• Här och nu

Om din partner förgrep sig på ert barn?

Vi behöver inte diskutera så mycket vem som har rätt och fel. Frågan är vad du känner att DU troligen skulle göra. Sen är jag ganska säker på att om andra föräldern vet det, måste den anmäla. Framförallt VILL man väl det. Jag skulle vilja dra direkt, men skulle be om hjälp ändå, eftersom jag vill att mina barn o deras pappa ska ha en bra relation ändå. Dock övervakat.

• Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?
  • Här och nu
    Lady Dahmer skrev 2010-07-09 18:45:42 följande:

barn har inte erfarenhet, mognad eller hjärna att ta ett sådant beslut själv. Det är du som förälder som måste sätta gränser. När barnet är vuxen nog att själv kunna ta ansvar för sina egna val, DÅ kan h*n välja att träffa sin pappa igen. Men tills dess så är det din uppgift som mamma att skydda ditt barn, även från sig själv om så krävs.

Jag skyddar det i så fall genom övervakat umgänge. Barn är förståndigare än vi tror. Ett övervakat umgänge skadar innebär inte fara för ett barn som längtar efter sin pappa.
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2010-07-09 18:21:20 följande:
    Jag har så svårt att förstå ts, vad är egentligen frågan?
    Det är bara att läsa.
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2010-07-09 18:39:17 följande:
    Språket ts skriver på är för mig obegripligt. Hade det varit såsom du skriver hade hon väl kunnat skriva så.

Om min partner förgrep sig på mitt/vårt barn hade jag förmodligen slagit ihjäl personen men så får man inte skriva eller tänka här på fl så jag hade anmält och lämnat. Hade det varit ett annat barn hade jag gjort samma sak.
    Du får skriva vad du vill, men vill man döda personen är man inte bättre själv.
  • Free Spirit
    Här och nu skrev 2010-07-09 19:16:46 följande:
    Du får skriva vad du vill, men vill man döda personen är man inte bättre själv.
    Visst så..
  • Heisan

Det är mer vanligt än man kan tro att den andra föräldern blundar för övergrepp-även föräldrar som innan de själva hamnat i sitsen sagt att de ska tro på sina barn, lämna etc.

Eftersom jag inte kan vara anonym så kan jag tyvärr inte dela med mig utav de erfarenheter som jag har...

• nami

jag hade helt klart först misshandlat, förnedrat och sen anmält honom och till slut lämnat landet med mitt barn. det finns inte en chans att nån som förgriper sig på mitt barn,nånsin ska få träffa honom igen. sen kan man jiddra sig blå om pappans rättigheter om man vill,men enligt mig är de rättigheterna förbrukade den sekund han lägger handen på barnet.

• Miss Obsessive
    Här och nu skrev 2010-07-09 19:15:27 följande:
    Jag skyddar det i så fall genom övervakat umgänge. Barn är förståndigare än vi tror. Ett övervakat umgänge skadar innebär inte fara för ett barn som längtar efter sin pappa.
    Måste protestera.. Jag förstår hur du tänker, men du har fel. Ett barn som blir utnyttjat sexuellt av sin förälder mår inte bra/bättre av att upprätthålla en regelbunden kontakt med honom/henne, särskilt inte om det gjorts en polisanmälan (vilket det förhoppningsvis gjörs). Barn som blir utnyttjade känner ofta stor skuld till det som hänt och att genomgå en polisanmälan är oerhört påfrestande för barnet, många mår dåligt för att det är "deras" fel att mamma/pappa hamnar i fängelse (oavsett vad för ont föräldrarna gör så är barn oerhört lojala med sin kärlek). Att behöva utsätta dessa barn för att träffa föräldern i fråga, även under övervakning, tycker jag låter oerhört grymt. Jag håller med Lady Dahmer, när barnet blir myndigt kan det avgöra själv om det vill träffa den andra föräldern igen, fram tills dess behöver det skyddas. 

Hur man skulle reagera och göra själv om man upptäckte att det var pappan till ens barn är ju omöjligt att sia om. Om det gällde mitt barn, så skulle jag nog först vilja läkarundersöka barnet, sen prata med en barnpsykolog som hade erfarenhet inom området och när jag pratat och rådgjort med både läkare och psykolog skulle jag polisanmäla. 
  • Umm Elias
    MalinEddie skrev 2010-07-09 18:45:50 följande:
    Okej, jag tycker inte hon är så svår att förstå men vi är alla olika.'
    Jag tror många tänker att de hade slagit ihjäl personen i fråga. Inget konstigt med det. Jag tror dock att personen lider mer om han eller hon blir bespottad på i fängelset. Jag ser hellre än långsam hämnd för den som gör mitt barn illa.
    bespottad på? Idioterna sitter i sexbunkern (jja deras plats kallas så) tillsammans med andra sexbrottlingar och en del kvinnomisshandlare. Där sitter de och rangordnar varandra, skryter och har det allmänt gott. Tack och lov ligger pedofiler rätt lågt ner i deras sk. rang men de sitter gärna och skryter och pratar om sina erövringar. Långsam hämnd är det inte om de får fängelsestraff här i landet. Däremot blir det en långsam och plågsam process för offret på utsidan.
  • Umm Elias
    Här och nu skrev 2010-07-09 19:15:51 följande:
    Det är bara att läsa.
    nej  du är inte särskilt bra på att uttrycka dig, men jag fick det förklarat för mig av andra så nu har jag gett mitt svar.
  • Umm Elias
    Lady Dahmer skrev 2010-07-09 18:45:42 följande:

barn har inte erfarenhet, mognad eller hjärna att ta ett sådant beslut själv. Det är du som förälder som måste sätta gränser. När barnet är vuxen nog att själv kunna ta ansvar för sina egna val, DÅ kan h*n välja att träffa sin pappa igen. Men tills dess så är det din uppgift som mamma att skydda ditt barn, även från sig själv om så krävs.

BRA SKRIVET!

Den förälder som INTE skyddar sitt barn som blivit utsatt för övergrpp är lika illa som förgriparen själv.
Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?