandlar symptomen men inte grundorsaken.
Jag har gått till en psykoterapeut tidigare som arbetade enligt kbt. Gick bara ett par gånger och blev sen så arg att jag aldrig gick tillbaka. Jag kände min nonchalerad över att hon inte ville gå in djupare på varför jag mådde som jag gjorde, utan direkt började prata om strategier för hur jag skulle tänka istället. Det blev väldigt tydlig slitning där vi drog åt olika håll. Hon upplevde mig som lat och att jag inte ville bli bättre, och jag upplevde henne som okänslig och ointresserad av hur jag egentligen mådde. Så det är ju viktigt både med personkemi och arbetsmetod. Kanske får gå och älta ett tag hos denna psykologen och sen ta upp kbt i framtiden när jag känner att jag ältat färdigt...