PS84 skrev 2010-08-26 19:27:28 följande:
En till som är super intresserad! =D
Har kikat på caching till o från rätt läng, men inte kommit mig för att börja.. men nu måste jag nog ge mig ut o kika lite.. ;)
Kan någon rekommendera en bra gps till ett schysst pris? Finns det ngn som kan ta emot info "live" (som ngn skrev, att nya ploppar upp..)
Har du en standradtelefon med GPS, en Iphone (inte första versionen), eller en telefon med Android (m inbyggd gps) så finns program...När det gäller den första så finns Geocaching Live. För de efterföljande så finns det APP:ar. (Finns gratis till android på androidmarket). Alla dessa kan plocka ner cachar från hemsidan "live"
Telefonerna är dock inte lika exakta som vanliga GPS:er och slukar datatrafik om du inte kan föra över kartor i förväg. Nackdelar är att de inte är så tåliga och batteritiden kan bli kort.
Man kan i stort sätt använda hur enkel gps som man vill bara det går att mata in koordinater och ställa in för gå fågelvägen, koppla loss från väg. Jag började med den enklaste Garmin BilGPS:en (Nuvi 205)... som jag ändå hade - nu hittar man motsvarande för under 800kr. Den fick ligga i en transparent plastpåse. Började bara med att knappa in koordinaterna. Hittade sedan i forum ett sätt att föra in beskrivningarna. (Har den fortfarande kvar i bilen med en inställning så den plingar när jag kommer nära en cache

)
Efter att gjort världens vurpa men räddat gps:en från död så skaffade jag en Hand/friluftsgps med en bättre karta i (så man kunde undvika stup,träsk och åar

också för att man kan använda lösa batterier = längre drifttid).
Magallan och Garmin har friluftsgps:er i olika prissegment, alla fungerar! Några har speciella Geocachingfunktioner (för sk papperslös geocaching) och är stödda av
geocaching.com. Vilket innebär att man kan föra över hela beskrivningen via datorn till dom, blir man betalande medlem hos geocaching com så kan man föra över 1000-tals till GPS:en på en gång (olika hur många GPS:en accepterar). (Vilket man gör så fort man tänker åka någonstans, då behöver man inte planera och dra ut pappersutskrifter med beskrivningar och koordinater).
Efter ett tag kommer man vilja ha en inbyggd karta och det kostar en rejäl summa om man inte köpt någon GPS med en hygglig inbyggd karta (tex Garmins Oregon GPS:er med T efter modellbeteckningen); Man får då räkna med 1000-1700kr för en större del av sverige (gäller Garmin, osäker om magellan) - finns gratis alternativ (användar genererade OSM-kartor) med sämre täckning (oftast) också men det kräver mer dator-kunskap för att få att fungera..
Några av de som är bättre till Geocaching (och har inbyggda funktioner) är Magellan Explorist GC, Garmin Dakota 20 ,Garmin Oregon (hela serien) (prisklass från ca 2200--5000kr), självklart så fungerar de billigare varianterna också, men då får man ha en utskrift med sig för infon, det är lite olika hur bra alla är i tex tät skog eller stadsmiljö. De nyare friluftsgpserna kan även användas till bilnavigering om man köper till sådana kartor...
Kolla begagnat marknaden! (Annars kan man köpa en av de billigare friluftsgpserna för ca 1400kr, förutom att de kanske saknar specifika geocachingfunktioner så finns det skillnad i bla: om det finns en elektronisk kompass och hur bra kompassen är, skillnad i skärmvisning och nogrannhet.
En GPS tar en bara i närheten nogrannheten är som bäst +-2m men kan vara så dålig som 10-20m (och sämre) vid riktigt urusla förhållanden, så det gäller att tänka som utläggaren vid geocaching, "var skulle jag gömma den..."
Lycka till!
(Jag sjäälv har bara 3 geocachar kvar till 300!!)