• Tokfrjant

Geocaching!

Fler som gillar geocaching och skulle vilja prata om allt vad det innebär?

Hade varit roligt att prata med fler på familjeliv som har detta intresse

Elias 080704 ★ Två pojkar BF 100927
  • Svar på tråden Geocaching!
  • SVejsan

Kul att det finns en del som blivit beroende av detta som jag...
    ---
    Det är lite vågat att börja lägga ut gömmor när man bara tagit ett fåtal, Tokfrjant... Men du verkar ha gjort det med bravur, bara uppskattade loggar = fina platser och klurig placering...  Tänk på att läga dig på en lagom nivå eftersom du skall "serva" dom också.  Så fort som man lagt ut sina första egna så inser man extra mycket att det är trevligt för cache ägaren om man skrivernågot mer än TFTC och liknande kryptiskt. Jag har infört en regel för mig själv att minst skriva 3 meningar, det går alltid. Någon enstaka gång så kan det väl varit färre men då har säkert burken förtjänat det...

Så har du hunnit skicka ut en TB också - Impad. Vi har en liggande hemma som skall ut men som vi vill lägga längre bort från Stockholm (har varit problem till och från med "tjuverier" - någon som jävlas och iofs helst tar geocoin. 
    ---
    Nalliwer, jag provade igår app:en c:geo (i min mini pro) och tog en cache med den verkade perfekt som kompliment till den handhållna (riktiga ) gps:en...(Den handhållna frilufts GPS:en får vara kvar både mer vattentät, stöttålig och lite mer exakt.  
    Ni har ett trevligt område att leta i, finns en del veteraner som lagt ut hur mycket som helst där...

Ni som geocachar löser ni några myst:ar? Jag har bara lyckats med några få, som ligger lösta här hemma - väntar på att åka till platsen och logga. Har ni något bra angreppssätt eller standard verktyg...

---
    Om man har idetorka - var man skall lägga en cache eller skriva i beskrivningen så kan man få inspiration här (intressant hur som helst...):

Fornsök:
    http://www.raa.se/cms/fornsok/start.html

(har man en Android-telefon med GPS så kan man ladda ner app:en "Kringla" från Android Market så kan du få motsvarande info där du står...)

Skogens Pärlor:
    http://www.svo.se/episerver4/templates/skogensparlor.aspx

Historiska Kartor:
    http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html
    ---
    Lyckades få en FTF  (nr 8) i förra veckan mitt i Kista under dagtid (350 m från jobbet).  Inom 25 minuter från släpp så hade 4 st varit där - jag var där efter 16 minuter. Det krävs verkligen att man är Premium Member och att det skickas notifieringsmail som skickas till en bra mailserver som kan pusha ut mailet till telefonen (så får man ju inte glömma gps:en heller) . Men det är kul - lite adrenalinpumpning, tänk att en plastlåda kan intressera så...

• Tokfrjant

SVejsan: Ja, det är roligt att lägga ut egna. Den allra första vi lade ut fick lite fel koordinater dock men snäll som en var så hittade han cachen och tog fram närmare koordinater. Annars tycker jag det har gått bra

Det är roligt när man får fina kommentarer också tycker jag men jag kan vara lite dålig på att skriva något speciellt själv just nu. Orkar/har inte tid att sitta vid datorn och logga alla hittade med beskrivning just nu. Sen när magen inte är i vägen för datorn och sånt så blir det nog mer Det är just klådan jag har som gör att jag inte direkt vill ha båda händerna upptagna, bara denna text tar evighet att skriva för att jag måste klia ^^

Jag har ingen anroid, använder min Nokia 5230 tillsammans med GC Live. Fungerar jättebra

Behöver inte förmata telefonen med cacher, utan den visar de fem närmaste där man befinner sig. Är man premiummedlem så visar den mycket fler.

• Tokfrjant

Den jag lade upp bild på, den på lyktstolpen, har ni något tips på hjälpmedel att använda för att kunna ta den? Förutom då stege Någon hade loggat att ha använt en grej som får plats i fickan och väger under 100g. Man måste ju kunna ta upp den igen.

• Spelar roll

Är jätteintresserad av detta men får aldrig till det. Har ni några tips? Hur kom ni igång?

• PS84

En till som är super intresserad! =D

Har kikat på caching till o från rätt läng, men inte kommit mig för att börja.. men nu måste jag nog ge mig ut o kika lite.. ;)

Kan någon rekommendera en bra gps till ett schysst pris? Finns det ngn som kan ta emot info "live" (som ngn skrev, att nya ploppar upp..)

• Tokfrjant

Spelar roll:

Jag skaffade ett konto på gecaching.com och sen kollade jag upp vilka cacher som låg nära genom Geocaching Maps som finns i menyn Hitta & Göm en cache". Började med att rita upp kartan eller tog med mig datorn (har en sån liten) i bilen och sen men hjälp av hinten så hittade jag. Blev snabbt trött på det då det var svårt att hitta rätt utan gps. Man kan ju skriva ut kartorna också om man vill. Det är verkligen kul! Och de finns ju i princip överallt.

Petra S: 

Vet inte vilka GPS:er som är bra för geocaching, men på geocaching.com finns GPS-tester:

www.geocaching.com/reviews/gps

Jag använder mig av min telefon och sedan ett gratisprogram som heter Geocaching Live. Det programmet visar hela tiden på en karta vilka som är närmast. Skaffar man sig en GPS så får man lägga in koordinaterna. I denna butik har de GPS:er som är anpassade efter just geocaching: geoshop.cc/index.php&osCsid=11c42937ce18bf5ac190d00ed57e16d6

• Spelar roll
    Tokfrjant skrev 2010-08-26 19:53:10 följande:

Spelar roll:

Jag skaffade ett konto på gecaching.com och sen kollade jag upp vilka cacher som låg nära genom Geocaching Maps som finns i menyn Hitta & Göm en cache". Började med att rita upp kartan eller tog med mig datorn (har en sån liten) i bilen och sen men hjälp av hinten så hittade jag. Blev snabbt trött på det då det var svårt att hitta rätt utan gps. Man kan ju skriva ut kartorna också om man vill. Det är verkligen kul! Och de finns ju i princip överallt.

Petra S: 

Vet inte vilka GPS:er som är bra för geocaching, men på geocaching.com finns GPS-tester:

www.geocaching.com/reviews/gps

Jag använder mig av min telefon och sedan ett gratisprogram som heter Geocaching Live. Det programmet visar hela tiden på en karta vilka som är närmast. Skaffar man sig en GPS så får man lägga in koordinaterna. I denna butik har de GPS:er som är anpassade efter just geocaching: geoshop.cc/index.php&o sCsid=11c42937ce18bf5ac190d00ed57e16d6

Tack. Återkommer med lite erfarenheter om några veckor. När jag hittat första skattenGlad
  • Addes mamma

Jag upptäckte geocaching för ungefär ett år sedan, och jag älskar det!
    Tyvärr finns det inte så många här hemma, och jag har bara två kvar att hitta.
    Var i Sthlm under tio dagar nyligen, och då lyckades jag hitta 35 stycken! Totalt har jag hittat 201.

Försöker hitta ställen att gömma några egna på, men det går segt. Någon som har tips på kluriga gömmor?

• Spelar roll
    Spelar roll skrev 2010-08-26 20:37:28 följande:
    Tack. Återkommer med lite erfarenheter om några veckor. När jag hittat första skattenGlad
    Labyrinten/jungfruringen låter spännande. Säkert kul för barn också. Någon som hittat den?
  • Stjärnstoft

Nu har jag hittat ca femton cacher.
    Men har gått totalbet på två.... en av dem var jag ut senast ikväll och letade efter en andra gång.
    Tänk att man kan bli så fast

Svar på tråden Geocaching!