• Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

Jag och min sambo har tillsammans en dotter på 3 år. Sedan tidigare har han två döttrar på5 och 7 år, som bor hos oss varanna vecka. Helt okej tjejer, jag accepterar dom och tycker det är självklart att dom bor här varannan vecka och att VI tar hand om dom. Men! Jag är INTE deras mamma och har inget intresse av att sitta och natta och hålla på, vilket jag gjort mycket klart för sambon sedan dag ett. Likaså har jag också sagt att jag inte tänker ge mig ut och köpa kläder o dyl till barnen, det får deras föräldrar sköta.

Nu till saken. Jag är tycker det är jätteskoj att köpa märkeskläder till min dotter, och är mycket noga med hur hon är klädd, att det alltid matchar osv. Hon får alltid mycket komplimanger av folk för sina fina kläder, vilket naturligtvis känns kul för mig, eftersom jag lägger mycket pengar på hennes garderob. Min sambo köper kläder till de övriga två barnen, men han är inte intresserad alls och går helt sonika till H&M och köper ett gäng kläder, typ vilka som. Nu har barnens farmor snackat ihop sig med barnens mamma, och tycker att pappan gör för stor skillnad på barnen. Bara det att det är vår dotters MAMMA som köper och betalar kläderna! Vill jag köpa NOva Star och Molo till mitt barn för mina pengar så gör jag det, men jag har noll lust att lägga pengar (och tiden det tar att välja ut kläderna) till hans barn. Vi har noga uppdelat så att han tar det allra största ansvaret för sina döttrar när dom är här, och det tycker jga inte är konstigt, det är ju hans barn, han får själv lämna dom på förskola och skola. Jag har ingen lust att åka runt till 3 ställen för jobbet, så hans barn börjar sina dagar tidigt. (7) medans vår dotter kommer till dagis strax före 8. Så himla stor skillnad är det inte, skulle jag lämna alla ngar skulle vi behöva åka 7.15 hemifrån.

Tillbaka till kläderna, jag fattar inte hur man kan göra en så stor grej av det som biomamman gjort. Tycker hon att hennes barn har fula kläder - Köp nya själv då. Till saken hör att hon inte har något jobb, men det kan ju inte jag hjälpa? Det är inte heller mitt fel att barnens pappa struntar i kläder, det får ju dom lösa själva.

Jag tycker att styvbarn är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hans, och att barnen alltid kommer först.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 14:44
    Den här tråden har varit givande på flera sätt. Det är alltid intressant att höra vad andra tycker, även fast jag kan känna att det gått lite för långt ibland i den här tråden. Nu känner jag att inte kommer att få ut mer av detta, och att det är för jobbigt att diskutera rationellt med folk som väljer att tolka det jag skriver lite som dom vill, lägegr till och drar ifrån i en salig blandning. Jag tycker inte att de bra och konstruktiva råden överväger dom som bara vill berätta hur dålig jag är, och noga framhåller sin egen förträfflighet, det är liksom inte värt min tid längre. Alltså tackar jag för mig, och passar på att tacka alla som deltagit i tråden, och för att ni varit så intresserad av min/vår situation. Fortsätt gärna diskutera, emn ha i åtanke att det som passar dig kanske inte passar alla, och att det finns lika många sätt att leva familjeliv på som det finns familjer. Trevli helg, allihopa! // Stepmom

• Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...
  • Ess
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 23:06:33 följande:
    Jag har valt att vara delaktig i mina bonusbarns liv och min man o jag har inga som helst problrem med at konversera med varandra, tvärtom vår kärlek o relatiion blir bara djupare o djupare för varje dag som går...
    Varför skulle mitt engagemang i hans barn innebära att vi slutade prata med varandra   
    Lite oklart uttryckt, jag menar att hans barn och jag troligtvis inte pratat med varann nu mera om jag gått in och tagit en mer engagerad roll.
  • Anonym (stilla undran...)
    Ess skrev 2010-07-20 23:12:58 följande:
    Lite oklart uttryckt, jag menar att hans barn och jag troligtvis inte pratat med varann nu mera om jag gått in och tagit en mer engagerad roll.
    Jag förmodar att hans barn var lite äldre när ni träffades, eller
    Min mans barn var 2 och 4år gamla... en ålder då man inte gärna kan be barnen laga mat själva, packa dagisväskor, gå själva till dagis osv osv.....

Jag är rätt övertygad om att mitt ansvar som bonusförälder sett helt annorlunda ut om hans barn varit i tonåren när vi träffades
  • Anonym (Miljömamman)
    Anonym (GE ER..) skrev 2010-07-20 23:10:44 följande:
    Ja man det beror på hur den gemensamma ekonomin ser ut. Man kan ha gemensamma räkningar och till mat och så vidare. Och om hon använder resten av sina pengar som hon tjänat ihop så får hon väl använda det till vad hon vill.. och inte behöva lägga det på barn som inte är hennes. Pappan köper ju kläder till barnen så vad är problemet.
    Ja men i den gemensamma potten av pengar så ingår ju hans barn!
    Jag är själv sambo med ett gemensamt barn och ett sedan tidigare och alla räkningar betalas med den gemensamma kassan, både tex det gemensamma barnets resor, ridläger eller kläder och särkullsbarnets. Om vi gör någon aktivitet skulle det ju inte fungera att jag som mamma som tjänar mindre skulle betala hela kostnaden för mitt särkullbarn och hälften av biljetten för det gemensamma barnet.
  • Anonym (GE ER..)
    Anonym (Miljömamman) skrev 2010-07-20 23:17:14 följande:
    Ja men i den gemensamma potten av pengar så ingår ju hans barn!
    Jag är själv sambo med ett gemensamt barn och ett sedan tidigare och alla räkningar betalas med den gemensamma kassan, både tex det gemensamma barnets resor, ridläger eller kläder och särkullsbarnets. Om vi gör någon aktivitet skulle det ju inte fungera att jag som mamma som tjänar mindre skulle betala hela kostnaden för mitt särkullbarn och hälften av biljetten för det gemensamma barnet.
    Men snälla du.. Alla har väl delat upp sin ekonomi olika.. Och en del har så kallade "egna" pengar som man får behålla och göra vad fasen man vill för. Och då har man redan lagt pengar till mat konto.. Räkningar och övriga utgifter.. Så har pappan 2 barn sen innan så kan ju han och mamman till barnen lägga pengar som till kläder till barnen. Jag lever också med en man som har barn sen ínnan. Inga problem där inte.  Bara det att vill jag bekosta lite extra på mitt barn så får väl jag göra det med mina i hop tjänade pengar. Jag kanske inte har råd att köpa allt till mitt styv barn utan det gör mamman till man sambos barn så gärna. Så därför håller jag med TS-
  • Ess
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 23:15:47 följande:
    Jag förmodar att hans barn var lite äldre när ni träffades, eller
    Min mans barn var 2 och 4år gamla... en ålder då man inte gärna kan be barnen laga mat själva, packa dagisväskor, gå själva till dagis osv osv.....

Jag är rätt övertygad om att mitt ansvar som bonusförälder sett helt annorlunda ut om hans barn varit i tonåren när vi träffades
    Stämmer bra det, tonåringar.
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym skrev 2010-07-20 20:07:05 följande:
    Men om ts skulle handla märkeskläder till alla tre, skulle det inte bli "synd" om dem då ocks för då skulle ju alla klassas som bortskämda..??
    haha, antagligen... För märkeskläder är ju vad det innebär att vara bortskämd?
    Anonym skrev 2010-07-20 20:08:10 följande:
    Äh, de är bara avundsjuka. Det ÄR roligt att klä barn men en 5åring och en 7åring har ofta inte samma smak som vuxna. De kanske inte skulle uppskatta att bli klädda av ts iaf Tycker det är extremt fånigt att köpa dyra saker bara för att...

(Det skulle vara illa om bonusbarnen gick i trasiga gamla kläder och biodottern i fina märkeskläder men nu är det ju inte så).

Och nu ska jag berätta en hemsk sak Jag har två barn, biologiska och den yngsta vill fortfarande bli klädd av mig, hon har en massa Molo, Po.p, Aya Naya, Katvig, Diesel osv. Den äldre dottern vill bestämma själv och hittar mest kläder på H&M eller LIndex. Eftersom barnen själva inte lägger någon värdering i vad kläderna kostar så kvittar det. Så länge de får lika mycket struntar de i vad det står på lappen i nacken... Vi kanske ska bilda klubb, du och jag TS
    Det kan vi göra! vad ska den heta tycker du?
    Solkysst skrev 2010-07-20 20:12:05 följande:
    Där har vi poängen precis.

Du ser inte dem sin dina barn eller att de tillhör din familj. Och det är detta som är skrämmande.

Du anser alltså att en styvmamma/styvpappa sitter barnvakt när bion inte är hemma? Du anser inte att det ligger ett föräldraskap i begreppet styvförälder?
    Nej, jag ser dom inte som mina barn. För som ÄR inte mina barn. Jag anser att jag sitter barnvakt åt dom ifall min sambo är ute fast han har barnen den veckan. Jag tycker att mna kan lägga olika värderingar och olika ansvar i rollen som styvförälder, och vi har valt att ha det så här.
    Sofiero skrev 2010-07-20 20:21:36 följande:
    Det här med mormor/farmor och morfar/farfar är intressant...!

Om jag träffar en man med 4 barn som jag tar till mig (hur man nu gör det, men välj det sätt som DU tycker är bäst...)
    Måste jag först då även ta ett snack med mina föräldrar, om de är beredda på fyra bonus-barnbarn?? Och säg att vi skulle få ett gemensamt, skulle mina föräldrar fortfarande vara tvungna att absolut ha millimeterrättvisa hela tiden?? De får inte handla grejer till sitt enda barnbarn om inte de fyra bonus också får? De får inte ta med sitt enda barnbarn på semester om de inte tar med de resterande fyra också?

Har en kompis som hade en son sen innan och fick ett barn till med en ny man och hon var så förbannad för att på julafton hos svärföräldrarna ("nya" barnets farmor och farfar) så överöste de sitt barnbarn med julklappar medan hennes första son inte alls fick lika mycket. När jag frågade försiktigt om inte han fick tillräckligt med presenter ändå av SIN farmor och farfar eller av mormor och morfar så sa hon nåt i stil med "Men hallå, tror du de har råd med det eller, de har ju SÅ många att handla till!!". Så hon la hela rättvise-ansvaret på den lille sonens farmor och farfar, som (förståligt, enligt mig) ville skämma bort sitt enda barnbarn lite extra.
    Intressanta tankar. Min mamma och pappa köper mycket mer till sitt barnbarn, än till min sambos barn, även fast dom såklart också får vid jul och på födelsedagar.
    Esther M skrev 2010-07-20 20:27:59 följande:
    det finns inget att vara rädd för. ts sambos barn är inte hennes, och därmed inte heller hennes ansvar. deras pappa är deras förälder, och ansvarar för att de har kläder. det är inget konstigt med det.
    Tack, exakt mina tankar!
  • Anonym (Stepmom)
    Pregga skrev 2010-07-20 20:43:31 följande:

ts

skit i alla dömande kommentarer. du gör inget fel.

Tack!
    Solkysst skrev 2010-07-20 21:01:01 följande:
    Vill man inte vara styvförälder väljer man en partner utan barn. Därmed basta!
    Men jag ÄR ju styvförälder. Sen att du och jag inte har samma uppfattning om vad detta innebär är ju en annan sak.Måste det vara så att din uppfattning är rätt? Ska jag lämna mn man, eftersom du och somliga andra i den här tråden tycker att vi gör fel, när vi är nöjda?
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym skrev 2010-07-20 21:08:29 följande:
    Ja fy fabian. vet hur det är att ha en uppväxt med en styvmor som gjorde skillnad på sina barn o jag o min bror. jag mådde väldigt dåligt av detta när jag var liten.. Det är inte barnen som valt dig som styvmamma. du valde en man som har barn och då tar man det ansvaret även för dem. Det är dem som får lida för klart de känner att du inte bryr dig o tycker om dem lika mycket. som ditt eget barn. Personligen skulle jag aldrig välja en man som gör skillnad på sina o mina barn. då får han en spark i röven direkt. Kan inte förstå att din sambo man accepterar detta.
    Och jag skulle ge honom en spark i arslet om han skulle ta för givet eller kräva av mig att jag skulle vara en förälder åt han barn. Dom har redan två föräldrar, det får räcka.
    Jojjo841212 skrev 2010-07-20 21:23:53 följande:
    Japp. Om tex min kille har sitt barn varannan helg, då kan han gott vara hemma med det också. Det borde väl ligga i hans intresse liksom.
    Precis, för HAN har valt att skaffa dem. I detta fallet vill min sambo mer än gärna vara med sina barn.
    Anonym (har 2 styvbarn) skrev 2010-07-20 21:26:18 följande:

Nej, TS har inte valt att bli de här barnens mamma men dock deras styvmamma i det ögonblicket som hon valde deras pappa som sambo.

Har själv två styvbarn som jag räknar som en självklar del av vår familj. Jag blir faktiskt riktigt illa berörd av några av inläggen här ovan och dessutom väldigt förvånad.

Du räknar dem som en självklar del i er familj, JA, men känns dom som dina barn?
    Anonym skrev 2010-07-20 21:29:28 följande:

jag anser att man lockar fram hat hos barnen när man håller på så här...varför tänker man inte BARA på barnen för?

hur tror du ditt barn SYSKON som dom juh faktist är kommer känna när dom förstår att dom blir behandlade på ett annat sätt?

dom kommer hata och tycka så illa om dej som styvmamma och deras lilla syster, det är sååå tragisk tycket jag...jag har själv bonus, egna och vi har gemensamma barn....bonusen är här varannan vecka mina egna borta varannan helg och våra egna då ja dom bor juh här gämt, vi gör absolut ingen skillnad alls på barnen, ett rum står tomt och stäng varannan vecka...h*n får presis allt som dom andra får och ska vi göra något så väntar vill vills alla barnen är hemma....vi vill att alla barnen ska känna sej lika mycket världa i våran familj för det är dom!

undrar varför det finns så mycket hat mellan människor jo därför att nästan alla är som ts...man SKA inte inleda ett förhållande med någon som har barn tidigare om man inte kan ta hand om eller behandla lika osm sina egna barn...ni är juh en FAMILJ.......

Bara tänka på barnen? Och ajg upphör att vara en person så fort som jag blev tillsammans med min sambo för att ha har barn? Jag förstår inte folk som förespråkar att an ska självutplåna sig själv bara för attt det finns barn med i bilden?
  • Anonym (systerpepp)

Har man ingått ett förhållande med en man som har barn sedan tidigare, då får man faktiskt finna sig i att även ta hand om och vara där för de andra barnen också. (men det är ju bara min åsikt) Upplever att när man är kär i någon och vill ha ett förhållande med den personen så brukar man ju vilja att allt ska fungera i förhållandet. Inte bara "pick and choose" vissa delar som man tycker är trevliga!! Det gör mig mycket orolig att läsa dit inlägg, något står inte rätt till. Vet ju inte vad det kan vara och tänker inte spekulera i det heller men eran relation låter inte bra i mina öron utifrån det du beskriver. Du väljer bara vissa delar som passar dig utan att  tänka på hur vad det får för konsekvenser runt omkring. Kan inte tänka mig hur dessa barn måste känna. För även om man inte tror det så uppfattar barn mer än vad vi vuxna kan förstå. Tänk bara tillbaks på din egen barndom, Jag tror säkert att du både uppfatta och vet saker som dina föräldrar inte direkt berättat eller delat med dig. Barn känner ofta av vibbar och speciellt när det gäller vuxna i deras närhet. Jag kan förstå att "din" ekonomi är något som du styr över och du har bestämt att dessa pengar inte ska gå till kläder till din mans barn. Fine. Men om det är så att du är orolig för att om du måste vara med och köpa kläder till din mans barn så kan du inte längre köpa märkes kläder till din dotter, då börjar jag ju undra hur det står till på riktigt? När andra människor berömmer din dotter för hennes kläder är det då dig de berömmer? för som du skriver så går ju inte din dotter ut och köper kläder själv. Vad skulle hända om du slutade köpa märkes kläder till din dotter? skulle berömmet sluta? och vad skulle du känna då ?
    Om du är väldigt bra på att matcha och köpa kläder (något jag för övrigt också tycker om att göra) skulle det då inte vara kul om din mans barn också får beröm för sina fina kläder? ni tillhör ju ändå samma familj. Och beröm är ju alltid kul att få eller?

Som sagt, think twice TS det du beskriver låter inte bra! Lycka till.
  • Anonym (Stepmom)
    sextiotalist skrev 2010-07-20 21:32:36 följande:
    Om det kommer något hat, så är det farmor och exet som ser till att det kommer fram. Ärligt sagt, så tror jag att de enda som har problem med detta är svärmodern och exet samt diverse skribenter på FL. Inte barnen själva.
    Precis så är det!
    Hoppfull mamma skrev 2010-07-20 21:33:22 följande:
    TS skriver ju att pappan handlar fula kläder på Lindex åt barnen. Då kan väl han ge pengarna till TS istället så hon kan köpa snygga kläder till alla bran. Ingen förväntar sig att hon ska lägga sina pengar på barnen men kanske sin tid och sitt engagemang?
    Varför ska jag lägga min tid på att shoppa åt dom när han redan gör det, bara för att kläderna inte passar biomamman och farmodern?
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 21:41:16 följande:
    Nähe, kan dom Jag som i min enfald trodde att det bara var min man som kunde packa gympapåsar Drömmer
    Men du, vet du - det finns bonus/styvmammor som fixar både att packa gynmpapåsar, köpa kläder o natta även barn som inte är deras biologiska barn

På nåt sätt käns det som om du väljer att lägga diskussionen på en rätt låg nivå när du kommer med påståenden om att även pappor kan - det är ju knappast pga av att pappan inte kan som jag är med i mina bonusbarns vardag med allt vad det innebär och vem har hävdat att hyan inte skulle kunna? Sen är det är väl inte riktigt det diskussionen handlar om utan snarare din inställning till din sambos barn...... 
    Min inställning till hans barn är att dom är just hans barn. Sedan tatr jag så stor del i deras liv som jag känner mig bekväm med.
    sextiotalist skrev 2010-07-20 21:46:55 följande:
    Eftersom det är saker som jag tycker är trist att göra med mitt eget barn, så tillhör jag inte dom som älskar att natta barn, packa gympakläder etc. Precis som det finns män som är duktiga på sådant, finns det kvinnor som helst skulle slippa detta med sina egna barn.
    Jag tyckte det var så trist att natta mitt eget barn, så han fick somna i soffan istället, det var bättre för alla tyckte jag.
    Ja, varför inte? Alla sätt är bra utom dom dåliga, har jag hört.
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...