Här och nu skrev 2010-07-09 19:15:27 följande:
Jag skyddar det i så fall genom övervakat umgänge. Barn är förståndigare än vi tror. Ett övervakat umgänge skadar innebär inte fara för ett barn som längtar efter sin pappa.
Måste protestera.. Jag förstår hur du tänker, men du har fel. Ett barn som blir utnyttjat sexuellt av sin förälder mår inte bra/bättre av att upprätthålla en regelbunden kontakt med honom/henne, särskilt inte om det gjorts en polisanmälan (vilket det förhoppningsvis gjörs). Barn som blir utnyttjade känner ofta stor skuld till det som hänt och att genomgå en polisanmälan är oerhört påfrestande för barnet, många mår dåligt för att det är "deras" fel att mamma/pappa hamnar i fängelse (oavsett vad för ont föräldrarna gör så är barn oerhört lojala med sin kärlek). Att behöva utsätta dessa barn för att träffa föräldern i fråga, även under övervakning, tycker jag låter oerhört grymt. Jag håller med Lady Dahmer, när barnet blir myndigt kan det avgöra själv om det vill träffa den andra föräldern igen, fram tills dess behöver det skyddas.
Hur man skulle reagera och göra själv om man upptäckte att det var pappan till ens barn är ju omöjligt att sia om. Om det gällde mitt barn, så skulle jag nog först vilja läkarundersöka barnet, sen prata med en barnpsykolog som hade erfarenhet inom området och när jag pratat och rådgjort med både läkare och psykolog skulle jag polisanmäla.